Mainos

Koeajossa uusi tähtioppilas – Mercedeksen A-sarja asettaa riman uudelle tasolle

Mercedeksen A-sarja on kerennyt yli 20 vuoden ikään ja neljänteen sukupolveen. Ikä on tuonut mukanaan tyyliä, mutta nuorekkuus ei ole kadonnut.

Tykkäsimme

  • Laatuvaikutelmasta
  • Ajettavuudesta
  • Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

  • Istuinosan sivuttaistuesta
  • Takaistuimen reisituesta

Hinta alkaen 31 645 €
Koeajoauto 47 950 €

Mercedes esitteli kompaktin luokan tila-automaisen A-sarjalaisen vuonna 1997. Auton alkutaipaleelle sijoittuu myös surullisenkuuluisa kaatuminen ruotsalaismedian hirvenväistötestissä. Episodin seurauksena Mercedes toi ajonvakautusjärjestelmän vakioksi pienimpään malliinsa, mikä luonnollisesti toi paineen tuoda se myös isompiin autoihin. Nykyään Mercedes näkee koko tapahtumasarjan tärkeänä osana ajonvakautusjärjestelmien yleistymistä ja sitä kautta liikenneturvallisuuden parantamista.

Kahden ensimmäisen sukupolven tila-automaisten A-sarjalaisten jälkeen Mercedes esitteli vuonna 2012 uuden matalan ja perinteisen mallisen hatchbackin. Tämän jälkeen mallin ympärille on rakennettu kokonainen kompaktien autojen mallisarja. Autojen jatkuvan kasvamisen seurauksena kompaktit mallit valtaavat alaa isommilta, ja myös Mercedeksen suunnitelmissa on kasvattaa myös A-sarjassa hyödynnettävää NGCC-pohjalevyä käyttävien kompaktin luokan autojen myyntiä merkittävästi. Kasvua tukemaan Mercedeksen kompaktien autojen portfolio kasvaa nykyisestä viidestä lähivuosina kahdeksaan eri malliin.

Uusi sukupolvi, uusi tyyli

Uusi neljännen sukupolven A-sarja on muuttunut kauttaaltaan. Valmistajan mukaan ulkonäköön on haettu aikuismaisuutta, mikä näkyy rauhallisempina linjoina. Keulassa on uusi terävä ilme ja auto vaikuttaa huomattavasti edeltäjäänsä leveämmältä, vaikkei mitoissa ole tapahtunut kovinkaan isoja muutoksia.

Sisätilat puolestaan ovat kokeneet täydellisen uudistumisen. Jo vakiotasolta lähtien kojelaudalta löytyy ikään kuin vapaana oleva kahden näytön kokonaisuus. Vakiona molemmat näytöt ovat 7,5-tuumaisia, vaihtoehdoissa toinen kasvaa 10,25-tuumaiseksi ja parhaalla tasolla molemmat ovat 10,25-tuumaisia. Perinteisen mittariston yläpuolisen lipan puuttuminen tekee ohjaamosta poikkeuksellisen avaran oloisen, eikä ainakaan ensikoeajoilla ollut havaittavissa häikäisyongelmia.

Toinen merkittävä muutos koko merkin kannalta on täysin uuden multimediajärjestelmän esittely, joka kulkee nimellä MBUX. Aikaisemman Comand-järjestelmästä tutun pyöritettävän ja painettavan kytkimen sijaan järjestelmää hallitaan joko kosketusnäytöltä, tai positiivisen yllätyksen tarjoavalla kosketuslevyllä. Käyttöliittymä on suunniteltu järkevästi kosketuslevyllä käytettäväksi ja kaikki toiminta on hyvin intuitiivista. Tämän lisäksi puheohjausta on kehitetty merkittävästi ja sen toiminta on niin ikään varsin sulavaa esimerkiksi navigointikohdetta syötettäessä.

Perusasiat kunnossa

Itse autona ja ajossa A-sarja ei yllätä. Se tarjoaa jämäkän kokonaisuuden, joka on saanut sopivan annoksen lisää mukavuutta. Koeajossa ollut A 200 oli varustettu vakioalustalla, joka kulkee nimellä madallettu Comfort-alusta. Madallettu sen vuoksi, että autosta on tarjolla muille markkinoille myös 15 millimetriä korkeampia versio. Voimalinjaversiosta riippuen taka-akselisto on toteutettu joko vääntövarrella (A 180 d ja A 200) tai neljän tukivarren rakenteella (A 250 ja tulevat 4Matic-mallit).

Moottorina A 200 -mallissa toimii Renaultin kanssa yhteistyössä kehitetty 1,33-litrainen nelisylinterinen bensaturbo. Markkinoinnissa moottorista kuitenkin puhutaan 1,4-litraisena tiettyjen markkina-alueiden verotuksesta johtuen. Niin ikään vaihteisto on uusi, eikä siis ole sama kuin A 250 -mallissa. Kokonaisuutena uuden voimalinjan toiminta vakuuttaa hienostuneisuudellaan, joskin äänimaailma muuttuu kovemmissa kiihdytyksissä hieman rasittuneen oloiseksi.

Jatkuvasti merkittävämpään rooliin nousevat ajoavustimet on päivitetty kerralla kuntoon. A-sarja on mahdollista varustaa lähes kaikilla samoilla järjestelmillä kuin Mercedeksen lippulaiva S-sarja. A-sarja kykenee varusteltuna siis puoliautonomiseen ajamiseen, ja ensituntumien perusteella järjestelmien toiminta edustaa isompien sisariensa tapaan autoalan hienostuneinta päätä.

Uusi A-sarja on kokenut huiman muutoksen paitsi tyylin myös käytettävyyden osalta. Perinteisesti automaailmassa uusimmat järjestelmät on totuttu näkemään kalliimmissa malleissa, mutta nyt A-sarja lyö luun kurkkuun isommilleen etenkin kuljettajan ympäristön osalta.

MIKÄ Täysin uusi neljännen sukupolven A-sarja.

KENELLE Laadukasta kompaktiluokan autoa etsivälle, ja vaikka isommasta pienempään siirtyvälle.

AJETTAVUUS A-sarja on saanut olemaukseensa annoksen aikuismaisuutta ja sama on havaittavissa myös ratin takana. Alusta tarjoaa aiempaa mukavampaa kyytiä, muttei ole kuitenkaan menettänyt ryhtiään. Ohjaus on mukavan looginen ja tehostus muuttuu ajonopeuden mukaan. Tuntoa voisi olla hieman enemmän kuten monessa muussakin tämän luokan autossa.

SUORITUSKYKY A-sarjalaisen myydyimmäksi malliksi noussee uusi 163-hevosvoimainen A 200. Moottorin lisäksi myös vaihteisto on uutta tuotantoa, ja vakuuttaa sekä vaihtonopeuden että mukavuuden osalta. Myös monissa tapauksissa kaksoiskytkinvaihteistolle haastavaksi todettu liikkeellelähtö ei tuota ongelmia uudelle voimalinjalle. Moottorin voimavarat ovat riittävät arkiseen etenemiseen, mutta vauhdin noustessa rajat tulevat varsin nopeasti vastaan, eikä auto ihan tunnu tarjoavan teholukujensa mukaista menoa. Voimakasta vaikutelmaa korostetaan selvästä kaasupolkimen alun liikkeen ripeällä vasteella, kun taas syvämmelle painettaessa ei enää tapahdu asioita samaan tahtiin. Yläkierroksilla moottori alkaa puutua ja myös äänimaailma kuulostaa rasittuneelta.

TILAT Ohjaamo on pistetty täysin uusiksi ja hyvä niin, sillä se oli yksi edeltäjän selkeistä heikkouksista. Uusi ilmava design ja hyvä laatuvaikutelma nostavat tunnelman täysin uudelle tasolle. Etupenkkien säätövarat ovat riittävät, mutta valitetttavasti istuinosasta ei juurikaan löydy sivuttaistukea. Selkänojasta sitäkin löytyy, mutta mutkaisemmalla tieosuudella istuinosa saisi tukea enemmän. Takapenkillä on tilaa hyvin 180-senttisen kuljettajan takana toiselle saman mittaiselle, mutta täysikasvuiselle hyvin tasainen penkki ei tarjoa käytännössä lainkaan reisitukea. Tätä perustellaan tilan monikäyttöisyydellä, sillä nyt taakse mahtuu lastenistuin paremmin, ja lattiasta tulee tasaisempi takaselkänojat kaadettuna. Tavaratilan lastausaukko on huomattavasti edeltäjää leveämpi, mikä parantaa käytettävyyttä. Tila on myös hyvän mallinen, mutta korkeahko kynnys hankaloittaa käyttöä.

MALLISTO Alkuvaiheessa A-sarja tulee tarjolle kahdella bensakoneella (163 ja 224 hv) ja yhdellä dieselillä (116 hv). Näistä pienempi bensa on tarjolla sekä manuaalina että automaattina, kaksi muuta ovat aina automaattivaihteisia. Perinteinen karvalakkivarustelu jää maahantuojan mukaan hyvin vähäiseksi, ja perustasoa tämän jälkeen edustaa noin 1 000 euron arvoinen Style-nimeä kantava varustelu. Tämä sisältää muun muassa ilmastoinnin, peruutuskameran, aktiivisen kaista-avustimen, automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, vakionopeudensäätimen ja LED-ajovalot. Erikseen hinnastoista löytyvät Progressive ja AMG -varusteversiot vaikuttavat pääasiassa ulkonäöllisiin seikkoihin. Lisävarustelista on Mercedeksen tapaan pitkä, mutta tarjolla on pelkkien irtovarusteiden lisäksi myös paketteja, kuten kuljettajan avustamiseen liittyvä Ajoavustinpaketti (3 048 e) ja Premium Plus -paketti (7 177 e), joka puolestaan tuo mukaan esimerkiksi keskikonsolin isommat näytöt, navigoinnin, paremmat valot, sisätilan säädettävän ja 64 sävyisen tunnelmavalaistuksen, laadukkaamman äänentoistojärjestelmän, panoraamakattoluukun sekä pysäköintitutkat ja 360-asteen kameran sisältävän pysäköintipaketin.

Mercedes-Benz A 200
Polttomoottori
1 332 cm3, R4 turbo
Teho 120 kW (163 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 800 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,0 s
Huippunopeus 225 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 419 mm, leveys 1 796 mm, korkeus 1 440 mm, akseliväli 2 729 mm
Omamassa 1 375 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 370-1 200 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.