Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kommentti: Alonson liike hätäsignaali koko F1:lle – vai uuden ajan alku?

Fernando Alonso
Fernando Alonso
Julkaistu 13.04.2017 16:57
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Fernando Alonson päätös jättää F1-kauden legendaarisin osakilpailu ajamatta Indy-kokeilun takia on isku formula ykkösten asemalle moottoriurheilun kuninkuusluokkana. Samalla se on kuitenkin myös uusi ovenavaus Yhdysvaltain maaperälle.

MAINOS

Bahrainin F1-viikonloppu C Morella!

Perjantai: Harjoitukset klo 13.55 ja klo 17.55 
Lauantai: Harjoitukset klo 14.55, aika-ajo klo 17.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 17.55, ennakkotunnelmat klo 16.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!

Tilaa C More

F1 on yrittänyt saada jalansijaa Yhdysvaltain markkinoilta jo 1960-luvulta lähtien, mutta ponnekkaimmatkin yritykset ovat päättyneet pettymykseen. Kovista satsauksista huolimatta USA ei ole hullaantunut vanhan mantereen sofistikoitunutta arroganssia henkivästä lajista. Ei 70-luvulla, ei 80-luvulla, ei 90-luvulla eikä myöskään 2000-luvulla.

Yksittäiset kisatapahtumat ovat olleet yleisömenestyksiä, kuten esimerkiksi jotkut 2000-luvun kisat Indianapolisissa, mutta televisiossa katsojaluvut ovat jääneet hämmentävän kehnoiksi, mikä tietysti haittaa sarjan levittäytymistä maassa.

Sarjan uusi omistaja Liberty Media yrittää nyt kuumeisesti saada amerikkalaisia innostumaan formula ykkösistä. Yhdysvaltoihin on suunnitteilla tulevaisuudessa useampikin F1-kisa, mutta sitä ennen lajin markkina-arvolle olisi pystyttävä tekemään jotain. Siinä Fernando Alonson yhden yön juttu saattaa olla hyvä avaus.

F1-kuskit on totuttu näkemään Amerikassa ylimielisinä primadonnina, jotka pääsevät liiallista teknologiaa pursuavien ja nykyään myös luonnonvaroja säästävien autojensa kanssa liian helpolla. Sacha Baron Cohenin esittämä Jean Girard elokuvassa Talladega Nights on hyvä esimerkki tästä.

Se todellinen racing, se tapahtuu Indy- ja Nascar-kisoissa rengas rengasta vasten taistellen bensaa ja peltiä säästämättä.

Alonsoa ylimielisempää lähettilästä on toki mahdotonta kuvitella. Oviedon ohjus saapastelee aurinkolasit päässään Indianapolisin varikolle kertomaan vahvalla matadoriaksentilla, miten autoa oikeasti ajetaan. Pahinta tässä vaiheessa olisi ottaa kunnon selkäsauna koko porukan puolesta. Lewis Hamilton oli kuitenkin vakuuttunut, että Alonso on paddockin paras kuski heti sinne kävellessään.

Päätös jättää Monacon GP ajamatta tuntuu McLarenin puolelta melko surulliselta ratkaisulta. Alonso on siinä aivan oikeassa, että ennen kauden alkua McLarenilta kenkää saanut Ron Dennis tuskin olisi häntä Indy 500 -kisaan päästänyt. Dennisin lähdön jälkeen täytyy toivoa, ettei ongelmissaan rypevä McLaren heitä menemään kaikkea arvokkuuttaan vain saadakseen avattua uusia markkinoita tärkeille alueille.

Sen formula ykköset kuitenkin tarvitsevat, että kuskit ja toimijat tunnettaisiin paremmin USA:ssa. Kimi Räikkösen Nascar-keikka oli yksi tällainen päänavaus, vaikka sen tekikin silloin jo kertaalleen uransa lopettanut kuski.

Lisää aiheesta:

Toto Wolff kävi kuumana F1:n uudelleen henkiin herättämästä aika-ajoideasta: "Tämä ei ole mitään tosi-tv:tä, Big Brotheria!"Kommentti: Mitä Sebastian Vettel näkee uudessa F1-projektissaan? Sisäänostajan kasvettava nopeasti legendaarisen brändin saappaisiinEx-kuski ei säästele sanojaan puhuessaan Ferrarin tilanteesta: "Kaikki pitäisi erottaa"Kommentti: Ylväiden F1-uudistusten jälkeen pahin ongelma on vielä ratkaisematta – joko Ferrarilla tunnustetaan maailman muuttuneen?Niki Juuselan kommentti: Anna palaa Alonso!Brasilian GP:n topit ja flopit: Älä soita tänne enää koskaan
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta