Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Kommentti: FIAn järjettömyys tiivistyi MM-rallitähden mokaan – kattojärjestöllä käsittämätön kaksoisstandardi

3:05MM-rallikuskeilta protesti: Kalle Rovanperä kertoo, mikä FIA:n linjauksissa mättääMM-rallikuskeilta protesti: Kalle Rovanperä kertoo, mikä FIA:n linjauksissa mättää
Julkaistu 22.03.2025 11:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kenian MM-rallissa nähtiin jo varhaisessa vaiheessa vastaansanomaton syy siihen, miksi Kansainvälisen autoliiton (FIAn) kuljettajille asettama suukapula on täysin järjetön, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Lue myös: FIA reagoi rallitähtien protestiin

Lue myös: Kalle Rovanperä jyrähtää MM-rallin kohulinjauksesta: "Ei mitään järkeä"

MM-rallitähdet ilmoittivat Safari-rallin alla, etteivät he antaisi erikoiskokeiden maalissa lausuntoja kuin korkeintaan omalla äidinkielellään. Tarkoituksena oli painostaa FIA vuoropuheluun tälle kaudelle asetetusta niin sanotusta kiroilukiellosta.

Adrien Fourmaux’lle Ruotsissa langetetun 10 000 euron sakon valossa kielto tarkoittaa käytännössä sitä, etteivät kuljettajat saa erikoiskokeiden jälkeisissä haastatteluissa kiroilla tai ylipäätään arvostella esimerkiksi kisajärjestäjää, rengasvalmistajaa tai kattojärjestöä julkisesti.

Kuljettajat pitivät tällaista painostuskeinoa välttämättömänä mitä ilmeisimmin siksi, ettei heidän alkuperäinen tiedotteensa asiaa koskien saanut FIAn suunnalta minkäänlaista vastakaikua moneen viikkoon.

Puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem keksi lopulta lähettää kuljettajille viestin vasta kymmenen minuuttia ennen Kenian MM-rallin testierikoiskokeen alkua.

FIAn rangaistuskäytäntöä on kyseenalaistettu alusta alkaen erityisesti siksi, että rallissa haastatteluita tehdään täysin muista lajeista poikkeavasti eli välittömästi ajosuorituksen päätyttyä. Jos on joskus päässyt istumaan ralliauton kyydissä, tietää hyvin, minkälainen adrenaliinivyöry on päällä turvavöiden löystyessä.

Asiaa alleviivasi erinomaisella tavalla jo perjantain ensimmäinen, yli 30 kilometrin mittainen erikoiskoe, jonka maalissa MM-sarjan kärkimies Elfyn Evans alkoi epähuomiossa vastaamaan hänelle esitettyyn kysymykseen. Muutaman sanan jälkeen Evans tajusi virheensä ja vaikeni pienen hymynkareen saattelemana.

Kun on juuri istunut 26 minuuttia penkin ja ratin välissä äärimmäisen keskittyneenä, suun eteen työnnettyyn mikrofoniin alkaa helposti puhua juuri sitä, mitä mieleen siinä hetkessä sattuu tulemaan. Se ei ole millään tavalla pahansuopaa vaan ainoastaan inhimillistä.

FIA on luvannut käydä tilanteesta keskustelua kuljettajien kanssa Kenian MM-rallin jälkeen. Siksi protesti jatkuu edelleen, ja kommentteja on viikonlopun edetessä kuultu erikoiskokeiden päätteeksi vain harvakseltaan ja silloinkin siis pääosin kuljettajien omalla äidinkielellä.

Vaikka julkisuudessa puhutaan kiroilukiellosta, kuljettajat korostavat, ettei juuri kirosanojen hyväksyminen ole heidän näkökulmastaan asian pihvi, vaan se, että rikkomus ja seuraamus eivät ole minkäänlaisessa suhteessa keskenään.

Ja tuskin sekään varsinaisesti auttaa asiaa, ettei erikoiskokeelta toiselle henkensa peliin lyövillä kuljettajilla ole FIAn mielestä ylipäätään oikeutta tuoda ilmi kokemiaan epäkohtia edes turvallisuutta koskien.

Kaiken lisäksi FIAlla näkyy olevan erilaiset standardit eri sarjojen välillä. F1:ssä nimittäin FIAn tuomaristo kävi kuljettajien kanssa keskustelun asiasta jo ennen kauden ensimmäistä osakilpailua, ja rajanveto oli jotain ihan muuta kuin rallissa.

Autosportin mukaan F1-kuljettajille oli kerrottu, että lausuntoja ollaan valmiita katsomaan läpi sormien, jos ne annetaan ”in the heat of the moment” eli hetken mielijohteesta kesken kilpailutilanteen, kunhan lausunto ei loukkaa ketään muuta.

Virallisissa lehdistötilaisuuksissa sekä tv- ja muissa haastatteluissa linja on huomattavasti tiukempi.

Voisi kuvitella, että jotain tämänsuuntaista sopii odottaa rallin MM-sarjaankin, kun kausi Kenian jälkeen jatkuu Kanariansaarilla huhtikuun lopussa – jos siis FIAn suunnalla asioista päättävillä tahoilla on vähänkin järkeä päässä.

Tosin, valitettavaa kyllä, kattojärjestön maineen ja historian tuntien sekään ei aina tunnu olevan asianlaita.

Vai mistä muustakaan se kertoo, että tälle kaudelle langetettua kieltoa perusteltiin esimerkiksi FIAn maineen suojelemisella, kun loppujen lopuksi se on kerta toisensa jälkeen – nytkin – FIA itse, joka omaa kilpeään kolhii.

Lisää aiheesta:

FIA-pomon toiminnasta hämmästyttävä paljastus – Ott Tänakilta täyslaidallinen kattojärjestölleMM-rallin tähdet saivat tarpeekseen – "Me riskeeraamme henkemme tuolla"Kommentti: Jättisakot kiroilusta sumutusta – tästä Kalle Rovanperän ja kumppanien tulisi oikeasti olla huolissaanKommentti: FIA pitää päätähtiään pilkkanaan - kohutussa MM-ralliratkaisussa käsittämätön yksityiskohtaKommentti: Jari-Matti Latvalan sanoja Ott Tänakista on syytä uskoa – muuten suomalaispomo ajoi Toyotan kiusallisesti nurkkaanKommentti: Pitäkää formulanne! Upean kauden päättäneestä häpeällisestä näytelmästä tuli entistäkin irvokkaampi – FIA ja Mercedes nolasivat itsensä
MM-ralliRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 12:41
    Sami Pajari

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    Ott Tänak

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet

  • ti13:17
    Ralli

    Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"

  • ti10:47
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä mielissään Juha Kankkusen linjauksesta

  • ti06:55
    Hyundai

    Jättitalli rämpii karmealla tavalla – asiantuntijalta lohduton näkemys: "Enpä usko, että ruvetaan"