Kommentti: Jokainen EU-päättäjä haluaa olla ilmastopyhimys, mutta lentämistä ei halua verottaa kukaan

EU puhuu hurskain äänenpainoin ilmastotoimista, mutta yksi ilmiselvä kysymys on tabu: Lentoliikenteen verotus, kirjoittaa ulko- ja turvallisuuspolitiikan erikoistoimittaja Mirja Kivimäki.

Lentäminen nauttii EU:ssa huikeaa veroetua, kansainvälisten lentojen polttoaineverotusta ei mainita energiadirektiivissä lainkaan, uskomatonta kyllä. Kun tästä kysyy asiasta päättäviltä, saa lähinnä ympäripyöreitä korulauseita "myönteisen kautta menemisestä" ja "laajemmasta kysymyksestä".

Kukaan ei suostu sanomaan niin kuin asia on: näin paljon emme sentään ole valmiita ilmaston hyväksi maksamaan.

Kiertelyn mallisuoritus

Finlandia-talolla nähtiin lauantaina asian liepeillä kiertelyn mallisuoritus, kun EU-komission varapuheenjohtaja Valdis Dombrovskis ja Suomen valtionvarainministeri Mika Lintilä (Kesk.) vastailivat toimittajien kysymyksiin uudesta energiadirektiivistä.

Lentoliikenne mainittiin avauspuheenvuorossa vain sivulauseessa, mutta valtaosa median kysymyksistä käsitteli juuri lentämistä.

– Mitä ajattelitte tehdä lentoliikenteelle?

– Mitä konkreettisia keinoja teillä on vaikuttaa lentoliikenteen verotukseen?

– Lentoliikenteen polttoainehan ei ole mainittu lainkaan direktiivissä, eikö se ole omituista?

Lintilä ja Dombrovskis saivat vastailla samaan asiaan kerta toisensa jälkeen, loppua kohden jo hieman kireään sävyyn.

– Lentäminenhän oli vain yksi asia joka nousi esiin, tässä on paljon muutakin, Dombrovskis sanoi.

– Ehkä tässä keskustelussa tämä lentoliikenne nousee tässä vähän turhankin suureen rooliin, lentopuolihan oli yksi mikä mainittiin, Lintilä komppasi.

Molemmat alleviivasivat että energiadirektiivi on paljon enemmän kuin lentoliikenne, ja antoivat ymmärtää että juuri siksi asiasta ei voi sanoa oikeastaan mitään konkreettista.

– Tämä on niin paljon laajempi kysymys. Kun pyritään vihreään ja hiilineutraaliin Eurooppaan, meidän täytyy ottaa myös kilpailukyky ja sosiaaliasiat huomioon, Dombrovoskis jarrutteli.

– Menisin enemmän tämmöisen myönteisen kautta: Ne kentät esimerkiksi, jotka pystyvät tarjoamaan vihreitä polttoaineita, niillä tulee varmasti olemaan eräänlaisia etuja asiakassaannissa. Ja ehkä se tulee sieltä ihmisten vastuun kautta, Lintilä puolestaan pohdiskeli.

Tätä kukaan ei sano suoraan

Summa summarum: Kansainvälisen lentoliikenteen polttoaineita ei olla verolle panemassa, ei ainakaan jos se EU:sta on kiinni. Hassuksi tämän tekee lähinnä se, että kukaan ei halua sanoa sitä suoraan.

Kansainvälisen lentoliikenteen verollepanon pelätään asettavan EU:n eriarvoiseen asemaan muuhun maailmaan nähden. Lisäksi lähes jokaisella EU-maalla on omat kansalliset lentoyhtiönsä, joiden pärjääminen riippuu osittain polttoaineen hinnasta. Lentoyhtiöiden selviäminen kilpailukamppailussa puolestaan vaikuttaa siihen, minkä verran lentoja mistäkin on.

Lentoliikenteen rajoittamista pidetään omaan jalkaan ampumisena.

Lentoliikenteen verottaminen onkin pohjimmiltaan varsin samanlainen asia kuin päästöjen rajoittaminen yleensä tai vaikkapa kansainvälinen aseistariisunta: En minä ainakaan, jos ei kaikki muut ensin.

Ja kun kaikki ajattelevat näin, asialle ei tarvitse tehdä yhtään mitään.

Lue myös:

    Uusimmat