Suomalaisodotukset MM-rallikautta 2023 kohtaan ovat Esapekka Lapin Hyundai-sopimuksen myötä huipussaan. Kunniakkaista ralliperinteistä huolimatta Suomessa on viimeisinä vuosikymmeninä saatu sittenkin varsin harvoin nauttia siitä, mitä nyt on luvassa, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
Tulevaan MM-rallikauteen saatiin tänään suomalaisittain rutkasti lisämakua, kun Hyundai vahvisti solmineensa Lapin kanssa koko kauden kattavan sopimuksen. Kalle Rovanperän maailmanmestaruuden ansiosta odotukset olivat jo ennestään kovat, mutta nyt keitos alkaa olla suorastaan herkullinen.
Tallin vaihtamisessa on aina omat riskinsä, mutta siitä ei pääse mihinkään, että Lapin uusi työkalu on kilpailukykyinen. Alkukauden vaikeuksista huolimatta Hyundai voitti vuonna 2022 lopulta viisi MM-osakilpailua – enemmän kuin koskaan aiemmin yhden kauden aikana. Lisäksi tallin ykköstähtenä tuikkinut Ott Tänak loisti kirkkaimmin juuri niissä osakilpailuissa, joissa hänen seuraajansa Lappikin oli Toyotan ratissa elementissään.
Tulevalla kaudella MM-sarjassa on Tänakin lopullisesta ratkaisusta riippuen neljä tai viisi sellaista koko kauden ajavaa kuljettajaa, joilla on edellytykset ajaa tosissaan maailmestaruudesta. Suomalaisia heistä on 40 tai 50 prosenttia.
Kyseessä on suorastaan uskomaton lukema, joka kertoo toki paljon MM-sarjan nykytilanteesta mutta myös siitä, minkä tason kuljettajista Lapin ja Rovanperän kohdalla puhutaan.
Nuoremman sukupolven rallifanien silmin asetelma on poikkeuksellinen. Viime vuosina tai edes vuosikymmeninä ei ole ollut ollenkaan itsestäänselvää, että täyttä MM-sarjaa kiertäisi yhtäaikaisesti useampia tällaisella menestyspotentiaalilla varustettuja suomalaiskuljettajia.


