Monacon GP:ssä on juhlittu suomalaisvoittajaa kolmeen otteeseen. Onko tänään neljäs kerta?
Kimi Räikkösen paalupaikka ja Valtteri Bottaksen kolmosruutu takaavat kutkuttavan jännittävät suomalaisasetelmat kello 15 Suomen aikaa starttaavaan legendaariseen osakilpailuun.
Räikköseltä löytyy jo F1-sarjan kruununjalokiven palkintopytty, joten toisella täysosumallaan hän nousisi suomalaistilaston kärkinimeksi. Bottaksella on puolestaan mahdollisuus nousta komeaan suomalaisseuraan.
Keke Rosberg, 1983
Rosberg keke 1983 Monacossa
Hallitseva maailmanmestari ajoi voittoon rohkean taktisen oivalluksen ansiosta. Radan ollessa yhä sateen jäljiltä märkä Rosberg starttasi ainoana kärkikuljettajana matkaan kuivan kelin renkailla.
Radan kuivuessa nopeasti ratkaisu osoittautui oikeaksi, ja Rosbergin noustessa avauskierroksen jälkeen kärkeen säilytti hän johtoasemansa kilpailun loppuun saakka.
Mika Häkkinen, 1998
Häkkinen 1998
Erinomaisesti kauden aloittanut McLarenin suomalaisässä oli erittäin latautunut kauden 1998 Monacon kisaan.
Ensimmäistä kertaa realistiset voittomahdollisuudet asuinmaassaan omannut Häkkinen kesti paineet erinomaisesti halliten viikonloppua torstaista sunnuntaihin. Paalupaikka, kisan nopein kierros, kärkipaikalla jokaisella kierroksella ja luonnollisesti voitto. Täydellistä.
Kimi Räikkönen, 2005
Raikkonen 2005
Räikkönen oli kauden 2005 nopein kuljettaja, mutta surullisenkuuluisa epäonni esti häneltä lopulta MM-tittelin nappaamisen. Lohdutuksena kausi tarjosi kuitenkin makean voiton Monacossa.
Paalulta startanneen Räikkösen kilpailu näytti menevän puihin, kun McLaren ei ottanut häntä muiden kuljettajien tavoin varikolle turva-auton saavuttua radalle parinkymmenen kierroksen ajon jälkeen. Päätöksen taustalla oli kuitenkin brittitiimin nerokas taktinen riskiveto.
Turva-auton poistuttua radalta kevyellä bensakuormalla ajanut Räikkönen tykitti kerta toisensa perään aika-ajomaisen nopeita kierrosaikoja. Kun Räikkönen kurvasi lopulta varikolle täydentämään bensavarantojaan, riitti hänen etumatkansa helposti kilpailun johtopaikan säilyttämiseen.