Korealaislaivan turmassa piirteitä Costa Concordiasta

Samaan aikaan kun pelastajat yrittävät löytää korealaislaivan turmassa kadonneita, spekulaatiot onnettomuuden syystä ja kapteenin osallisuudesta vellovat. 

Kapteeni Lee Joon Seok on puolustanut määräystään evakuoinnin lykkäämisestä. Matkustajia kehotettiin olemaan hyteissään 40 minuuttia turman alkuvaiheessa. 

Kapteeni pidätettiin myöhään eilen Suomen aikaa epäiltynä tehtävien laiminlyönnistä ja merilain rikkomisesta. Häntä voi odottaa jopa elinkautinen vankeusrangaistus, kertoo CNN.

Hänet tuotiin median eteen käsiraudoissa.

– Kapteenia syytetään laivan uppoamisesta, sillä hän ei hidastanut vauhtia kapealla reitillä. Lisäksi laiva teki liioitellun U-käännöksen, syyttäjä sanoi Yonhap-uutistoimistolle.

– Hän myös epäonnistui ohjaamaan matkustajia ulos laivasta, mikä johti kuolemiin ja loukkaantumisiin.

Kapteeni ei ollut komentosillalla onnettomuuden tapahtuessa, vaan laivaa ohjasi kolmas perämies. On epäselvää, missä kapteeni oli turman tapahtuessa. Hän on itse kertonut piipahtaneensa hytissään.

Komentosillalla ollut perämies kiistää tehneensä tiukkaa käännöstä. Hänen mukaansa laiva kääntyi paljon enemmän kuin olisi pitänyt.

Kapteeni oli yksi ensimmäisistä pelastuneista. Tapaus muistuttaa monelta osin Italiassa tammikuussa 2012 tapahtunutta Costa Concordian turmaa, jossa kuoli 32 ihmistä.

Tuolloin kapteeni Francesco Schettino oli vastuussa loistoristeilijän karilleajosta. Hän ajoi liian läheltä saarta näytöstarkoituksessa, jolloin laiva osui kiviin ja kaatui kyljelleen. Aluksella oli turman aikaan liikaa vauhtia.

Myös hänen olinpaikkaansa laivalla turman aikana on ihmetelty.

Schettino oli ensimmäisten pelastuneiden joukossa, omien sanojensa mukaan koska liukastui pelastusveneeseen.

Myös Costa Concordialla evakuointi lähti hitaasti liikkeelle eikä matkustajilla ollut tietoa tilanteen vakavuudesta.

Lue myös:

    Uusimmat