Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kunnat kritisoivat Länsirata-hankkeen hintalappua – "Meillä ei ole sitä rahaa olemassa"

Länsirata-hankkeen kustannukset huolestuttavat kunnissa. Kuvituskuva.
Länsirata-hankkeen kustannukset huolestuttavat kunnissa. Kuvituskuva.
Julkaistu 25.07.2024 17:45

MTV UUTISET – STT

Helsingin ja Turun välille suunnitteilla olevan Länsirata-hankkeen rahoitus saa osakseen arvostelua ainakin osassa kunnista.

Valtio ja osakaskunnat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi olivat päässeet kesäkuussa alustavaan yhteisymmärrykseen siitä, että valtio ja kunnat sitoutuvat rahoittamaan hankkeen rakennusvaihetta 400 miljoonalla eurolla kumpikin. 

Neuvottelut summan jakautumisesta kuntien välillä ovat kesken, eikä kunnissa ole vielä tehty asiasta päätöksiä.

Suunnitteluvaiheessa mukana ollut Helsinki on jo päättänyt, ettei se osallistu rakentamisvaiheen rahoittamiseen.

Viime viikolla kävi ilmi, ettei Länsirata-hanke saa hakemaansa 180 miljoonan euron EU-rahoitusta. 

Tämän jälkeen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) on puhunut koko hankkeesta hyvin kriittiseen sävyyn. 

Hän sanoi esimerkiksi MTV:n haastattelussa, että jatko on nyt kunnista kiinni, ja jos kunnat eivät osallistu 400 miljoonalla eurolla, hanke kaatuu siihen.

Länsirata-hankkeen investointikustannusten on arvioitu olevan kaikkiaan yli kolme miljardia euroa.

"Kuntien maksuosuus liian suuri"

Kuntien osallistuminen ei kuitenkaan ole vielä ollenkaan selvää. Esimerkiksi Kirkkonummella asiaan suhtaudutaan hyvin kriittisesti.

–  Koko Länsirata-hanke sinällään on valtavan kallis. Ja sen rahoituspohja ja siitä käydyt keskustelut eivät Kirkkonummen osalta ole ollenkaan herättäneet mitenkään lämpimiä tunteita, vaan pikemminkin aika paljon kriittisiä kysymyksiä, sanoo kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi (kok.) STT:lle.

Hän katsoo, että kuntien maksuosuus hankkeessa on liian suuri. Kirkkonummi on toistaiseksi lähtenyt siitä, että sen kustannukset voisivat korkeintaan liittyä kunnan alueella sijaitsevan Veikkolan aseman rakentamiseen ja infraan.

–  Jos tähän Länsirata-hankkeeseen pitäisi meiltä löytyä kymmeniä miljoonia, niin meillä ei ole sitä rahaa olemassa yksinkertaisesti.

Lulu Ranne lähikuvassa.Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne on väläyttänyt hankkeen kaatumista./All Over Press

"Kuulostaa jopa hieman kohtuuttomalta"

Salossa puolestaan suhtautuminen hankkeeseen on jakautunutta, sanoo kaupunginjohtaja Anna-Kristiina Korhonen.

Kun kaupunginhallitus käsitteli esisopimusta ennen lomia, asiasta äänestettiin. Kaupunginhallitus päätti, että neuvottelutavoitteita käsitellään elokuussa. Lopullisesti rakentamisvaiheeseen mukaan lähtemisestä päättää kaupunginvaltuusto.

Salossa ei ole vielä linjattu, paljonko rahaa hankkeeseen voitaisiin laittaa, jos mukaan lähdetään.

–  Totta kai meillä on paineita siihen, että meillä on tietynlainen kriittinen piste. Että mieluummin vähemmän kuin enemmän, Korhonen sanoo.

–  Vaikka talous olisi hyvässäkin kunnossa, niin kyllä tässä puhutaan erittäin isosta investoinnista. Ja taloudellisesti ollaan ylärajoilla, että tämä investointi jossain määrin kuulostaa jopa hiukan kohtuuttomalta.

Vihdissä hanke nähdään tärkeänä

Myös Vihdissä olisi toivottu, että kuntien maksuosuus olisi ollut selvästi pienempi. Siellä katsotaan, että näin suuren osuuden edellyttäminen kunnilta oli valtiolta odottamaton ulostulo, sanoo vs. kunnanjohtaja Essi Piirojärvi.

–  Kun verrataan mihin tahansa aiempiin hankkeisiin, kuntien maksuosuudet ovat olleet merkittävän paljon pienemmät, hän sanoo.

–  Mutta toki ymmärretään, että valtion taloustilanne on yhtä lailla tiukka. Ja koetaan silti, että tämä on Vihdin kunnalle merkittävä hanke. Varmasti olemme kaikki ymmärtäneet sen, että joka tapauksessa rahoitusosuudet tulevat koskemaan myös kuntia.

Lue myös: Lulu Ranne: Länsirata on kokoomuksen ajama hanke

Helsingin ja Turun välinen junaliikenne poikki viisi viikkoa

Lisää aiheesta:

Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pianLänsiradan kustannusarviosta voi puuttua kymmeniä miljoonia – Väylävirasto huolestuiNeuvottelut kiistellystä Länsiradasta jatkuvat kesäkuussaMTV:n kysely: Pystyvätkö Länsiradassa mukana olevat kunnat maksamaan osuutensa?Lulu Ranne: Länsirata on kokoomuksen ajama hanke – EU tyrmäsi rahoituksen
Lulu RanneTurkuHelsinkiJulkinen liikenneUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lulu Ranne
  • Eilen21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • Eilen19:33
    Liikenne

    Joutuuko valtio maksumieheksi, jos Länsiradan hinta karkaa käsistä? Tästä sovittiin

  • Eilen17:57
    MTV Uutisextra

    Ministeri Ranne MTV:lle: Suomi tilaa kolmesta viiteen uutta jäänmurtajaa – nimesi ensimmäisen

  • Eilen12:37
    Liikenne

    MTV Uutisten tiedot: Länsiradasta kokoustetaan iltapäivällä – nämä asiat ovat pöydällä

  • Eilen05:17
    Junat

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina