Koeajossa Lexus ES 300h – menestyksen palikat

Lexuksen kautta aikojen suosituin automalli ES rantautuu ensimmäistä kertaa Eurooppaan. Ensikoeajon perusteella kyseessä on varsin mielenkiintoinen kokonaisuus isojen sedanien luokkaan.

Tykkäsimme

  • Voimalinjan toiminnasta
  • Varustelusta
  • Tiloista

Emme tykänneet

  • Polttomoottorin äänestä kiihdytyksissä
  • Takaluukun murskaajasaranoista

Hinta alkaen 49 218 €
Koeajoauto 67 954 €

1980-luvun talouden nousukiidossa Toyota havaitsi markkinapaikan ylellisemmälle ja arvokkaammalle brändille. Tämän seurauksena vuonna 1989 ensi-iltansa näki Lexus. Alussa valmistaja esitteli kaksi mallia, jotka kulkivat nimillä LS (Luxury Sedan) ja ES (Executive Sedan). Lähes kolmenkymmenen vuoden ajalta valmistajan suosituin malli onkin etuvetoinen ja ylempään keskiluokkaan sijoittuva ES 2,3 miljoonan kappaleen yhteenlasketulla myyntimäärällä

Eurooppalaisille ES ei ole tuttu, sillä kyseinen malli ei ole koskaan aikaisemmin kuulunut Euroopan tuontiohjelmaan. Meillä tämän kokoluokan auton paikkaa on hoitanut takavetoinen ja urheilullisemmaksi brändätty GS. Nyt tilanteessa kuitenkin nähdään muutos, sillä valmistaja on päättänyt jättää GS:n pois Euroopasta ja tuoda mukavuuspainotteisemman ES:n tämän tilalle.

Nyt nähtävä ES edustaa mallin seitsemättä sukupolvea. Edeltäjien tapaan uuden sukupolven ES jakaa perusrakenteensa Toyota Camryn kanssa. Kuorien sisältä löytyy Toyota-konsernin monissa malleissa nähty GA-K-perusrakenne (Global Architecture-K), jonka perustana on poikittaismoottorirakenne. Useisiin saman kokoluokan autoihin verrattuna tällä saavutetaan etua tilojen hyödyntämisessä, sillä monien eurooppalaisten valmistajien isoissa autoissaan suosima moottorin pitkittäinen asentaminen luonnollisesti vie enemmän tilaa keulalta. Ja vaikka valtaosa näistäkin automalleista myydään neloskoneilla, on suunnittelussa otettava huomioon huippumallien isojen V8-koneiden tarvitsema tila.

Muotoilullisesti uusi ES seuraa LS:n ja LC:n viitoittamalla varsin rohkealla muotoilulinjalla. Lexuksen takavuosien muotoilua saattaisi kuvailla sanoilla huomaamatton ja ehkä jopa tylsä, mutta valmistajan nykytyyli on kaikkea muuta. Ilmeessä on teräviä pokkauksia ja aggressiivisuutta, mutta myös sulavaa kaarevuutta. Muodot varmasti jakavat mielipiteitä, mutta ainakin päät tuntuvat kääntyvän auton lipuessa kaupungin kaduilla.

Myös sisustuksessa on otettu mallia L-sarjalaisista. Kojelaudan päältä löytyy iso näyttö, jota käytetään keskikonsolista löytyvällä kosketuslevyllä. Järjestelmä ei edelleenkään ole intuitiivisin käytettävä, mutta hetken opiskelun jälkeen valikoissa surffailu alkaa luonnistua. Isolla ja korkearesoluutioisella näytöllä puolestaan 360-asteen kameroiden suhteellisen huono kuvanlaatu pomppaa silmille ikävänä yksityiskohtana. Sisustuksen materiaalivalinnat ovat erittäin laadukkaita, ja Lexukselle tyypilliseen tapaan viimeistely on ensiluokkaista.

Kuljettajan paikalla on kaikin puolin miellyttävät oltavat. Säätövarat riittävät hyvin ja ergonomia on kohdallaan. Vakiomittaristosta löytyy edelleen perinteiset viisarit osoittamaan jäähdytysnesteen lämpötilaa sekä polttoaineen määrä. Keskeltä mittaristoa löytyy kehä, jonka sisäpuolelta näkee ajoasetuksesta riippuen moottorin rasitusasteen tai kierrosluvun. Ajotilan valinta tapahtuu mittariston lipassa olevalla pyöritettävällä kytkimellä. Normal-tilan lisäksi tarjolla ovat taloudellisuutta painottava Eco sekä kaasunvastetta terävöittävä Sport.

Helppouden viehätys

Lexus ES kulkee Euroopan markkinoilla aina hybridivoimalinjalla, ja lähtee siis liikkeelle hiljaisuuden vallitessa sähkömoottorin turvin. Jo melko pian polttomoottori kuitenkin hörähtää käyntiin, sillä merkin periaatteiden mukaisesti akku on varsin pieni ja pelkällä sähköllä pystyy ajamaan muutamia kilometrejä. Tämä sijaan itselataavassa hybridivoimalinjassa on haluttu korostaa kokonaistaloudellisuutta ja helppoutta. Atkinson-työkiertoa hyödyntävän 2,5-litraisen vapaasti hengittävän bensakoneen hyötysuhteeksi kerrotaan polttomoottorille kiitettävä 41 prosenttia, ja hyvään taloudellisuuteen ei tarvitse miettiä auton lataamista öisin tai matkan varrella. Etenkin Euroopassa pistokkeesta ladattavien hybridien markkinat kasvavat nopeasti, mutta helppoutta arvostavalla tämä toteutustapa on edelleen toimivampi. Eikä taloudellisuuskaan ole autoluokka huomioiden huonolla tasolla; varsin raskaalla ajotavalla keskikulutus asettui päivän mittaan alle kuuden litran lukemiin.

Yksi Lexuksen hybridivoimalinjan hienouksista on sen mekaaninen yksinkertaisuus. Autosta ei löydy perinteistä vaihteistoa lainkaan, vaan auton nopeutta säädellään kahden sähkömoottorin ja polttomoottorin keskinäisiä pyörintänopeuksia säätämällä. Sähkömoottoreita käytetään luonnollisesti hidastustilanteissa generaattoreina keräämään liike-energiaa talteen. Nämä kolme moottoria ovat yhteydessä keskenään hammasratasasetelmalla, minkä ansiosta voimalinjassa ei tapahdu luistoa, ja tämä puolestaan vähentää energiahäviöitä. Toimintaperiaate on edelleen sama, mitä Toyotan hybrideissä nähtiin 90-luvulla, mutta konstruktiota on päivitetty kompaktimpaa muotoon.

Ajotuntumaltaan Lexuksen toteutus vastaa portaatonta CVT-vaihteistoa. Auton kierrosluku siis korreloi varsin suoraa kaasupolkimen asennon kanssa, ja rajummissa kiihdytyksissä moottori käy jatkuvasti korkeilla kierroksilla. Tämä on oikeastaan ainoa merkittävämpi seikka, joka hieman häiritsee ratin takana. Parempi äänieritys, tai kokonaisteholtaan hieman puhdikkaampi voimalinja helpottaisi tätä tilannetta.

Kun Lexuksen kanssa viettää aikaa ja tottuu voimalinjan lisäksi esimerkiksi multimediajärjestelmän käyttöliittymään, ei autosta löydy merkittäviä arkea häiritseviä piirteitä. Rehellinen mukavuuspainotteisuus, hulppeat tilat, erittäin kattava varustelu ja kokonaisuuden vaivattomuus alkavat ihastuttaa kilometrien myötä jatkuvasti enemmän. Tiivistetysti Lexus ES:ssä on palikat hyvin kohdallaan.

Suomessa Lexuksella on varsin pieni, mutta vakaa markkina-asema. Esimerkiksi vuonna 2018 meillä ensirekisteröitiin yhteensä 308 uutta Lexusta. Maahantuoja ei lähde tavoittelemaan kuuta taivaalta myöskään ES:n suhteen. Tämän vuoden myyntitavoitteeksi on asetettu varsin maltilliselta kuulostava 60 kappaletta, ja toistaiseksi tilauksia on kasassa jo 35. Vertailun vuoksi esimerkiksi BMW:n 5-sarjaa ja Mercedeksen E-sarjaa molempia ensirekisteröitiin viime vuonna yli 1 300 kappaletta. Markkinoilla on siis kysyntää ja tuotteena Lexus ES:llä on edellytykset kirkkaasti tavoitteita korkeampiin lukuihin.

MIKÄ Seitsemännen sukupolven ES, joka tulee nyt ensimmäistä kertaa myös Euroopan markkinoille.

KENELLE Lexus ES on mielenkiintoinen vaihtoehto mukavuutta ja vaivattomuutta arvostavalle autoilijoille.

AJETTAVUUS ES on aina ollut Lexuksen mallistossa mukavuutta painottava auto, ja niin on edelleen. Auto etenee pehmeästi, mutta ei tästä huolimatta kallistele, tai muutu epämääräiseksi ajettavaksi vauhdikkaammassakaan mutka-ajossa. Ohjaukseen on saatu miellyttävä tuntuma, eikä sitä ole tehostettu liiaksi. Vertailun vuoksi ensituntumissa ajettu säädettävällä alustalla varustettu F Sport ei tunnu tuovan lisäarvoa mukavuuteen eikä toisaalta urheilullisuuteenkaan.

SUORITUSKYKY Nykypäivänä reilu 160 kW:n teho on varsin maltillinen lukema isoon autoon, mutta se on kuitenkin riittävä arkitarpeisiin. Toyotan käyttämä portaaton hybridivaihteisto ja korkealla pysyttelevät moottorin kierrokset osaltaan hukkaavat kiihtyvyyden tunteen, minkä vuoksi auto vaikuttaa jopa lukujaan hitaammalta. Rajummissa kiihdytyksissä moottori kuulostaa varsin rasittuneelta, mutta kiihdytyksen päätyttyä nopeuden ylläpito onnistuu vaivatta.

TILAT ES:n mitat ovat linjassa muiden isojen sedanien kanssa, mutta jo ensivilkaisulle sisätilat vaikuttavat erittäin avarilta. Edessä tila on jaettu selkeästi kahteen osaan verrattain korkean ja leveän keskikonsolin avulla, mutta takapenkillä sitä vastoin on varsin ilmava tunnelma. Istuin tarjoaa hyvän tuen sekä istuinosan että selkänojan osalta, minkä lisäksi Luxury-varustelun yhteydessä selkänojan kallistusta pystyy säätämään 8-asteen verran kyynärnojassa sijaitsevien omien säätöpainikkeiden avulla. Kokonaisuudessa sisätilat ovat yksi ES:n suurimmista vahvuuksista. Tavaratila edustaa luokassaan keskivertoa tasoa, ja lastatessa on hyvä huomiota muistona vuosikymmenien takaa säilytetyt murskaajasaranat.

MALLISTO ES:n voimanlähteenä Euroopassa toimii aina sama hybridivoimalinja, joten asiakkaan tehtäväksi jää vain varusteversion päättäminen. Jo perustasona toimiva Comfort on varustelultaan varsin kattava. Vakiovarusteisiin lukeutuvat muun muassa kaksialueinen automaatti-ilmastointi, sähkösäätöiset etuistuimet, multimediajärjestelmä 8-tuumaisella näytöllä, LED-ajovalot kaukovaloautomatiikalla, kaistavahti ja kaistallapitoavustin, aktiivinen vakionopeudensäädin, sekä pysäköintitutkat ja peruutuskamera. Myydyimmäksi versioksi odotettu Executive kustantaa noin 7 000 euroa ja tällä panostuksella saa mukaan muun muassa nahkaverhoilun, etuistuinten ilmastoinnin, navigointijärjestelmän, sadetunnistimen ja kuolleenkulmanvaroittimen. Executiveen on tarjolla myös Teknologia-varustepaketti 1 500 euron hintaan, jolla saa 17 kaiuttimella varustetun Mark Levinsonin äänentoistojärjestelmän, Qi-standardin mukaisen langattoman latausalustan sekä 360-asteen kamerajärjestelmän. Tämän yläpuolelta löytyvät urheilullisuutta henkivät F Sport (+ n. 3 000 € vrt. Executive) ja F Sport S (+ n. 4 000 € vrt. F Sport), jotka tunnistaa helposti erilaisesta maskista ja etupuskurista, sekä sisätiloissa paremman tuen tarjoavista istuimista, ohjauspyörän rei’itetystä nahasta, ja teknisenä erona säädettävästä iskunvaimennuksesta. Lisäkirjain S tuo isomman 12,3-tuumaisen multimedianäytön, aiemmin mainitun paremman äänentoistojärjestelmän sekä tuulilasinäytön. Lippulaivamallina kulkeva Luxury nostaa hintaa vajaalla 12 000 eurolla verrattuna Executiveen. Se pitää sisällään kaiken edellämainitun ja tuo lisämaustetta etenkin takapenkkiläisille; Luxury-versiossa takamatkustajilla on omat ilmastoinnin säätimet, aurinkoverhot ikkunoissa, takaistuimen selkänojan kallistusta voi säätää sähköisesti ja istuimet ovat myös lämmitetyt.

Lexus ES 300h Luxury
Polttomoottori
2 487 cm3, R4
Teho 131 kW (178 hv) / 5 700 r/min
Vääntö 221 Nm / 3 600-5 200 r/min
Sähkömoottori
Teho
88 kW (120 hv)
Vääntö 202 Nm
Yhteisteho 160 kW (218 hv)
Yhteisvääntö Ei ilmoitettu Nm
Vaihteisto Portaaton hybridivaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 975 mm, leveys 1 865 mm, korkeus 1 445 mm, akseliväli 2 870 mm
Omamassa 1 680 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 454 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lue myös:

    Uusimmat