Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa: Joko luet tekstiä, koska provosoiduit jo otsikosta – tai sitten olet samanlainen kuin minä ja ymmärrät, mistä on kyse.
Olen kohdannut aika usein silmienpyörittelyä, kun joku tuttu tai tuntematon on ensin kehunut lapseni vaatetusta, kysynyt sitten lisätietoja vaatteen ostopaikasta ja hinnasta ja vastauksen kuultuaan mennyt suorastaan sanattomaksi.
Niin, olenko siis aivan hullu, kun puen taaperolleni yli 40 euroa maksaneen merinovillaisen pipon ja talvihaalarin, jonka ovh oli 200 euron luokkaa? Mielestäni en. Itse asiassa koen jopa olevani fiksumpi kuin ne, jotka tuhlaavat rahansa ketjuliikkeisiin.
Tässä kärjistetty esimerkki:
Ostat ketjuliikkeestä lapsellesi housut hintaan 14,90€. Ihanan halpaa! Housut on valmistettu Kiinassa massatuotantona. Housuissa on oiken nättejä nallekuvioita, jotka tosin muutaman pesun jälkeen haalistuvat ja kankaan pinnalle ilmestyy pientä nyppyä. Vauhdikas taaperosi juoksentelee housut jalassa pitkin pihoja ja ennen kuin huomaatkaan, polvessa on jo pieni reikä. Housut lentävät joko roskiin, viet ne vaatekeräykseen tai tienaat kirpparilla 20 senttiä.
Ei kovin kestävää, vai mitä? 
Ostat kotimaiselta lastenvaatebrändiltä housut hintaan 44,90 €. Hinta kirpaisee! Ne on suunniteltu, ehkä jopa valmistettukin Suomessa ekologisista ja lapsen päällä mukavilta tuntuvista materiaaleista. Housut näyttävät kivoilta ja kestävät käyttöä. Kun ne jäävät taaperollesi pieneksi, myyt ne eteenpäin jopa lähes uusien hinnalla. Tulee hyvä mieli.
Jälkimmäinen esimerkki ei toki päde kaikkiin kotimaisiin tai pohjoismaisiin, trendikkäisiin lastenvaatebrändeihin. Valitettavasti vaatteilla osataan myös rahastaa. Kun iso joukko perheenäitejä innostuu jostain tietystä vaatemerkistä niin paljon, että brändin uutuustuotteet revitään kirjaimellisesti käsistä, on valmistajalla suuri houkutus lyödä rahoiksi. Tässä vaiheessa laatu usein kärsii – määrä korvaa laadun. Samaa suosikkikuosia julkaistaan uusissa mallistoissa uusilla väreillä, ja tuote myy, myy ja myy. Laatutietoiset kuluttajat lopettavat jossain vaiheessa ostamisen, mutta trendit edellä -ostavat jatkavat shoppailua siihen asti, kunnes tuote on out.
