Kommentti: Nypy täys kuus – kartturin nuottivihko haltuun kahdessa minuutissa

Toimittaja ralliauton kartanlukijana 4:00

Lähtö seittemän, nypy täys kuus, vasen helppo kaks, jatkuu lyhyt oikee koo, vasen eri viis.

Minkä verran on mahdollista oppia noin kahden minuutin kartanlukijakoulutuksessa? Ei kovinkaan paljoa.

Pääsin hiljattain kokemaan kartanlukijan työn haastavuuden hypättyäni rallin yhdeksänkertaisen Suomen mestarin Juha Salon kyytiin.

Alkuperäisenä tarkoituksena oli hoitaa homma kotiin ilman minkäänlaista perehdytystä nuotteihin ja katsoa, miten täysi maallikko selviytyy tehtävästä. Pakkohan siitä nyt on jotain ymmärtää, heh heh. Sitten avasin nuottivihkon.

IMG_3609

Not gonna happen. Vuosien kokemus pleikkarin rallipeleistä ei antanutkaan toivomaani etua. 

Suunnitelmat uusiksi ja mestarikuljettajan tiukkaan kartturioppiin reiluksi kahdeksi minuutiksi ennen erikoiskokeelle siirtymistä.

Rytmi, rytmi, rytmi

Palataanpa hetkeksi takaisin siihen kartanlukijan tehtävään.

Kartanlukijan tehtävänä on lukea nuottivihkoon kirjatut nuotit oikeassa rytmissä erikoiskokeen edetessä. Nuoteista ei ole hyötyä kuljettajalle, mikäli kartturi on liikaa edellä tai perässä.

Kartanlukijan nuotit ovat kuljettajakohtaisia ja tyyliltään vaihtelevia ajo-ohjeita, jotka sisältävät kirjaimia, lyhenteitä, numeroita ja symboleita.

Yksinkertaistettuna yksi nuotti kertoo esimerkiksi seuraavan mutkan muodon ja etäisyyden edellisestä mutkasta. Nuotti voi sisältää myös erilaisia tarkennuksia.

Mitä apua kuljettajalle on, jos kerron tiukan vasemmalle kääntyvän mutkan olevan 60 metrin päässä, kun olemme jo kyseisessä mutkassa? Ei yhtikäs mitään. Seuraavaa nuottia sisään.

Vaikka alkuun erikoisilta vaikuttaneisiin lyhenteisiin, symboleihin ja numeroihin sai lyhyelläkin opastuksella jotain tolkkua, niin ongelmaksi muodostui nimenomaan rytmissä pysyminen.

Kun mutkissakin painetaan pitkälti toistasataa kilometriä tunnissa, niin se seuraavakin nuotti tulee aika nopeasti eteen.

Tilannetta ei myöskään helpota se, että puristaa vihkoa rystyset valkoisena ja rukoilee auton pysyvän ojien välissä. 

Kaikesta huolimatta onnistuin saamaan joitain nuotteja jopa kohdilleen. Mestarikuljettaja Salo ei myöskään tyrmännyt suoritustani.

– Oli ihan positiivinen yllätys. Sehän luki nuottia ihan komeasti ja jotkut mutkat menivät ihan kohdilleenkin. Ihan hyvä suoritus. Vähän tuossa lopussa varmaan tuo eteen tullut hirvi vähän sotki jakoa, Salo kertoi välittömästi erikoiskokeen jälkeen.

Lue myös:

    Uusimmat