Mikkelin Jukurien taistelu pudotuspelipaikasta jääkiekon SM-liigan loppusuoralle saakka oli sensaatio, jota moni ei pitänyt edes mahdollisena.
11. sijaa ei odottanut sarjan pienimmällä pelaajabudjetilla operoivilta mikkeliläisiltä ensimmäisellä liigakaudella julkisissa lausunnoissa lähes kukaan.
"Avauskaudelta on tarttunut paljon oppia, mutta haaste monilta osin kasvaa."
Jo Jukureille myönnetty pääsarjapaikka kyseenalaistettiin ennen liigakautta monista suista.
Yleisöpohjan ei pitänyt riittää, Etelä-Savon talousalueella ei voisi onnistua, ja Jukurit tulisi räpiköimään pienellä budjetillaan niin, ettei sarjapisteiden laskemiseen monen käden sormia tarvittaisi.
Jukurit päätti toisin ja lähti ensinnäkin kasvattamaan yleisöpohjaansa ja haalimaan katsojia halvoilla pääsylipuilla.
Markkinointi- ja viestintäosasto onnistui Joni Vesalaisen sekä Eero Tuomisen johdolla rakentamaan Jukureista uniikkia ja tarinallista eteläsavolaista heimoa, jonka ytimessä oli yhteisöllisyys pelaajista katsojiin. Yleisö päästettiin lähelle tarjoamalla sosiaalisessa mediassa paljon videoita jopa pukukopista.
Jukurit haali raikkaalla jutullaan myös yhteistyökumppaneita mukaan odotettua paremmin. Ja kun joukkueen rakentaminen meni päävalmentaja Risto Dufvalta esikuntineen nappiin ja jäällä kulki, Mikkelin ja lähiseutujen asukkaat kiinnostuivat ja ilmestyivät lehtereille. 4 200 katsojaa vetävä mökki pullisteli kotiottelusta toiseen ja hallin täyttöaste oli koko liigan paras.

