Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Toyota Auris – pyhä yksinkertaisuus

Julkaistu 13.07.2017 09:35

Toyota Auris ei ole kaikkein jännittävin perheauto markkinoilla. Silti se sopii todella hyvin todella monelle.

Tykkäsimme

  • Edullisesta ajettavuudesta
  • Tiloista
  • Käytännöllisyydestä

Emme tykänneet

  • Äänieristyksestä
  • Vanhanaikaisesta näytön grafiikasta

Hinta alkaen 21 837 €
Koeajoauto 30 209 €

Toyota Auriksen menestyksen salaisuus lienee sen hyvässä itsetunnossa. Auton identiteettiä ei ole yritetty väkisin taivuttaa tyylikkäämmäksi, jolloin se palvelee suoraviivaisesti arjen käyttöautona. Auriksen kulmakivinä ovat yksinkertaiset perusasiat: käytännällisyys, edullinen käytettävyys ja hyvä maine luotettavuudessa.

Auriksesta tekevät käytännöllisen sen hyvät tilat neljälle, tiukasti viidelle aikuiselle, sekä toimivat tavaratilat. Hallintalaitteet ovat selkeät, säätimiä on riittävästi esillä ja asettelu on loogista. Näytön grafiikka on osittain niin vanhanaikaista, että se on jo retrohenkistä Sama pätee myös järjestelmän nopeuteen, sillä välillä kosketukseen reagointia saa odotella tovin jos toisenkin. Materiaaleissa on käytetty runsaasti muoviosia, mutta laatuvaikutelma ja viimeistely ovat silti kohtuullisen hyvällä tasolla.

Galleria

Huoleton sähkömoottori tuo mukavaa hiljaisuutta liikkeellelähtöihin ja kaupunkiajoon. Hybriditekniikka mahdollistaa myös edulliset ajokilometrit. Hiljaisuus tosin loppuu polttomoottorin pärähdettyä käyntiin. Etenkin kiihdytyksissä melutaso nousee kovaksi CVT-vaihteiston päästäessä bensamoottorin valloilleen. Rauhallisessa ajossa voimalinjan toiminta on kokonaisuudessaan hienostunutta ja siinä tuntuu Toyotan pitkä kokemus juuri hybridivoimalinjojen rakentamisesta.

Ajettavuudeltaan Toyota ei herätä suuria tunteita. Kevyt ja tarkka ohjaus palvelee hyvin kaupunkiliikenteessä ja taajamissa, missä auto on vahvimmillaan. Moottoritienopeuksissa suhteellisen nopea ohjaus vaatii tarkkaa kättä ja aktiivista kaitsemista. Suuntavakauden lisäksi myös tuntoa ohjaus voisi välittää kuljettajalle hieman enemmän. Alusta hoitaa tehtävänsä kiitettävällä täsmällisyydellä ja mukavuudella.

Yksinkertaisuus ja kustannustehokkuus luovat helposti lähestyttävän ja turvallisen ilmapiirin selvitä arjen muuttuvista tekijöistä. Auris ei ole muotoilun taidonnäyte, mutta sen suoraviivaisuus viehättää. Ja evoluutiossakin on kautta aikojen pärjännyt parhaiten se, joka pysyy muuttuvissa tilanteissa mukana.

Toyota Auris Touring Sports 1,8 Hybrid
Polttomoottori 1 798 cm3, R4
Yhteisteho 100 kW (136 hv) / 5 200 r/min
Vääntö 142 Nm / 4 000 r/min
Sähkömoottori 60 kW / 207 Nm
Vaihteisto CVT-automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,2 s
Huippunopeus 175 km/h
EU-kulutus 3,5 l/100 km
CO2-päästöt 81 g/km
Mitat Pituus 4 595 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 600 mm
Omamassa 1 335 kg
Perävaunumassa jarruin 345 kg
Tavaratila 530 l

Kuvat: Mia Pelttari

Lisää aiheesta:

Koeajossa Hyundain kunnianhimoisin perhefarkku – suunniteltu ja hinnoiteltu järki edelläKoeajossa Hyundain haastaja hybridimarkkinoille – järjellä perusteltava autovalintaMiten etuvetoinen hybridi sopeutuu Suomen talveen – Koeajossa Toyota C-HR HybridKoeajossa uudistunut Lexus IS – tutut vahvuudet tallellaKoeajossa Lexuksen itsevarma uutuusmaasturiKoeajossa Skoda Yeti 4x4 – tarjolla entistä edullisempi neliveto
ToyotaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toyota
  • 30.10.14:11
    Autot

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 9.10.11:30
    MM-ralli

    Manageri teki Kalle Rovanperälle vastarintaa – naurahtaa "isoista summista"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 18.8.17:27
    Auton ostaminen

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää

  • 10.6.11:02
    MM-ralli

    Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"