Suurimman vaikutuksen tämän vuoden UMK:ssa tekevät Nelli Matulan, Goldielocksin ja Erika Vikmanin kappaleet, kirjoittaa MTV Uutisten kulttuuritoimittaja Visa Högmander.
Nyt ne ovat julki: Kaikki seitsemän Uuden Musiikin Kilpailun (UMK) eli Suomen euroviisukarsintojen kilpailukappaletta.
Viimeisenä julkaistiin Erika Vikmanin kisakappale Ich komme, joka ei ainakaan jätä kylmäksi.
Vikman ei ole lähtenyt pelaamaan varmaan päälle yrittämällä euroviisuedustajaksi vuonna 2020 rannalle jääneen Cicciolina-hitin toisinnolla – kaikkea muuta, jopa riskillä.
Kappale nyökkää vahvasti 1990-luvun alun brittiläisen konepopin, esimerkiksi The Shamenin ja etenkin The KLF:n suuntaan. Se nyökkää myös rivosti: seksuaalisuudella leikittelevä teksti on täsmätuotantoa euroviisuteemaisten juhlien lavoille ja tanssilattioille.
Oman tvistinsä kappaleeseen tuo sen tekijä- ja tuottajakaksikko: Christel ja Jori Roosberg. Vaikka mielleyhtymiä PMMP- ja Magenta Skycode -melodioihin ei synnykään, Ich kommen kertosäkeen voi helposti kuvitella mielessään myös Chisun laulamana.
Räväkällä lavashow’lla ryyditettynä Ich kommessa voi olla mahdollisuudet vaikka mihin. Se on kolmen parhaan UMK-kappaleen joukossa tänä vuonna, mutta on jännittävää nähdä, ottaako suuri yleisö ei niin helposti pureskeltavan biisin omakseen. Riski siitä, ettei ota, on myös olemassa.

