VW:n laatuvaikutelmasta jaksetaan jauhaa monien mielestä kyllästymiseen asti, mutta se ei ole varmasti sattumaa, että Renault Méganen uusi GT-versio tuntuu juuri Golfilta.
Suomeen kevät-kesä 2016
Hinta alkaen 33 990 €
Tykkäsimme
- jämäkän mukavasta alustasta
- hyvistä istuimista
- ohjaamon laatuvaikutelmasta ja fiiliksestä
- nelipyöräohjauksesta
Emme tykänneet
- vaihteisto ei ole nopeassa ajossa aina tehtäviensä tasalla
- hieman vaisulta kuulostavasta moottorista
Höh! Olemme jo tottuneet uusien Renaultien tyyliin, mutta Mégane-malliston huippuversiossa eli GT:ssä on silti vielä piirun verran enemmän jotain uutta. Kojelauta on tuttu, ja siinä jököttävä iso pystysuuntainen 8,7-tuumainen kosketusnäyttö luo sisätiloihin modernin tunnelman.
Renault Sport on tuonut ohjaamoon vielä omat lisänsä. Istuimet ovat hyvät ja tukevat kroppaa todella hyvin. Ratin takana on todella isot viikset vaihteiden käsinvaihtamista varten. Siniset listat Renault Sport -logoin ovat pikantti lisä ohjaamon tyyliin. Ratti on paksu, voimakkaasti muotoiltu ja istuu hyvin käteen. Käsi muistaa, se on kokenut jotain samaa ennenkin. Mielikuvat lähtevät liitämään kohti saksalaisia autoja.
Tunnelma korostuu, kun silmät pistää kiinni. Käsi löytää pehmeää pintaa niin ovista kuin kojelaudan päältäkin. Monissa yksityiskohdissa käteen tuntuu myös kromi. Keskikonsolista löytyvä 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin vipu on jämäkkä kuin… no niin.
Ajossa korostuu vielä lisää jämerä saksalainen tunnelma. Renault Sportin virittämä jousitus on hyvä. Vakiorengastusta tuumaa isompi 18-tuumainen kumi ylittää tien epätasaisuudet jämäkästi ja mukavasti. Jos auton merkkiä ei tietäisi, sitä voisi kuvitella istuvansa VW Golfissa. Mutta Méganella on vielä ässä hihassaan; nelipyöräohjaus. Se saa auton tuntumaan ketterältä ja vakaalta. Keula imee mutkiin todella nautinnollisesti. Kun kuski tottuu tähän, kokemus on upea.
Takapyörät kääntyvät normaaliasetuksilla 60 km/h ja sporttiasetuksilla 80 km/h nopeuteen asti enintään 2,7 asteen verran eri suuntaan kuin etupyörät. Auto siis kääntyy nopeammin eli se tuntuu ketterämmältä. Suuremmissa nopeuksissa takapyörät ohjaavat puolestaan tarvittaessa samaan suuntaan kuin etupyörät, joka vakauttaa kulkua.
Vaikuttavinta on kuitenkin se, millaisena auton käytös säilyy äärirajoille asti. Keula haluaa yksinkertaisesti vain kääntyä koko ajan mutkan suuntaan. Etuvetoiselle autolle tyypillistä puskemista ei juurikaan esiinny. Pitoa on myös hämmästyttävän paljon, jopa niin paljon, että auton äärirajojen metsästäminen vaatii jo melkoista päättäväisyyttä kuskilta.
Auton nokalla tikkaa 1,6-litrainen bensaturbo 205-heppaiseksi viritettynä. Sillä ei olla vielä GTI-luokassa mutta riittävän lähellä kyllä. Harva jaksaa kuitenkaan raikuloida autolla jatkuvasti. Moni arvostaa enemmän tasapainoista kokonaisuutta, joka on sekä riittävän urheilullinen että tarpeeksi mukava. Ja tässä Mégane GT loistaa.
Myös 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti yllättää toiminnallaan. Se on nopea, sulava ja vaihtaa tarvittaessa parikin pykälää kerralla alaspäin. Normaaliajossa kaikki pelittää juuri niin kuin pitää. Vaihteiston rajat tulevat kuitenkin vastaan selvästi urheilullisemmin ajettaessa. Vaihteisto empii hetkittäin siirtojaan ja tuntuu muutenkin hieman tahmealta. Myös moottorin äänet jättävät kaipaamaan jotain enemmän.
Kokonaisuus on aistikas ja maukas. Sekä Opel että Renault ovat ottaneet kompakteilla perheautoillaan ison loikan eteenpäin. VW-leirissä tiedetään tämä. Vastaiskua saadaan odottaa vajaat pari vuotta, kunnes uusi 8. sukupolven Golf esitellään.
Renault Mégane GT
Moottori 1 618 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 151 kW (205 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 280 Nm / 2 400 r/min
0-100 km/h 7,1 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 359 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 438 mm, akseliväli 2 699 mm
Tyhjäpaino 1 392 kg
Tavaratila 384-1 247 l
Kuvat: Vesa Eskola
Uusimmat
-
00:01
Nordea: Suomen talous kääntyy loppuvuonna kasvuun
-
23:59
Stubb kertoi sukujuuristaan Ruotsin hoviin
-
22:58
Lastenrattaat syttyivät tuleen rappukäytävässä Jyväskylässä – pelastuslaitokselta painokas muistutus
-
22:48
Sebastian Vettel reagoi Kimi Räikköseen ytimekkäästi – joutui korjaamaan vastaustaan
-
22:34
Yli 60 lentoa peruttiin Helsinki-Vantaalla, edessä on jäinen yö – MTV seuraa
-
22:30
Täydellinen esitys – Leijonat-sankari sai joukkuekaverin ansaitut kehut
-
22:22
Stubb puolisoineen juhlaillallisilla Ruotsissa – tältä näyttää illan pukuloisto!
-
21:58
"Siinä ei hirveästi mietitty Akia" – Kolmiodraama-Mirellan ja Joonatanin piikittelyt eivät jää katsojilta huomaamatta
-
21:30
Mirellan ja Joonatanin vihoittelu Kolmiodraama-sarjassa hämmentää – Töllötuomarit: "Luokattoman huonoa käytöstä"
-
21:25
IS: Ukrainassa taistellutta suomalaismiestä epäillään törkeistä rikoksista
-
21:13
Leijonat nollasi Ruotsin vieraissa – neljä uutta pelaajaa irti
-
21:12
Konkarin 30-vuotinen unelma toteutui – ToPo on Suomen mestari
-
20:55
Hyppää Argentiinan iloisimman bussikuskin kyytiin – "Hyvää fiilistä ja energiaa"
-
20:48
Euroopan paras lokinmatkija kruunattiin – kuuntele kirkuvat kisasuoritukset
-
20:32
NHL-legendan poika tulee Suomen jäille
-
20:23
YK ja EU kehottivat Britanniaa hylkäämään parlamentin läpäisseen Ruanda-lakiesityksen
-
20:18
Stubb ruotsalaisten ajatuksista Suomesta: "On tällä hetkellä aika "coolia" olla suomalainen"
-
20:07
Sekava lintukaksikko hämmensi auttajia Yhdysvalloissa – "Liian humalassa lentääkseen"
-
20:00
Salkkarit-hahmo keksii hätävalheen: "Tulin hakemaan..."
-
19:48
Järkyttävä reaktio – entinen F1-kuski sai niskaansa "tappouhkauksien vyöryn"
-
Lataa lisää