Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: Täällä Pohjantähden alla -näytelmä kuvastaa irvokasta nykyaikaamme

Väinö Linnan rakastettu klassikko nähdään nyt Kansallisteatterin lavalla.
Väinö Linnan rakastettu klassikko nähdään nyt Kansallisteatterin lavalla.Nico Backström
Julkaistu 25.09.2025 12:01
Toimittajan kuva

Katri Utula

katri.utula@mtv.fi

Klassikkotarinaan perustuva Kansallisteatterin näytelmä on pitkä, mutta vaikuttava esitys. Se kiteyttää poliittisen kahtiajaon vaikutukset kansakuntaamme, kirjoittaa toimittaja Katri Utula.

Sekava, liian pitkä, liikaa huutoa. 

Kansallisteatterissa keskiviikkona ensi-iltansa saanut ohjaaja Lauri Maijalan versio rakastetusta Täällä Pohjantähden alla -klassikosta on kirvoittanut myös tämänkaltaisia kommentteja ja saanut ristiriitaisen vastaanoton – eikä täysin suotta.

Huutoa näytelmässä on liikaa, ja itse turvauduin jopa korvatulppiin kesken esityksen, sillä äänet olivat liian kovalla.

Sekavakin tarina on, mutta myös hyvällä tavalla. Pitkä näytelmä vaatii yllättäviä käänteitä ja sopivan nopeaa rytmitystä, jotta ihmiset eivät nukahda penkkeihinsä.

54797562084_7802aa933d_cNäytelmän roolien lukumäärä on poikkeuksellisen suuri: 24 näyttelijää esittää yhteensä 120 eri roolia.Nico Backström

Juuri tämän yllätyksellisyyden ensi kertaa Kansallisteatterissa ohjaava Maijala myös taitaa, sillä hän on tunnettu varsin taiteellisista tuotoksistaan. 

Myös tarinan huumori on paikoin varsin rohkeaa, mutta naurahdin ainakin itse monille tilanteille. Synkkä tarina vaatii vastapainoksi jonkinlaista kepeyttä, jotta tarina ei ole liian ankea ja ahdistava.

Näyttelijäsuoritukset parasta A-luokkaa

Suomen historian karuista ajoista kertovassa näytelmässä on paljon hyvää: lavasteet ovat monipuoliset, puvustus ajankuvaa henkivää, erikoistehosteet hätkähdyttäviä ja näyttelijäsuoritukset parasta A-luokkaa. 

Myös nuoremmat näyttelijät loistavat kyvyillään. 

54796466877_f01acbefff_c

Sykähdyttävimpiä hetkiä ovat ne, jossa koko näyttelijäklaani laulaa kuorossa esimerkiksi Akselin ja Elinan häävalssin. Tällaisia kohtauksia olisin kaivannut enemmänkin.

3 tuntia ja 40 minuuttia on pitkä aika istua missä tahansa, mutta kaksi väliaikaa sisältävä näytelmä imaisi minut nopeasti mukaansa, sillä Väinö Linnan romaanitrilogian tarina koskettaa. 

Itkin jo ennen ensimmäistä väliaikaa muutamaankin otteeseen, ja toiseen puoliaikaan mennessä vielä enemmän, kun sisällissotaa käyvässä Suomessa punaiset ja valkoiset alkoivat tappaa toisiaan – suomalaiset omiaan.

Enkä ollut suinkaan ainoa, sillä täpötäydessä salissa kuului äänekkäitä nyyhkytyksiä. Kansakuntamme verinen historia satuttaa.

54797327021_4dd7f0eb7d_c

Kolmas osa tarinasta oli esityksen sekavinta antia, ja sen olisi mielestäni voinut jättää lähes kokonaan pois – loppukohtausta lukuun ottamatta. Se jätti jäljen, jota en unohda hetkeen.

Teatterista poistuttuani totesin, etten muista nähneeni vuosikausiin yhtä vaikuttavaa teatteriesitystä. 

Elin vahvasti niiden ihmisten tarinaa, jotka ovat taistelleet omiensa puolesta Suomen itsenäisyyden kynnyksellä ja sen jälkeen. Ajat ovat olleet kohtuuttoman julmia.

Mikä on elämässä tärkeää?

Tämä on tarina, joka jokaisen suomalaisen pitäisi nähdä. 

Jos et ole lukenut tarinasta kirjoitettua kirjasarjaa tai nähnyt Edvin Laineen vuonna 1968 ohjaamaa elokuvaa, osa kohtauksista voi tuntua hieman irrallisilta, mutta tarinaa on siitä huolimatta helppo seurata. 

Tarinaan on jätetty kuitenkin se tärkein: tunne. 

Miltä tuntuu menettää oma puolisonsa, sisaruksensa tai lapsensa sodassa? 

Miksi suomalaiset taistelevat keskenään ja tappavat toisiaan?

Mitä tapahtuu, kun rikkaat porvarit riistävät köyhiltä torppareilta jopa heidän kotinsa?

Näihin kysymyksiin saadaan tarinassa juuri sellaisia vastauksia, jotka eivät ole kaunista katsottavaa.

54796470727_8ddd959586_c

Tarina herättääkin pohtimaan sitä, mikä elämässä on oikeasti tärkeää ja miten Suomi on luisumassa pois siitä, joka on suomalaisuuden ydintä: omiensa puolustaminen ja koko Suomen ja suomalaisten yhteinen etu.

Näytelmän päähenkilöiden näköalattomuus ja katkeroituminen tuovat esiin irvokkaasti sen, mitä tapahtuu myös nykypäivän Suomessa ja mitä poliittinen kahtiajako lopulta meille tekee. 

Yhden etu ei ole yhteinen etu.

Näytelmä kuvastaa tätä ajankuvaa, jossa elämme, ja osoittaa meille sen, mitä Suomelle tapahtuu, jos polarisoituminen, vihapuhe ja luokkajaot kasvavat. 

Lopputulos on karmea.

54804511838_55fc618baa_c

Suosittelen näytelmää jo pelkästään yleissivistyksen ja inhimillisyyden vuoksi. Älkäämme toistako aiemmin tekemiämme virheitä. 

Yhtenä rintamana olemme vahvoja.

Ohjaaja Maijalan kiteytys näytelmästä kertoo kaiken olennaisen:

"Me kaikki tarvitsemme rakkautta, merkityksen tunteen elämässä, toisen ihmisen kosketusta ja uskoa tulevaisuuteen. Me kaikki muutumme häijyiksi, pelokkaiksi ja katkeriksi, jos emme koe olevamme osa yhteiskuntaa, lähipiiriämme. Tämä tarina muistuttaa, mitä tapahtuu, jos luottamus yhteiskunnan oikeudenmukaisuuteen hajoaa."

Lisää aiheesta:

Kommentti: Sisu on ajankohtainen, karmeudellaan viihdyttävä toimintapläjäys – päähenkilö ei puhu mitään, mutta sanoo silti kaiken tarpeellisenHannu-Pekka Björkman loistaa näyttämöklassikossa – Kauppamatkustajan kuolema paljastaa ihmisen ikuiset mittarit: rikastuminen, menestyminen ja mielistelyRyssänhuoria ja susinarttuja – Tampereen punakaartin naisista uusi musikaaliTampereen teatterin sisällissota-näytelmässä katsojat teloitusten keskellä – "Viha luisuu käsistä"50-vuotias Ryhmäteatteri ei tingi kriittisestä linjastaan, vaikka "paskaa tehdään ja punaviiniä juodaan"Itsenäisyyspäivän essee: Suomen historia on sodan ja sankaritarinoiden kyllästämä – mutta mikä onkaan historiamme tärkein asia?
TeatteriKommenttiKulttuuri
Pääpari Akselin ja Elinan rooleissa loistavat Kansallisteatterin näyttelijät Otto Rokka ja Wenla Reimaluoto.Nico Backström
Suomalaiset taistelivat toisiaan vastaan. Ihmisten julmat kohtalot koskettavat.Nico Backström
Tarinassa moni menettää läheisiään sodan keskellä.Niko Backström
Musiikkiesitykset ovat vaikuttavia ja tunteisiin vetoavia.Nico Backström

Tuoreimmat aiheesta

Teatteri
  • ti14:44
    Kuolleet

    Tomi Alatalon kuolema teki Irwin-näytelmästä suruprosessin, ohjaaja hyppää tilalle rooliin: "Viemme Tomin kunniaksi maaliin"

  • 10.9.12:04
    Viiden jälkeen

    Näyttelijä Eeva Soivio oli kuolleena neljä minuuttia: "Se oli rauhaisaa ja ihanaa"

  • 9.9.14:00
    Jukka Puotila

    Vaimo harhautti 70 vuotta täyttänyttä Jukka Puotilaa: "Sen isompia juhlia ei voisi ollakaan"

  • 2.9.19:27
    Kulttuuri

    Autoritaarinen johtajuus naurattaa Juha Jokelan uutuusnäytelmässä

  • 4.8.07:15
    Kulttuuri

    Todella tyhmää vai suurta neroutta? Tältä näyttää Romeo ja Julia kaivinkoneiden ja rekkojen esittämänä