Näkökulma: Ott Tänak maalasi Montessa petollisen kangastuksen – vanha sanonta voi hyvin käydä toteen jo Ruotsissa

Ott Tänakin aloitus uuteen MM-rallikauteen saattoi jättää monilta osin toivomisen varaa. Kun raaputtaa pintaa syvemmältä, olisi hölmöä jättää virolainen pois laskuista Ruotsin rallin kärkisijoja mietittäessä, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kroatian MM-ralli 18.-21.4.
Pe: EK:t 1-8 klo 9.15 alkaen 
La: EK:t 9-16 klo 8.15 alkaen
Su: EK:t 17-20 klo 8.00 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Sähkövika.

Ohjaustehostinvika.

Loppusijoitus viides.

Ero kärkeen kaksi ja puoli minuuttia.

Moni ehkä mietti reilut kaksi viikkoa sitten Monte Carlossa ajetun MM-rallikauden avausosakilpailun jälkeen, mitä mahtoi pyöriä Ott Tänakin päässä viiteen vuoteen ensimmäisen M-Sportilla ajetun rallin päätteeksi.

Joistain saattoi tuntua houkuttelevalta teilata Red Bullin mahdollistama Tänakin kotiinpaluuprojekti epäonnistuneeksi, kaivaa popcornit esiin ja asettua odottamaan sitä, kun virolainen veri kuohahtaa.

Vaan ehkä kannattaa antaa vielä mahdollisuus. Ensimmäinen sellainen tarjoutuu jo viikonloppuna Ruotsissa, ja sehän tunnetusti parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa.

Kymmenyspeliä

Montessa kritiikki Tänakia kohtaan kohdistui erityisesti hänen vauhtiinsa ja eroonsa kärkeen, ei niinkään sijoitukseen.

Mutta oliko se vauhtikaan niin pahasti pielessä?

Tänak jäi 18 erikoiskokeella pohja-ajasta keskimäärin 0,45 sekuntia kilometrillä. Ero on täsmälleen sama, jolla samassa tallissa viime kaudella ajanut Craig Breen lunasti vuodentakaisen Monten kolmossijan ja sai osakseen vuolasta suitsutusta.

Viime vuoden MM-ralleissa kolmanneksi sijoittuneen kuljettajan vastaava ero oli keskimäärin 0,34 – lukema, johon Tänak olisi helposti yltänyt ilman autossaan ilmenneitä ongelmia ja sunnuntaiaamun panoksetonta köröttelyä.

Kun alla on vasta muutama testipäivä, yksi MM-ralli ja yksi kilpailunomainen harjoitus Otepään kansallisessa Talvirallissa, M-Sportin auto ei mitenkään voi olla vielä täysin Tänakin mieleen.

Viime vuoden Suomen MM-ralli toki osoitti, ettei se aina ole niin justiinsa, mutta tässä vaiheessa olennaisinta on, että Tänak itse uskoo M-Sportin prosessiin.

Yhtä kaikki, mestaruutta tavoitellessaan hänen on vielä toistaiseksi valittava taistelunsa, ja kokemuksensa pohjalta hän tiesi, ettei Monte – toisin kuin Ruotsi – ollut sellainen; uran kokonaissaldo Etelä-Ranskan vuoristoteiltä kun ei ole kovin häävi.

Uran toiseksi paras tulos

Lopputuloksen valossa Tänak ajoi uransa parhaan Monten vuonna 2018 ensimmäisellä Toyota-kaudellaan, jolla hän taisteli loppuun saakka maailmanmestaruudesta. Montessa hän sijoittui tuolloin toiseksi ja sai palkinnoksi 18 pistettä, joka vastasi 69:ää prosenttia MM-sarjan kärkimiehen Sébastien Ogierin pistepotista.

Tänä vuonna Tänak sai Montesta 14 pistettä. Se on hänen urallaan vasta neljänneksi suurin lukema, mutta kun sen suhteuttaa (61 prosenttia) MM-sarjaa käytännössä johtavan Kalle Rovanperän pistesaldoon (23), tulos olikin Tänakin uran toiseksi paras.

Ja jos sen verran palataan vielä niihin ek-aikoihinkin, että vuoden 2018 Montessa, uransa parhaassa, Tänak jäi pohja-ajasta keskimäärin 0,39 sekuntia kilometrillä – siis vain 0,06 sekuntia vähemmän kuin kaksi viikkoa sitten.

Kuten Tänak itsekin on todennut, vuodet eivät ole veljiä tai siskoja keskenään. Mutta 2018 on sikäli hyvä vertailukohta, että kyseessä oli tämän vuoden tapaan toinen kausi mittavan sääntöuudistuksen jälkeen, ja lisäksi Tänak oli tuolloinkin ainoa kärkikuljettaja, joka lähti uuteen kauteen uudella autolla.

Yksi merkittävä eroavaisuus vuosien 2018 ja 2023 välillä toki löytyy.

Viisi vuotta sitten lähtölistalla ei ollut ainuttakaan Rovanperää.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat