Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Tämä möhkömaasturi suorastaan leijuu tien päällä

Julkaistu 17.11.2015 22:31
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Mercedes-Benzin suosikkimaasturi sai pienen kasvojenkohotuksen. Samalla nimi vaihtui ML:stä GLE:ksi.

Hinta alkaen 85 056 €

Tykkäsimme

  • Voimalinjastosta
  • Mukavasta jousituksesta

Emme tykänneet

  • Isosta omapainosta
  • Lisävarustehinnoittelusta

Nimenmuutoksesta huolimatta Mercedes-Benzin maasturiuutuus pohjautuu neljä vuotta sitten esiteltyyn ML-sarjaan. Kattava facelift pitää sisällään uudistuksia niin ulkokuoreen, sisätiloihin kuin voimalinjastoon.

Päivityksille oli myös tarvetta, sillä pahimmat kilpakumppanit BMW X5, Volvo XC90 ja Audi Q7 ovat uudistaneet vuoden sisään mallejaan. Mercedeksen oli siis vastattava haasteeseen.

Uusi malli on edeltäjäänsä modernimman näköinen. Siinä on selvää sukunäköä merkin muihin malleihin. Kiinnostavimmat uutuudet löytyvät auton sisuskaluista. Tarjolla on pitkä liuta uudistettuja moottoreita. Mallistossa on nyt ensimmäistä kertaa myös pistokehybridiversio. Pienten päästöjensä ansiosta pistokehybridi onkin yksi houkuttelevimmista GLE-vaihtoehdoista.

Teknavin koeajama GLE 250 d on myös mielenkiintoinen ja houkutteleva. 4-sylinterinen dieselmoottori voi kuulostaa alimitoitetulta isoon maasturiin, mutta koeajon perusteella voi todeta, että lisätehoa ei jää juuri kaipaamaan. Huipputehoksi ilmoitetaan 204 hevosvoimaa, mutta pontevan väännön (500 Nm) ansiosta moottori tuntuu numeroitaan tehokkaammalta. Kiitosta saa myös täysin uusi 9-portainen automaattivaihteisto. Vaihdot ovat pehmeitä ja täsmällisiä.

Parannuksia on tehty myös auton ajo-ominaisuuksiin. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy hyvään äänieristykseen. Edessä voi keskustella vaikka kuiskaten, eikä melutaso nouse häiritseväksi edes maantienopeuksissa. Mukavuus korostuu myös alustan toiminnassa. GLE suorastaan leijuu tien päällä, vaikka auto oli varustettu tavallisilla teräsjousilla.

Iso omamassa ja korkea painopiste tulevat esiin kaarteissa lievänä kallisteluna. Tiukoille mutkapätkille tätä auto ei ole myöskään suunniteltu. Parhaimmillaan auto leppoisassa matka-ajossa, jolloin se kulkee kuin juna. Etenkin hyvin painotettu ohjaus kerää kiitosta.

Sisätiloissa huomiota herättävimmät uutuudet ovat keskikonsolin iso viihdejärjestelmän näyttö ja uusi modernimpi ohjauspyörä. Kyse on pienistä uudistuksesta, mutta ne tekevät yleisilmeestä huomattavasti nykyaikaisemman. Tilat ovat säilyneet ennallaan.

Vaikka uusi GLE pohjautuu pitkälti edeltäjämalliin on sen pienillä uudistuksilla sieltä täältä saatu paljon aikaan. Auto tuntuu joka suhteessa edeltäjäänsä etevämmältä.

Mercedes-Benz GLE 250 d 4Matic
Moottori 2143 cm3, R4 turbodiesel
Vaihteisto 9-vaihteinen, automaatti
Teho 150 kW (204 hv) 3800 r/min
Vääntö 500 Nm 1600-1800 r/min
0-100 km/h 8,6 s
Huippunopeus 210 km/h
Keskikulutus 5,6 l / 100 km
CO2-päästöt 146 g/km
Mitat Pituus 4819 mm, leveys 1935 mm, korkeus 1796mm, akseliväli 2915 mm
Omamassa 2075 kg
Tavaratila 690–2100 l

Lisää aiheesta:

Katso kuvat komistuksesta: Näin Suomessa valmistettava Mercedes-Benz GLC uudistuu – tämä pieni yksityiskohta jäi harmittamaanKoeajossa Mercedes-AMG A 45 4Matic – pieni mutta pippurinenKoeajossa uuden sukupolven Mazda CX-5 – hiljainen yllättäjäKoeajossa Seat Ibiza – uuden tekniikan esiinmarssiKoeajossa Mercedeksen coupe-kaunotar – tyylittelijän valintaKoeajossa Mercedeksen mahtipontinen möhkömaasturi – tämän kuskilla on pinkka kunnossa
Mercedes-BenzAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz
  • 5.9.09:20
    Autoteollisuus

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 8.8.10:28
    Takaisinkutsut

    Mercedes-Benzillä maailmanlaajuinen takaisinkutsu – koskee myös Suomea

  • 21.1.19:01
    Kuluttajariidat

    Ostettu Mersu olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta

  • 15.1.16:45
    Kuluttajariidat

    Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös

  • 10.12.202419:02
    Sähköautot

    Paavi sai alleen uuden auton – katso, miltä täyssähköinen menopeli näyttää!