Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ihmettelee kirjoituksessaan niin sanottuihin 825-perävaunuihin liittyvää ajokorttisoppaa, joka hankaloittaa kärrynkäyttäjien elämää. Vesalaisen mukaan viranomaisten ohjeistukset eivät ole linjassa edes keskenään.
Noin pari vuotta sitten EU-tason asetuksen myötä myös Suomen liikenteeseen ilmestyi jarruttomia perävaunuja, joiden rekisteröintitodistukseen merkitty suurin sallittu kokonaismassa on 825 kg.
Tämä toi mielenkiintoisen ongelman ajokorttivaatimuksiin. Suomessa oli totuttu siihen, että pelkällä B-kortilla saa vetää jarrutonta perävaunua, jos B-kortti riittää vetoauton kuljettamiseen. Kasvaneiden kokonaismassojen jälkeen asia ei ole ollutkaan enää yhtä yksiselitteinen.
Ajokorttilaissa on määritelty, että B-luokan ajo-oikeus oikeuttaa kuljettamaan:
- ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja jossa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
- ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg
Koska ajokortin luokan riittävyyttä pohdittaessa tuijotetaan aina rekisteritietoihin merkittyjä suurimpia sallittuja kokonaismassoja, saa jarrutonta 825 kg:n perävaunua vetää lain mukaan pelkällä B-kortilla, kunhan yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500 kg. Mutta entäpä sitten, jos ylittää?
Ehkä saa – ehkä ei
Oma tulkintani nykyisen lainsäädännön valossa on, että yhdistelmän kokonaismassan ylittäessä 3500 kg, tarvitaan joko BE-luokan ajo-oikeus tai vähintään ns. 96-erikoisehto B-luokan ajo-oikeuden yhteyteen. 96-erikoisehdon saa suorittamalla ajokokeen tietyn suuruisella yhdistelmällä. Kysyin asiaa Trafista kaksi vuotta sitten ja silloin he olivat kanssani samoilla linjoilla.
