Koeajossa Volkswagen Arteon – massamarkkinoiden yläpuolella oleva kansanauto

Mikäli Passat on vaikuttanut järkevältä vaihtoehdolta, muttei koskaan sytyttävältä, kannattaa Arteon ottaa lähempään tarkasteluun.

Hinnat alkaen 44 997 €

Tykkäsimme

  • Muotoilusta
  • Viimeistellystä tyylistä
  • Tiloista
  • Äänieristyksestä

Emme tykänneet

  • Urheilullisuuden puutteesta

Volkswagenin uuden lippulaivan vastuulla on paljon. Sen kohtalo näyttää tietä koko brändin maineelle tulevaisuudessa. Valmistaja on ottanut haasteista ja vastoinkäymisistä opikseen, panostanut tosissaan keulakuvaan ja minimoinut epäonnistumisen mahdollisuudet.

Arteon ottaa suuren askeleen ylemmäs sekä korvaamaansa CC:hen että hierarkiassa alempaan Passatiin verrattuna. Sen pituutta ja akseliväliä on venytetty verrattuna molempiin ja muotoilullisesti se muistuttaa etäisesti ainoastaan Sciroccoa. Profiililtaan se on eniten samaa sukua Audi A5:n kanssa.

Arteon poikkeaa perinteisestä valtavirtojen kansanautosta vetoamalla tunteisiin. Sen hankinnassa ei tarvitse tyytyä tylsän näköiseen vaihtoehtoon.

Arteonin hinnat ovat tiedossa myynnissä olevien moottoreiden osalta. Diesel-malliston alkaen hinta 150 hevosvoimaiselle voimanlähteelle on 44 997 euroa. Tehokkaimmalla 280 hevosvoimaisella bensiinimoottorilla auto kustantaa alkaen 63 103 euroa. Toimitusaika vaihtelee kohtuullisen kahden ja kolmen kuukauden välillä. Suomessa Arteonia pääsee näkemään maahantuojan järjestämällä ennakkokiertuella kesän ajan.

MIKÄ Volkswagenin uusi viistoperäinen lippulaivamalli korvaa vanhan CC:n.

KENELLE Mielenkiintoista vaihtoehtoa perinteisessä valtavirrassa kaipaavalle.

AJETTAVUUS Arteon ei ole jännittävin auto ajaa, mutta se tarjoaa helppoa hallittavuutta. Auton kokoa on yllättävän luontevaa arvioida ja tiukemmatkin tilanteet sujuvat huolettomasti. Sen ohjaus toimii nopeasti ja ajaminen on ketterää. Hallintalaitteet noudattelevat samaa linjaa koko mallistossa, fyysisiä nappuloita on tarpeeksi ja tutustumisen jälkeen käyttö on loogista. Ergonomia istuimissa ja hallintalaitteiden asettelussa on odotetusti hyvää.

SUORITUSKYKY Uuden Arteonin tehokkain bensiinimoottori tottelee suhteellisen hillitysti. Voimansiirto toimii Volkswagenille tyypillisen hiljaisesti ja tasaisesti. Tuntumaan on lisätty särmää nopeasti vaihtavalla automaattivaihteistolla ja urheilullisuutta lisäävällä ajotilalla. Ajotilojen välillä eroavaisuudet ovat kuitenkin pieniä ja todellisuudessa kovin sporttista ajotilaa ei ole saatavilla. Kaasunvasteessa on pieni viive, jolloin kiihdytyksistä ei saa kovin teräviä. Valmistaja kuitenkin ilmoitti, että suunnittelupöydällä on jo Arteonin V6-versio. Lisäksi mallistoa suunnitellaan laajentavan vaihtoehtoisilla energiamuodoilla, joista kaasu on plug-in hybridiä todennäköisempi vaihtoehto.

TILAT Arteonin tilat ovat hulppeat. Venytetty akselväli on uhrattu enimmäkseen takaistuinten jalkatilaksi. Takamatkustaja istuukin yllättävän kaukana ohjaamosta, jolloin jokainen autossa matkustava saa yksityisyyttä ja omaa tilaa. Tavaratila aukeaa koko koko takalasin alueelta ja tekee lastaamisesta miellyttävää. Tavaratila on muodoltaan kuitenkin suhteellisen syvä, jolloin tavaroita saattaa joutua kalastelemaan peremmältä.

MALLISTO Arteon tulee myyntiin aluksi kolmella moottorivaihtoehdolla. Voimanlähteistä TDI-dieselmoottoreita ovat 150 hevosvoimainen ja 239 hevosvoimainen versio. Bensiinipuolella tarjolle aluksi tulee ainoastaan 280 hevosvoimainen moottori. Moottorivalikoimaa laajennetaan syksyllä ja loppuvuodesta lisäksi kahdella muulla bensiinimoottorilla ja yhdellä dieselillä. Suomessa kaikki muut paitsi 150 hevosvoimaiset moottorit yhdistyvät vakiona DSG-automaattivaihteistoon. Pienimmät voimanlähteet ovat saatavilla automaatin lisäksi myös manuaalivaihteisena. Korimallistoon ei ole suunnitteilla farmarimallia.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 280 R-Line 4MOTION DSG
Polttomoottori 1 984 cm3, R4 turbo
Teho 206 kW (280 hv) / 5 100-6 500 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 700-5 600 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,3 l/100 km
CO2-päästöt 164 g/km
Mitat Pituus 4 862 mm, leveys 1 871 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 637 mm
Omamassa 1 716 kg
Perävaunumassa jarruin 2 200 kg
Tavaratila 563-1 557 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:

    Uusimmat