Kommentti: Stockmannin kootut seikkailut Venäjällä

Jos Venäjältä kerran lähtee, sinne on vaikeata päästä enää takaisin, sanottiin Stockmannilla vielä pari vuotta sitten. Yhtiö onkin kohdannut Venäjällä varsin mielikuvituksellisia vaihteita.

Eksoottisimmat liittyvät yhtiön lippulaivamyymälöihin Venäjällä.

Vuonna 2008 vienti-Suomi kohahti kun Stockan Moskovan-päätavaratalosta sammutettiin valot ja revittiin kyltit seinästä. Taustalla oli merkillinen kiista venäläisen vuokranantajan ja Stockmannin välillä.

Stockmann oli kymmenisen vuotta aiemmin tehnyt pitkäaikaisen vuokrasopimuksen Moskovan ydinkeskustan Smolenski Passazh-kiinteistöstä. Sitten alueen hinnat räjähtivät pilviin, ja vuokranantaja katsoi että allekirjoitettu sopimus ei enää päde.

Stockmann tietenkin piti kaksin käsin kiinni erittäin edullisesta sopimuksestaan ja lopulta vuokranantaja reagoi rajusti, irrotti kyltit seinistä ja kytki sähköt pois koko kiinteistöstä. Tavaratalollinen kylmätuotteita ja pakasteita meni pilalle ja yhtiö teki tietysti muutenkin massiivista tappiota jokaiselta kiinniolopäivältä.

Tunnelma talolla oli latautunut. Sekä Stockmann että vuokrantaja järjestivät paikalle omat turvamiehensä. 

– Menetetty myynti on 200 000 euroa päivä, mikä merkkaa vuositasolla 70 miljoonan euron myyntiä, siitä tietty prosentti liikevoitoksi niin siitä niitä tappioita voi haarukoida, totesi Stockmannin silloinen Venäjän-toimintojen johtaja Jussi Kuutsa.

Stockmannin oli pakko lähteä Smolenski Passazhilta, ylivoimaisesti kannattavimmasta yksiköstään. Monet suomalaiset suuttuivat: Törkeää sopimusten laiminlyöntiä, laitonta, mafiameininkiä, sanottiin.

Kuutsa ja Stockmann eivät näin vähästä lannistuneet.

– Venäjä ohittaa vuoteen 2012 mennessä maatasolla vähittäiskauppamarkkinana Saksan - että sinänsä vaikka vaikeuksia on, niin kyllä tässä strategisesti ihan oikeilla markkinoilla toimimme, hän arveli optimistisesti –  ja Venäjän valloitusretki jatkui.

Uusia tavarataloja ja vaateliikkeitä vietiin pontevasti eri puolille Venäjää.

Marraskuussa 2010, melkein päivälleen viisi vuotta sitten, uusi lippulaivamyymälä Nevski Center avattiin Pietariin. Olin avajaisissa, ja olin mykistynyt. 

Paikka oli mielettömän hieno – pääkatu Nevski Prospektin varrella, rautatieasemaa vastapäätä, tsaarinajan tyyliin rakennetussa 9-kerroksisessa uudisrakennuksessa.

Miten ihmessä suomalainen firma edes sai näin näyttävän tontin keskeltä Pietaria? Kokonaisinvestoinnit olivat lähes 200 miljoonaa euroa, eikä avajaisissakaan säästelty. Akrobaattiballerinat tanssivat katonrajassa, pääministeri Mari Kiviniemi piti puheita ja yhtiön johto myhäili.

– Tämä on meidän historian suurimpia investointeja. 185 miljoonaa on kokonaisinvestointi tähän projektiin, mittakaavassa samaa suuruusluokkaa kuin meidän erittäin suuri projekti Helsingissä jossa me uudistettiin Helsingin tavarataloa, iloitsi silloinen toimitusjohtaja Hannu Penttilä.

Sitten tulivat täydessä mitassa päälle talouskriisi, Ukrainan sota, pakotteet ja vastapakotteet.

Nyt tiedämme mitä Stockmanneille kävi.

Stockmannin liiketappio Venäjän-tavarataloissa oli viime vuonna 26 miljoonaa euroa 240 miljoonan euron liikevaihdolla. Uusi omistaja Reviva aikoo pitää hankkimansa tavaratalot Stockmann-nimisinä kahden vuoden ajan, ja sitten muuttaa ne Debenhams-nimisiksi vuoden 2018 aikana. 

Nevski Center jäi toki pystyyn, mutta vastaisuudessa Stockmann toimii vain rakennuksen vuokraisäntänä.

Entä se Moskovan lippulaivamyymälä?  Aika pian tapahtumien jälkeen eräät suomalaisetkin oikeusoppineet totesivat, että vuokranantaja on saattanut olla oikeassa. Venäjä on todellakin muuttunut kymmenessä vuodessa niin hurjasti, että sopimus oli voinut muuttua pätemättömäksi. Asiaa on sittemmin puitu useissa eri oikeusistuimissa ristiriitaisin ratkaisuin.

Menestysvuosinakin arvaamatonta Venäjää pidettiin valtavien mahdollisuuksien alueena, ja sitä se jossain mielessä on vieläkin. Moni suomalainen firma on pitänyt mottonaan, että Venäjällä pitää sinnitellä huonoinakin aikoina, koska jos silloin joutuu lähtemään, markkinoille on hyvin vaikeaa palata enää hyvinä aikoina takaisin.

Näin ajateltiin myös Stockmannilla.

Mistä nyt löytyy seuraava rohkea suomalainen ketju, joka lähtee taistelemaan Venäjän bisneksen herruudesta?

Lue myös:

    Uusimmat