F1

F1

Formulakausi käynnissä!

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Kommentti: Mitä Sebastian Vettel näkee uudessa F1-projektissaan? Sisäänostajan kasvettava nopeasti legendaarisen brändin saappaisiin

Rahaa on eikä se ihan heti lopu kesken. Harvaa F1-tallia kiinnostaisi enää tuhlata rahojaan Sebastian Vettelin hintaluokan kuskiin, mutta Aston Martiniksi muuttuvalla Racing Pointilla tämä ei ollut mikään ongelma. Mistä talli voisi ostaa mestarille myös pohjan menestykselle? pohtii MTV Urheilun toimittaja Antti Rämänen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Toscanan GP suorana 11.-13.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Toscanan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Ilmoitus Vettelin sopimuksesta Racing Pointille ”kaudeksi 2021 ja siitä eteenpäin” oli varsin odotettu, mutta tiedotuksen ajoittaminen saksalaisen nykyisen työnantajan Ferrarin historian 1000. osakilpailuviikonloppuun oli varsin mielenkiintoinen valinta.

Vettel joutuu lähtemään Ferrarilta häntä koipien välissä kuuden latteaksi jääneen vuoden jälkeen, ja italialaistiimi on ollut varsin äänekäs Racing Pointin kopioauton arvostelija, joten miksei aiheutettaisi juhlien isännälle hiukan lisää harmia kaatamalla vähän terästystä boolimaljaan?

Sen jälkeen onkin mietittävä, mitä 33-vuotias Sebastian Vettel – nelinkertainen formula ykkösten maailmanmestari – näkee uudessa projektissaan?

Ennen talven F1-testejä ei olisi mitenkään voinut uskoa, että Racing Pointista tulee kauden 2020 puheenaihe numero yksi. Tämän roolin välimallin tiimi varasti kuitenkin helmikuussa Barcelonassa tuomalla radalle auton, joka oli yksi yhteen Mercedeksen viimevuotisesta mestariautosta kopioitu.

Vielä tuolloin tallipomo Otmar Szafnauer vakuutteli, että Racing Point on tehtaallaan Silverstonessa käynyt erittäin tarkkaan läpi valokuvia Mersun huippusuunnittelun tuloksesta ja omaksunut omaan suunnitteluunsa ratkaisuja, ”jotka ovat nopeita”.

Viimeistään kesällä Renault’n protestin myötä kävi selväksi, että amerikkalaispomon puheet olivat täyttä pötyä. Racing Point oli ostanut kaiken saatavilla olevan ja vähän harmaalle alueellekin menevän suoraan Mercedekseltä. Alkoi kuuma keskustelu siitä, kuuluuko tämä formula ykkösten perimään, jossa jokaisen tiimin kyky rakentaa itse autonsa on kunniakysymys.

Keskustelu oli lopulta kulmakivenä koko lajin tulevaisuutta määrittelevän Concorde-sopimuksen synnyssä. Useat tallit suostuivat sitoutumaan viideksi vuodeksi F1-sarjaan vasta, kun Kansainvälinen autoliitto FIA teki selväksi, ettei tämän tyyppinen kopiointi enää ole hyväksyttävää.

Mitä siis Vettel odottaa tulevalta autoltaan? Voi toki olla, että suuria satsauksia viimeisen parin vuoden aikana miljardööri Lawrence Strollin rahoilla tehnyt Racing Point on ottanut Mersun kopioimisella vuoden aikalisän, jotta se pystyy suuntaamaan resurssinsa seuraavan sukupolven autonsa rakentamiseen.

Kesken prosessin eteen tuli kuitenkin koronaviruspandemia, joka jäädytti kehityksen ja lykkäsi seuraavan sääntöuudistuksen aina vuoteen 2022 asti. Siitä tiimi sai toisen lisävuoden projektiaan varten.

Vaatebrändeillä rikastuneella Strollilla on ollut rahaa hankkia nimiinsä legendaarinen Aston Martin, kaverikseen Mercedeksellä erittäin vapaassa roolissa puuhaava ja erittäin hyvän bisnesvainun omaava tallipomo Toto Wolff sekä nyt myös nelinkertainen MM-voittaja Sebastian Vettel. Nyt tullaan siihen vaikeaan kohtaan, kun valtavilla resursseilla olisi luotava kilpailukykyinen auto oman suunnittelutyön turvin.

Tiimipomo Szafnauer ylpeili jo viime talvena, että osaamista on kyllä haalittu tehtaalle riittävästi: ”meidän aero-osastomme on isompi kuin koko Haasin F1-tiimi”. Ihan kiva, mutta nyt näistä insinööreistä pitäisi saada jotain irtikin. Tämänvuotisen auton suunnitteluun on tarvittu enemmän muotimogulin sisäänostotaitoja kuin omaa luovuutta.

Tallin nimeäminen Aston Martiniksi ei vielä tee siitä vakuuttavaa F1-tallia. Sama nähtiin muutama vuosi sitten, kun vielä ikonisempaa Lotuksen F1-perintöä liattiin useamman yrittäjän toimesta.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja