Kolmasosa työsuojeluviranomaisen viime vuonna saamista häirintään ja työn psykososiaaliseen kuormittavuuteen liittyvistä yhteydenotoista tuli sosiaali- ja terveysalalta, kertoo aluehallintovirasto (avi) tiedotteessaan.
Useimmiten yhteydenottaja kysyi neuvoja asian käsittelyyn työpaikalla.
Häirintään ja työssä kuormittumiseen liittyviä yhteydenottoja tuli viime vuoden aikana lähes 2 400. Yhteydenottojen kokonaismäärä on aluehallintoviraston mukaan pysynyt viime vuosina suunnilleen samana, mutta kuormittumiseen liittyvien yhteydenottojen osuus on kasvanut.
Kuormittumisella tarkoitetaan sitä, että työntekijä kuormittuu työssään terveyden vaarantavalla tavalla. Avin mukaan tyypillisesti työntekijä kertoo liiallisesta työmäärästä, aikapaineesta ja kovista vaatimuksista.
Yhteydenottajien kokemaa häirintää olivat esimerkiksi toistuva uhkailu, pelottelu, väheksyvät puheet, työnteon jatkuva perusteeton arvostelu ja työnjohto-oikeuden väärinkäyttö.
Harva selvisi puhtain paperein
Noin 210 häirintään liittyvässä tapauksessa työntekijä teki kirjallisen valvontapyynnön, jonka perusteella tarkastaja arvioi, voiko asiassa ryhtyä valvontatoimenpiteisiin. Kuormittumiseen liittyviä valvontapyyntöjä tehtiin noin 40. Useassa tapauksessa oli kyse sekä häirinnästä että kuormittumisesta.
Häirintään liittyviä tarkastuksia tehtiin 87.
Tarkastuksissa valvottiin erityisesti sitä, oliko työnantaja ryhtynyt toimenpiteisiin häirinnän lopettamiseksi saatuaan siitä tiedon.
Vajaassa puolessa häirintään liittyvistä tarkastuksista havaittiin, ettei työnantaja ollut noudattanut työturvallisuuslain mukaisia velvollisuuksiaan.
