Kommentti: Taylor Swiftin megalomaanisen Tukholman-spektaakkelin lunasti yksi spontaani hetki

MTV Uutiset Taylor Swiftin keikalla: Friends-areena kuin hornan kattila 0:32
Katso yläpuolelta, miltä Friends-areenan sisällä näyttää vain hetki ennen keikkaa.

Yhdysvaltalaislaulaja Taylor Swift täytti Pohjoismaiden suurimman stadionin Tukholmassa kolmena peräkkäisenä iltana. Kyseessä oli kaavamaisen laadukas spektaakkeli, josta löytyi myös hiven spontaaniutta, kirjoittaa ensimmäisessä konsertissa paikalla ollut MTV Uutisten kulttuuritoimittaja Visa Högmander.

Yllätyksellinen, spontaani ja rosoinen ovat adjektiiveja, joita ei voi ikimaailmassa käyttää maailman tämän hetken suosituimman laulajan koko tähänastisen uran yhteen iltaan niputtavan Eras-kiertueen konsertteihin.

Noiden adjektiivien sijaan Taylor Swiftin kolmen konsertin sarjan ensimmäistä iltaa Tukholman Friends Arena -stadionilla voi kuvailla sanoilla spektaakkelimainen, kliininen, kaavamainen, laadukas, puuduttava ja näyttävä megalomaaninen mötkö – mutta paikoin myös ilahduttava.

Koeteltu kaava

Ei ole yllättävää, että megatähtien kiertueilla keikat noudattavat aina illasta toiseen likipitäen samaa kaavaa. 

Kappalelista pysyy muutamaa kappaletta lukuun ottamatta samana. Taylor Swiftin teatraalisessa konsertissa tämän ymmärtää hyvin, koska niin laulaja kuin taustavokalistit vaihtavat esiintymisasuja tiuhaan tahtiin.

 Spektaakkeli on harjoiteltu ja hiottu täydelliseksi, eikä sellaisen koneiston rullatessa settilistaa lähdetä muokkailemaan vaikkapa tylsäksi käyvän rutinoitumisen estämiseksi. Koneisto on pidettävä täydessä mintissä.

Taylor Swiftin tapauksessa spektaakkelin hiominen täydelliseksi on viety uudelle tasolle – kymmenientuhansien ihmisten yleisöjä myöten. Siinä missä ennen artistit ja yhtyeet julkaisivat kiertueistaan muistomaisia konserttitallenteita kiertueiden päättymisen jälkeen, Swift julkaisi Eras-kiertueen konserttielokuvan kesken kiertuetta, syksyllä 2023, kun kiertueen Yhdysvaltojen ensimmäinen osuus oli päättynyt ja muu maailma vielä odotti vuoroaan.


Minä ja muut konserttikävijät saatoimme katsoa Los Angelesin SoFi-stadionilla taltioidun Eras-kiertueen konsertin etukäteen Disney+-palvelusta ja valmistautua siihen, mitä tuleman piti: missä järjestyksessä mikäkin Swiftin uran läpileikkaavan konsertin osuuksista tulee, missä kohdissa laulaja laulattaa yleisöä, miten hän reagoi ja mitä keikan aikana ylipäänsä tapahtuu. Konsertin koreografia ja käsikirjoitus olivat siis täysin haltuun otettavissa pitkän aikaa ennen itse konserttia.

Ongelmana uutuuslevy

Ja miten kävikään jättimäiset kolme tuntia 20 minuuttia kestäneen ja 45 kappaletta sisältäneen konsertin aikana? 

Osa yleisöstä oli selvästi valinnut etukäteen ne osuudet, joiden aikana mennä myyntitiskiltä ostamaan evästä ja virvoketta, käydä saniteettitiloissa tai ihan vaan istahtaa lepuuttaakseen tanssimisesta ja seisomisesta väsyneitä jalkoja. Ja kaikki tiesivät, missä kohdissa laulaa ja missä kohdissa huutaa mukana laulajatähden niin halutessa.

Samoin olin tehnyt minäkin. Tiesin etukäteen, että en halunnut missata sekuntiakaan omat suosikkilevyni Swiftin levytetystä tuotannosta kattaneista osuuksista konsertissa – enkä pettynyt. 

Korona-ajan soundtrack-levyt Folklore (2020) ja Evermore (2020) sekä ensimmäisen minun musiikkinörttisydäntäni isommin koskettaneen Taylor Swift -aiheisen asian eli hittilevy 1989:n (2014) kattaneet osuudet olivat konsertin huippuhetket. Folkloren Betty, My Tears Ricochet ja August sekä 1989-levyn hitit Blank Space, Shake it Off ja Style olivat silkkaa poptäydellisyyttä, kuten myös Red-levyn (2012) kappaleet We Are Never Ever Getting Back Together, I Knew You Were Trouble ja All Too Well.

Sen sijaan taannoin julkaistun, hahmottoman vaisun maun jättäneen The Tortured Poets Department -albumin (2024) osuus konsertissa oli sen heikoin ja tuntui lähinnä levyn markkinoinnilta eikä sen sijoittaminen etenkään niin myöhäiseen vaiheeseen konserttia toiminut.

Samalla Taylor Swift syrjäytti kolmetuntisen keikan syksyllä 2016 silloisella Hartwall-areenalla soittaneen The Curen ja kesällä 2012 Kööpenhaminassa yhtä pitkän keikan vetäneen Pearl Jamin jaetulta kakkossijalta pisimpien näkemieni konserttien listalla. Ykkössijaa pitävään Bruce Springsteeniin on Swiftilläkin vielä matkaa: kesällä 2012 Springsteen viihtyi yhtyeineen lavalla Helsingin Olympiastadionilla hieman yli neljä tuntia.

Spektaakkelimainen mötkö 

Yksi mielenkiintoinen kysymys on se, että onko Swiftin Eras-kiertue kesken kiertueen julkaistuine konserttielokuvineen niin sanottu pelinavaus muille artisteille vastaavanlaisten käsikirjoitetusti aikakausi kerrallaan diskografiaa läpikäyvistä konserteista koostuvien kiertueiden tekemiseksi.

Asialla on puolensa ja puolensa. 

Toisaalta fanit voivat ottaa konsertin koreografian haltuun jo etukäteen ja reagoida sitten ”oikealla” tavalla kussakin kohdassa esitystä – toisaalta taas monille musiikinkuluttajille konserteissa käymisen tärkein tai ainakin hyvin iso osa koko homman viehätystä on tietty vaaran tuntu, spontaanius, särö ja roso artistin esiintymisessä. Se tieto ja tunne, että ei ole katsomassa täydellisesti ohjelmoitua konetta, vaan elävää ihmistä.

Taylor Swiftin show Tukholmassa oli megalomaaninen spektaakkelimötkö.


Eras-kiertue on spektaakkelimainen mötkö ja sellaisena mitä luultavammin myös reaktio koronavirukseen. Taylor Swift julkaisi Folklore- ja Evermore-levyt keskellä pandemiaa eikä päässyt lainkaan kiertueelle noiden levyjen tiimoilta. 

Nyt Eras-kiertueella Swift ottaa tavallaan vahingon täysin palkein takaisin.

Vaikka Taylor Swift tekee Eras-kiertueellaan yli kolmetuntisia täydellisyyteen asti hiottuja ja puuduttavia keikkoja, hän vaikuttaa olevan niin sanotusti ”all in”. Kolmen tunnin ja 20 minuutin ajan Friends Arenan lavalla noin 60 000 ihmisen edessä esiintyi esiintymisestä joka solullaan nauttinut megatähti. Tai ainakin sellaisen vaikutelman Swift tanssijoineen, taustalaulajineen ja yhtyeineen pystyi erittäin vakuuttavasti luomaan. 

Ja yksi spontaani hetkikin iltaan mahtui: Swiftin hämmästelevä reaktio Champagne Problems -kappaleen jälkeisiin aina vaan jatkuneisiin äänekkäisiin suosionosoituksiin vaikutti täysin aidolta.

34-vuotiaana planeetan suurin tähti

Taylor Swift on tällä hetkellä planeetan suurin poptähti. Hän on samassa asemassa, missä vaikkapa Madonna ja Beyoncé ovat aikanaan käyneet. Jos hän kertoo mielipiteensä julkisuuteen, sillä voi olla vaikutusta jopa siihen, miten Yhdysvaltain presidentinvaaleissa marraskuussa käy. Hän on julkaissut 17 vuotta sitten alkaneella artistiurallaan yksitoista studioalbumia ja on parhaillaan yleisö- ja tuottoennätyksiä murskaavalla maailmankiertueella.

Kunnioitusta herättävä saavutus artistilta, joka täyttää joulukuussa vasta 35 vuotta.

Lue lisää:

Lue myös:

    Uusimmat