Toyota voitti sunnuntaina päättyneellä MM-rallikaudella toisen peräkkäisen ja kaikkiaan jo kuudennen valmistajien maailmanmestaruutensa. Mestaruuden takuumiehenä hääri historian nuorimmaksi kuljettajien maailmanmestariksi kruunattu Kalle Rovanperä.
LUE MYÖS: Hurja huhu! Esapekka Lapin pomoksi on nousemassa yllätysnimi F1:stä
LUE MYÖS: Voiko Toyotan rallitiimi vetää todellisen ässän hihastaan? – Latvala: "Ei huono idea"
Toyota löi vuosina 2019–2020 mestaruutta juhlineen Hyundain 70 pisteen erolla. Mestaruuden kannalta ratkaisevaksi muodostui vuoden ensimmäinen puolisko, jonka aikana Toyota keräsi kuudessa ensimmäisessä osakilpailussa 62 pistettä Hyundaita enemmän.
Kauden jälkimmäisellä puoliskolla kilpailu tasoittui merkittävästi.
Toyota keräsi seitsemässä viimeisessä osakilpailussa kahdeksan pistettä Hyundaita enemmän, mikä on sikäli jopa yllättävää, että kuljettajista loppukauden kovimmat pisterohmut olivat Hyundain Ott Tänak (143) ja Thierry Neuville (113). Mestari Rovanperän saldo (110) oli vasta kolmanneksi paras.
Viime vuonna Hyundain neuvonantajana aloittanut, pitkän uran M-Sportin palveluksessa tehneen insinöörivelho Christian Loriaux'n mukaan valmistajien loppupisteet eivät annakaan täyttä kuvaa koko kaudesta.
– Kaikki haukkuivat meitä ensimmäisten viiden kuukauden ajan – siitäkin huolimatta, että ilman Compact Dynamicsin (hybridiyksikön valmistaja) fantastista apua Ott olisi voittanut Ruotsissa eikä mestaruustaistelu olisi kääntynyt niin selkeästi Kallelle, Loriaux sanoi ranskalaisen Rallye Sport -sivuston mukaan kauden päätteeksi.

