Kommentti: Bernerin soolo autoverosta, Orpo joutui heti takapenkille

Autoveron ympärillä käydään harvinaista näytelmää. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ajaa autoveron poistamista osana uuden väyläyhtiön perustamista. Petteri Orpon (kok.) johtama valtiovarainministeriö ilmoitti saman tien, että autoveron poistaminen ei ole valmistelussa.

Bernerin sooloesityksestä ei ole edes keskusteltu hallituksessa, eikä valtiovarainministeriö ole ollut mukana selvitystyössä. Perussuomalaiset tyrmäsivät heti kättelyssä Bernerin suunnitelmat väyläyhtiöstä puolustusministeri Jussi Niinistön suulla.

Viime eduskuntavaalien alla perussuomalaisille hymähdeltiin, kun puolue esitti autoveron poistamista. Tässä mielessä Bernerin paperissa, väyläyhtiön kylkiäisenä, on mukava täky myös perussuomalaisille.

Tosin tänään Jussi Niinistöä askarrutti myös autoveron poistaminen: käytettyjen autojen arvo romahtaisi ja jo kertaalleen autoveron maksaneet pulittaisivat veron uudestaan tienkäyttömaksuina.

Selvitys uhkaa pysäyttä autokaupan

Veromuutoksia, jotka vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen, ei yleensä heitetä koepallona julkiseen keskusteluun. Bernerin selvitys uhkaa pysäyttää autokaupan alkuvuoden ajaksi, sillä lopullisia päätöksiä on tulossa vasta huhtikuussa hallituksen puoliväliriihessä. Edessä on siis lähes kolmen kuukauden epävarmuuden aika kärrynostajille.

Autokauppiaalle pahinta on, jos autoveroa ei lopulta poistetakaan - ja käteen jäävät vain kohu ja autohallien hiljaisuus. Vaikeiden vuosien jälkeen autokauppa on nimittäin pikkuhiljaa elpynyt autoveron maltillisen, porrastetun keventämisen ansiosta.

On vaikea uskoa, että valtiovarainministeriö luopuisi isoista verotuloista väyläyhtiön hyväksi. Pelkästään autovero tuottaa vuodessa noin 850 miljoonaa euroa.

Berneriä voi kehaista rohkeudesta. Finavia-kohusta ja taksikiistasta huolimatta hän painaa jälleen tulta päin. Ja tähän tehtävään keskustajohtaja Juha Sipilä on hänet hallitukseen nostanut: rikkomaan perinteiset rakenteet, luomaan uudenlaista yritystoimintaa, kehittämään kokeilukulttuuria.

Tienkäyttömaksujen ja liikennepalvelujen päälle voi syntyä hyvinkin monenmoista bisnestä. Toisaalta kun mukaan tulee bisnesmiehiä, autoilijan kannattaa pitää kiinni lompakostaan. Liikenne- ja viestintäministeriö tosin vakuuttaa, että liikenteen käyttäjien kokonaisrasitus ei tule nousemaan.

Kaksi uhkakuvaa ammuttiin tänään alas: 1 yhtiöittäminen ei johda yksityistämiseen ja 2 autoihin ei tule pakkoseurantaa.

Tähän on annettava caru vastaus.

1. Sipilän hallitus voi antaa näistä lupauksen vain kahdeksi vuodeksi. Seuraavat hallitukset tekevät ihan omat päätöksensä ja omat virheensä.

Ei kai kukaan olisi koskaan uskonut, että valtion omistaman Fortumin sähköverkotkin päätyvät kansainvälisten sijoittajien ja Carunan käsiin.

2. Seurantalaitteen voi ottaa käyttöön vapaaehtoisesti, jos niin haluaa. Tähän voidaan toki kannustaa tienkäyttömaksujen hinnoittelulla.

Kansalaiset eivät ole ensialkuun riehaantuneet Bernerin esityksistä. Raskaasti verotetut suomalaiset ovat matkan varrella oppineet, että isoissa mullistuksissa hyvät uutiset tuppaavat laimentumaan ja huonot uutiset vain terävöityvät.

Lue myös:

    Uusimmat