Autoveron ympärillä käydään harvinaista näytelmää. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ajaa autoveron poistamista osana uuden väyläyhtiön perustamista. Petteri Orpon (kok.) johtama valtiovarainministeriö ilmoitti saman tien, että autoveron poistaminen ei ole valmistelussa.
Bernerin sooloesityksestä ei ole edes keskusteltu hallituksessa, eikä valtiovarainministeriö ole ollut mukana selvitystyössä. Perussuomalaiset tyrmäsivät heti kättelyssä Bernerin suunnitelmat väyläyhtiöstä puolustusministeri Jussi Niinistön suulla.
Viime eduskuntavaalien alla perussuomalaisille hymähdeltiin, kun puolue esitti autoveron poistamista. Tässä mielessä Bernerin paperissa, väyläyhtiön kylkiäisenä, on mukava täky myös perussuomalaisille.
Tosin tänään Jussi Niinistöä askarrutti myös autoveron poistaminen: käytettyjen autojen arvo romahtaisi ja jo kertaalleen autoveron maksaneet pulittaisivat veron uudestaan tienkäyttömaksuina.
Selvitys uhkaa pysäyttä autokaupan
Veromuutoksia, jotka vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen, ei yleensä heitetä koepallona julkiseen keskusteluun. Bernerin selvitys uhkaa pysäyttää autokaupan alkuvuoden ajaksi, sillä lopullisia päätöksiä on tulossa vasta huhtikuussa hallituksen puoliväliriihessä. Edessä on siis lähes kolmen kuukauden epävarmuuden aika kärrynostajille.
Autokauppiaalle pahinta on, jos autoveroa ei lopulta poistetakaan - ja käteen jäävät vain kohu ja autohallien hiljaisuus. Vaikeiden vuosien jälkeen autokauppa on nimittäin pikkuhiljaa elpynyt autoveron maltillisen, porrastetun keventämisen ansiosta.
On vaikea uskoa, että valtiovarainministeriö luopuisi isoista verotuloista väyläyhtiön hyväksi. Pelkästään autovero tuottaa vuodessa noin 850 miljoonaa euroa.

