Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Näkökulma: Mercedeksen huolissa taas puolet bluffia – F1-testit nostivat esiin useita voittajia ja vain muutaman häviäjän

Lewis Hamilton varikkostopilla.
Lewis Hamilton varikkostopilla.2019 Getty Images
Julkaistu 02.03.2019 07:05
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

anttira

Ferrarin nousu F1-sarjan johtavaksi tiimiksi voi hyvinkin tapahtua tällä kaudella, mutta Mercedeksen puheet italialaistiimin etumatkasta voidaan tässä vaiheessa leimata lähinnä mainospuheeksi.

Lewis Hamilton julisti jo melko varhaisessa vaiheessa Ferrarin olevan ehkä puoli sekuntia Mercedestä edellä. Samaa mantraa hän toisti myös Barcelonan talvitestien viimeisenä ajopäivänä, mutta lisäsi hetken kuluttua, ettei kukaan pysty pelkän GPS-datan perusteella tulkitsemaan vastustajien menosta yhtään mitään.

– On mahdotonta sanoa, millä bensamäärällä tai moottoriasetuksilla he ajavat. He ovat esimerkiksi suorilla nopeampia kuin me. Se voi johtua siitä, että heillä on autoissaan taipuisat siivet, joita heillä on aiemmin ollut. He ovat myös voineet ottaa moottorista enemmän irti. Tai sitten heillä on yleisesti vähemmän ilmanvastusta ja meillä enemmän painoa.

Niinpä niin. Puoli sekuntia nopeampia. Testien viimeisen tunnin aikana Hamilton iski tauluun ajan, joka jäi uupumaan vain kolme tuhannesosaa Sebastian Vettelin viikon pohja-ajasta.

Tämä asetelma toki kelpaa Mercedekselle aivan hyvin. Jo senkin takia, että tiimi voisi lähteä kerrankin kauteen ilman suurimman ennakkosuosikin taakkaa, mutta myös markkinointimielessä. Tasaisempi mestaruustaistelu on aina parempi kuin ne neljä ensimmäistä mestaruutta, jotka tiimi voitti liiankin helposti.

Taistelu on silti kivaa vain niin kauan kuin pystyy voittamaan mestaruuden kauden päätteeksi.

***

Kaksiviikkoiset testit on nyt ajettu, ja voittajia kymmenen tiimin joukosta löytyy paljonkin. Luotettavuusongelmista kärsivät lähinnä pari päivää startista myöhästynyt Williams, vähille kierroksille jäänyt Racing Point (siis entinen Force India) ja ajoittaisia tekniikkamurheita kokenut Haas.

Racing Pointin kohdalla ongelmien laajuudesta ei silti ole täyttä selvyyttä. Hauleja pitäisi taas olla pankkitilillä, joten vähiin jääneet kilometrit herättävät hiukan ihmetystä.

Red Bull -leirissä kaikki näyttää varsin hyvältä, vaikka kovimmat kierrostykitykset jäivätkin tekemättä – osittain Pierre Gaslyn parin ulosajon takia. Siirtymä Hondan moottoreihin näyttää silti testien valossa varsin mutkattomalta, ja kakkostiimi Toro Rosson samalla myllyllä takomat alle 1.17:n kierrosajat kertovat myös varsin hyvästä iskukyvystä.

Renault’n tehdastiimiltä odotetaan Daniel Ricciardon kiinnittämisen jälkeen jo nousua palkintopallitaisteluun, mutta vielä touhu näytti Red Bullin tavoin kovin varman päälle vetämiseltä.

Entäs se Kimi Räikkösen Alfa Romeo? Kaiken hypetyksen jälkeen on vielä turha odottaa, että parin vuoden takaisesta lähes konkurssitilasta oltaisiin yhtäkkiä noustu voittajatiimiksi. Paljon on silti tapahtunut. Isot satsaukset näkyvät ennen kaikkea auton aerodynaamisessa suunnittelussa, jota kilpailijat katselivat heti avausviikolla kiinnostuneina.

Ylempään keskikastiin yltäminen voisi olla Alfalle hyvä tavoite tulevalla kaudella.

Lisää aiheesta:

Bahrainin GP:n topit ja flopit: Ferrarin suurin ihme piilee sen syvästi vihaamassa muutoksessa"Mercedeksen kädet on sidottu" – Red Bullin avaus F1-kauteen tuli sokkina, näin yllättävä muutos voimasuhteissa tapahtuiNäkökulma: Valtteri Bottakselle voi avautua perjantain tärkeässä kokouksessa yllättävä apu – Lewis Hamiltonin mojon järkkymiseen tarvitaan nyt kaikki poppakonstitNäkökulma: Sisäinen turvallisuus ainoa uhka Mercedekselle – Ferrarin poppakonstit jo vähissäAustralian GP:n topit ja flopit: Ferrarilta hirmuloikka eteenpäinKommentti: F1-kauden 36 ensimmäistä tuntia, mitä opimme?
F1MercedesFerrariLewis HamiltonSebastian VettelValtteri BottasUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"