Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Lamborghinin takavetoinen herkkupala – nyt on lupa kierrättää

Julkaistu 31.12.2015 07:49
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Lamborghinit tunnetaan nelivedostaan, mutta aina välillä italialaiset antavat taistelusonniensa laukata vähän vapaammin. Takavetoiset erikoisversiot ovat malliston harvinaisuuksia.

Tykkäsimme

  • järjetön hauskanpitolaite

Emme tykänneet

  • järjetön muuten kuin hauskanpitolaitteena

Helppoa kuin heinänteko – sivuluisussa ajaminen uudella Huracanin 580-2-erikoisversiolla nimittäin. Ajoasetuksista valitaan urheilullinen ajotila, kaasu painetaan mutkassa pohjaan ja kuski tekee vastaohjauksen – lopusta vastaavat auton järjestelmät. Hauskaa, mutta jotenkin synteettistä; kuten tietokoneen ohjaamalta järjestelmältä voi odottaakin.

Todella hauskaksi meno muuttuu vasta silloin, kun kuski kytkee kaikki ajonhallintajärjestelmät pois päältä. Auton tiellä pitämisestä vastaavat nyt vain kuskin jalat ja kädet. Sivuluisut muuttuvat astetta leveämmiksi. Sonni potkii villimmin. Kone ja ihminen. Yhteistyössä. Kuski nauttii, kone tottelee. Tämä auto on kuin tehty tätä varten. Voimansiirto toimii kuin unelma, isot vaihteenvalitsimen vivut ovat kuin tyrkyllä rattia puristavien käsien takana.

Huracan on ilman ajonvakautustakin yllättävän helppo ajettava. Sen liikkeet ovat helposti hallittavissa äärirajoilla, ja auto myös varoittaa selvästi, kun rajat ovat ylittymässä. Keskimoottoriset autot ovat parhaimmillaan todellisia namupaloja.

Nelivedon poistamisen on tiputtanut Huracanin painoa 33 kilolla. Samalla tehosta on otettu pois 30 heppaa. Ei väliä. Takaveto tuntuu aivan yhtä nopealta kuin nelivetokin, vaikka se kiihtyy satasen vauhtiin 0,2 sekuntia hitaammin. Osansa tähän vaikuttaa myös se, että auton kaikki järjestelmät on optimoitu uusiksi. Etupäätä on pehmennetty ja takapään jousitusta on vastaavasti napakoitettu. Painosta 60 prosenttia lepää nyt taka-akselilla.

Myös ohjausta on hienosäädetty. Lisäksi Pirelli on valmistanut erikseen tätä autoa varten uuden version P Zero -renkaita. Se tarkoittaa uutta profiilia ja uutta kumiseosta. Kaiken tämän tuntee ratin takana. Lambolla on selvästi haluttu korostaa auton yliohjautuvaa käytöstä. Keula taittuu mutkiin aavistuksen halukkaammin ja perä irtoaa helposti jo hiemankin voimakkaammilla kaasun painalluksilla.

Ajamisen hauskuutta täydentää vielä Lambon hieno vapaasti hengittävä V10-moottori, joka antaa maksimitehon ulos vasta kierrosluvulla 8 000. Nyt on lupa kierrättää. Maksimivääntö löytyy puolestaan astetta alempaa, 6 500 kierroksen kohdalta. Ja ne koneen soundit… äänekkäät, metalliset ja automiehen sydäntä riipivät.

Huracanin takavetoinen versio on erinomainen esimerkki siitä, miten vähemmän voi joskus olla enemmän. Takavetoinen Huracan on selvästi hauskempi ajettava kuin nelivetoinen normaaliversio. Valitettavasti vain hinta on myös kasvanut hauskuuden myötä parilla kymmenellä tuhannella eurolla – mutta se lienee sivuseikka tämän auton ostajille.

Oikea paikka tälle autolle on oikeastaan ja ainoastaan vain suljettu alue, jossa kuski voi päästää auton valloilleen. Me olemme Dohassa Losailin Moto GP -radalla, joka on täynnä hienoja mutkia. Erinomainen valinta tämän auton esittelypaikaksi.

Kasvaneen hauskuuden lisäksi Lamborghini on halunnut varmistaa myös sen, että auton erottaa normaaliversiosta visuaalisestikin. Siksi etu- ja takailmettä on muokattu hieman. Erot eivät ole suuria, mutta esimerkiksi uusi perän ilme tekee Huracanille hyvää. Se on kuitenkin se näkymä, jota muut tiellä liikkujat joutuvat katsomaan eniten… Tämä on ehdottomasti paras Huracan-versio, jota olemme tähän mennessä ajaneet.

Lamborghini Huracan 580-2
Moottori 5 204 cm3, V10
Teho 426 kW (580 hv) / 8 000 r/min
Vääntö 540 Nm / 6 500 r/min
0-100 km/h 3,4 s
Huippunopeus 320 km/h
EU-kulutus 11,9 l/100 km
CO2-päästöt 278 g/km
Mitat Pituus 4 459 mm, leveys 1 924 mm, korkeus 1 165 mm, akseliväli 2 620 mm
Omamassa 1 389 kg
Tavaratila 100 l

Lisää aiheesta:

BMW:n uusin M-ohjus häkellyttää äärirajoillaEi olisi pitänyt juoda tuplaespressoa tyhjään vatsaan – ajossa remmiahdettu Lamborghini HuracanTervetuloa takaisin, super-HondaKoeajossa BMW:n nautiskeluväline – voiman tunne on käsittämätönKoeajo: Porsche 911 Turbo S – lisää painetta pyttyynKoeajo: McLaren 570S Coupe – superauto myös arkikäyttöön
LamborghiniAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lamborghini
  • 07.06.202422:02
    Liikenne

    Supersuosittua Youtube-tähteä uhkaa USA:ssa vuosien vankeus – videolla ammutaan ilotulitteita helikopterista Lamborghiniin

  • 01.04.202313:57
    Autot

    Kokonaiset 10 kilometriä sähköllä – ensimmäinen ladattava Lamborghini ei rangella revittele

  • 27.02.202313:29
    Autot

    Parkkiapulaisen painajainen: Törmäsi harvinaisella Lamborghini Aventador Ultimaella toiseen samanlaiseen

  • 21.07.202206:27
    Superautot

    Isän ja tyttären huviajelulle kauhistuttava päätös – liekit tuhosivat harvinaisen urheiluauton minuuteissa: "Tunsin itseni täysin avuttomaksi"

  • 20.03.202211:02
    Autot

    Viimeiset Aventadorit makaavat Atlantin pohjassa kolmen kilometrin syvyydessä – Lamborghini-pomolta lohdullisia sanoja asiakkaille