Kommentti: Annathan itsellesi ja muille jouluruokarauhan? Nämä hokemat ylläpitävät haitallista ruokasuhdetta

Meille länsimaissa on tyypillistä kommentoida toisten syömistä ja ulkonäköä, koska laihdutuskulttuuri jyllää vahvana. Vaikka kommentit eivät tarkoittaisi pahaa tai ne heitettäisiin vain vitsillä, voi kommentti pahimmillaan ajaa syömishäiriöille tyypillisiin käyttäytymismalleihin, kirjoittaa MTV Uutisten toimittaja Pauliina Ainasoja.

Onko nämä syömiseen liittyvät kommentit sinulle tuttuja joulun ajalta tai ylipäätään elämässä?

  • Tää menee suoraan kylkiin
  • Pitää syödä nyt, kun vielä voi. Joulun jälkeen pitää palata ruotuun
  • Pitäis ottaa itsestäni niskasta kiinni syömisen suhteen
  • Onpas läski olo
  • Syötkö sä oikeasti noin paljon/vähän?

Mitäpä, jos et kommentoisi tänä jouluna toisten tai itsesi syömistä, saati ulkonäköä?

Ai miksikö? Koska ruokarauha kuuluu kaikille, kuten myös Syömishäiriöliitto kirjoittaa. Niin jouluna, kuin kaikkina muinakin päivinä vuodessa. Viattomilta kuulostavat kommentit voivat aiheuttaa negatiivisia ajatuskeloja sellaisille, joilla on ongelmia ruoka- ja kehosuhteen kanssa.

Herkuttelusta ja syömisestä ei tarvitse potea syyllisyyttä, sillä ruoka ei ole vihollinen. On tärkeää, että jokainen saa itse valita, mitä ja paljonko syö.

On normaalia, että välillä syömme tavallista vähemmän ja välillä tavallista enemmän. Niinpä kaloreista puhumisen, ruuan ravintoaineiden arvostelun ja syyllistämisen syömisestä tai syömättömyydestä on syytä lopettaa.

Syömistä ei myöskään tarvitse ansaita liikkumalla tai syömättömyydellä. Ennen joulua ei tarvitse vetää itseään piippuun kuntokuurilla tai näännyttää "tehden tilaa jouluruuille". Kehomme tarvitsee ravintoa vuoden jokaisena päivänä, olimmepa syöneet edellisenä päivänä kuinka paljon tahansa.

Vaikka söisit jouluna tavanomaista enemmän, "joulukiloja" ei tarvitse varsinaisesti lähteä karistelemaan. Kehomme pystyy käsittelemään extramäärän ruokaa ihan itsestäänkin. Sama pätee myös uuteen vuoteen, sillä ei ole syytä aloittaa tiukkaa kunto- ja dieettikuuria, vaan normaaliin palaaminen on ihan ok.

Monet meistä ovat painineet syömishäiriöiden tai muuten vinoutuneen ruoka- ja kehosuhteen kanssa pitkään. Juhlapöytä on viimeinen paikka, jossa haluamme ahdistua syömisen vuoksi.

Annathan siis sekä itsellesi että toisille jouluruokarauhan.

6:01
Katso myös video: Salaiset reseptit julki! Tämä on Kirsi Alm-Siiran joulupöydän klassikko.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja