Hybridit ovat tulleet lähes kaikkiin autoluokkiin. Myös isot ja painavat katumaasturit ovat saaneet osansa sähkön tuomasta avusta, vaikka siitä saatava säästö jääkin vähäiseksi.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Hiljaisuudesta
- Ajettavuudesta
Emme tykänneet
- Pienentyneestä tavaratilasta
- Käytännön kulutuksesta
- Voimalinjan ajoittaisesta empimisestä
Hinta alkaen 92 122 €
Koeajoauto 109 610 €
Hybridiratkaisut ovat kasvattaneet nopeasti suosiotaan. Eivät vähiten siksi, että paperilla ne saadaan näyttämään hyvin taloudellisilta, ja sitä kautta autonvalmistajat saavat painettua keskimääräisiä päästölukemia kohti lainsäätäjien määrittelemiä rajoja. Tunnetusti paperilla ilmoitetut arvot ja käytännön kulutuslukemat ovat kaksi eri asiaa.
Tämän seurauksena hybriditekniikka näkyy myös auton päästöpohjaista verotusta käyttävissä maissa kuten Suomessa. Suurimman hyödyn hybriditekniikasta saa kalliiden ja usein isoilla moottoreilla varustettujen autojen kohdalla, joissa autoveron määrä saattaa muodostaa lähes puolet kokonaishinnasta. Mercedeksen GLE käy tässä varsin hyvänä esimerkkinä. GLE:n mallistossa koeajettua hybridiä halvempi on ainoastaan malliston aloittava 2,1-litraisella dieselillä varustettu GLE 250 d. Tehojen ja suorituskyvyn puolesta lähimmäs sijoittuu mallimerkintää GLE 500 totteleva ja V8-moottorilla (456 hv) varustettu malli, jonka kokonaishinta on lähes 50 000 euroa korkeampi. Autoveron osuus tästä erotuksesta on noin 46 000 euroa.






