Koeajossa Volvo XC40 – palikat kohdillaan

Volvo on laajentanut uutta mallistoaan järjestelmällisesti kohti pienempiä malleja. XC40 tuokin isommista tutut vahvuudet uuteen kokoluokkaan.

Tykkäsimme

  • Mukavuudesta
  • Voimalinjasta
  • Varustelusta

Emme tykänneet

  • Takapenkin puutteellisesta reisituesta
  • Kulmikkaasti toimivista ajoavustimista

Hinta alkaen 39 953 €
Koeajoauto 64 166 €

Volvo on ollut perinteisesti vahva tekijä Suomen markkinoilla, mutta viime vuosina meno on yltynyt suorastaan hurjaksi. Viime vuonna Volvon myynti kasvoi Suomessa yli 21 prosenttia, ja kokonaisrekisteröinneissä merkki nousi neljänneksi jättäen taakseen muun muassa Fordin ja Nissanin. Huomattavaa on, että kasvu on tapahtunut pääasiassa isojen ja suomessa poikkeuksellisen korkean hintaluokan automalleilla.

Volvolta on keretty jo odottaa uutta pienemmän luokan autoa. XC40 on ensimmäinen malli, joka hyödyntää valmistajan uutta kompaktien autojen CMA-pohjalevyä (Compact Modular Architecture). Isomman SPA-pohjalevyn (Scalable Product Architecture) tavoin pienempää tullaan käyttämään useassa eri mallissa, ja ehkä mielenkiintoisimpana tietona Volvo on kertonut ensimmäisen täyssähköautonsa perustuvan tälle pohjalevylle.

XC40 on sijoittuu keskikokoisten katumaasturien luokkaan. Tehostuneen tilankäytön ansiosta auto tarjoaa tilaa lähes edellisen XC60:en tyyliin, mutta mittojensa puolesta auto menee vielä näppärään kokoluokkaan. Tässä näkyy myös automallien jatkuva kasvaminen, minkä seurauksena järkevin kokoluokka voisi monelle löytyä oletettua ”pienemmästä” autosta. Ja ominaisuuksiltaan XC40:n kanssa ei halutessaan tarvitse juurikaan tinkiä.

Volvon pienen katumaasturin kokoistaan suurempi vaikutelma jatkuu myös ajossa. Auto tarjoaa kokoluokassaan jopa poikkeuksellista mukavuutta sekä alustan että ohjaamoäänien suhteen. Lisäksi XC40 on mahdollista varustaa pitkälti isommista malleista tutuilla avustimilla. Jo perusvarustelu on kattava, mutta tässä kokoluokassa läheskään kaikki eivät vielä tarjoa puoliautonomisen ajamisen mahdollistavia järjestelmiä. Valitettavasti näiden järjestelmien toiminta ei ole nykypäivän parhaimmiston tasolla, ja auto tuntuu hakevan kaistan keskikohtaa hyvin aktiivisesti myös suoralla tiellä. Ratin alituinen varsin terävä liikkuminen ei ole kovin miellyttävä piirre. Aktiivisen ohjauksen voi kytkeä halutessaan helposti pois päältä nopeudensäätimen sivupainikkeilla, minkä jälkeen kaistavahti on edelleen kuljettajan turvana.

Volvo XC40 on erittäin laadukas kokonaisuus. Jo lyhyen tutustumisen jälkeen on varsin helppo ymmärtää auton valinta Euroopan laajuisen Vuoden Auto 2018 -palkinnon saajaksi. Se tuo paljon lähinnä isommista autoista tuttuja turvallisuusvarusteita edullisempaan hintaluokkaan. Isompien sisariensa tavoin myös XC40 on saamassa mallistoonsa hybridivaihtoehdon, ja lisäksi Volvo tulee esittelemään kolmisylinterisen moottoriperheen tämän auton kuorissa.

MIKÄ Volvon uutuus kompaktien katumaasturien luokkaan.

KENELLE Mitoiltaan kompaktia, mutta ominaisuuksiltaan isoa katumaasturia etsivälle.

AJETTAVUUS Volvon uuden sukupolven autoissa on painotettu ajamisen helppoutta ja mukavuutta, ja XC40 jatkaa isompien sisariensa linjalla. Ensimetreiltä lähtien huomio kiinnittyy kevyeen ohjaukseen, jonka vastetta voi säätää ajatilaa vaihtamalla. Ohjaus ei tarjoa parasta mahdollista tuntoa, mutta tämän luokan autoissa se on harvoin ratkaise piirre. Myös alustan toimintaa leimaa mukavuus, mutta kokonaisuudessa pysyy myös ryhti hyvin tallella normaaleissa ajotilanteissa.

SUORITUSKYKY Malliston tehokkaampi dieselvoimanlähde tarjoaa pikkumaasturille vaivattoman suorituskyvyn. Vaihteisto toimii normaalissa ajossa hyvin, mutta nopeissa kiihdytyksissä ja itse vaihtamalla on havaittavissa pientä viivettä nopeimpiin vaihteistoihin verrattuna. Varsin reilu maavara ja neliveto varmistavat perillepääsyn haastavammissakin olosuhteissa.

TILAT XC40 on tilojensa puolesta lähellä edellisen sukupolven XC60:tä kompakteista mitoista huolimatta. Korkeuden myötä ohjaamossa on hyvin avara tunnelma, ja tyyli on tuttua isommista sisarmalleista. Istuimien säätövarat ovat hyvät, mutta ne eivät aivan tarjoa isosisariensa kaltaista tukea ja mukavuutta etenkään istuinosan suhteen. Takana on suhteellisen hyvin tilaa, mutta penkin tasainen istuinosa ei tarjoa täysikasvuiselle juurikaan reisitukea. Laatuvaikutelman suhteen XC40 on hieman isompia sisaria muovisempi ja muutamien paneelien istuvuudessa olisi parannettavaa, mutta nämä asiat eivät haittaa käytettävyyttä.

MALLISTO Uutuus tulee alkuun tarjolle kolmella bensakoneella (156, 190 ja 247 hv), ja kahdella dieselillä (150 ja 190 hv). Pienin bensa on aina manuaalivaihteinen, ja pienin diesel tarjolla manuaalina sekä automaattivaihteistolla varustettuna. Isommat ovat aina automaattivaihteisia. Nelivetoa kaipaavalla on varaa valita kaikkien muiden paitsi pienimmän bensakoneen väliltä. Perusvarustelu kulkee nimellä Momentum ja se on erittäin kattava pitäen sisällään muun muassa 12,3-tuumaisen digitaalisen mittariston, keskikonsolin 9,3-tuumaisen kosketusnäytön, automaatti-ilmastoinnin, avaimettoman käytön, LED-ajovalot automaattisilla kaukovaloilla, sekä turvavarusteista automaattisen hätäjarrutuksen sekä kaistavahdin. Lisävarustelistalta poimittavaksi jäävät esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin yhdessä aktiivisen kaistallapitoavustimen kanssa. Monia varusteyhdistelmiä on tarjolla myös varsin järkevästi hinnoiteltuina paketteina.

Volvo XC40 D4 AWD
Polttomoottori
1 969 cm3, R4 turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-2 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 7,9 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 135 g/km
Mitat Pituus 4 425 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 652 mm, akseliväli 2 702 mm
Omamassa 1 684 kg
Perävaunumassa jarruin 2 100 kg
Tavaratila 460-1 336 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lue myös:

    Uusimmat