Mainos

Koeajossa superauto arkeen – Porsche 911 Turbo S

2:11

Se puhkuu ja puhisee kuin iso paha susi, mutta sisältä löytyy myös lempeyttä kuin lammaspaimenelta konsanaan. 911 Turbo S on todellinen arkipäivän superauto.

Tykkäsimme

  • Hurjasta suorituskyvystä
  • Ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Pakoputkiston äänestä moottoritienopeudessa
  • Ääni (etenkin ulospäin) jää vaisuksi

Hinta alkaen 330 282 €

Porsche on ollut hurjassa kasvussa jo useita vuosia ja myyntiennätykset on laitettu uusiksi lähes vuosittain. Perinteisen urheiluautovalmistajan volyymituotteet ovatkin nykyään kaksi SUV-mallia, vaikka mielikuvat ovat vahvasti kiinni takamoottorisissa urheiluautoissa. Porsche on onnistunut säilyttämään 911-malliston taian muuttuvassa maailmassa, ja samalla mallitarjonta on laajempi kuin koskaan.

Porschen siirtyminen perusmallistossaan turboahdettuihin moottoreihin herätti alkuun epäilyksiä. Tämä lähinnä äänimaailman ja tunnepuolen osalta, sillä harvat turbokoneet tarjoavat samaa elämyksellisyyttä kuin korkealle kiertävät vapaasti hengittävät moottorit. Turbokoneiden käyttöominaisuuksia kukaan tuskin epäili, sillä onhan Porsche myös yksi pisimpään turbomoottoreita valmistaneista autonvalmistajista.

Turbo-nimeä 911-mallistossa kuitenkin kantaa edelleen vain yksi malli. 911 Turbo on omalla tavallaan se malliston hurjin versio. Se tarjoaa voimaa yli kaikkien tarpeiden, ja tarjoilee sen kuitenkin käsittämättämön sivistyneesti. Rauhallisessa ajelussa auton voimavarat eivät tunge esille. Kaasunvaste on tarkka, mutta normaalilla ajotilalla miellyttävän pehmeä. Autolla selviää hienosti kaupunkipyörittelystä ja 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston toiminta on lajinsa parhaasta päästä. Vaihdot huomaa lähinnä kierroslukumittarista. Tämänhän voisi antaa vaikka anopille kauppareissulle.

Turbon luonteen pippurisempi puoli tulee esille kaasupoljinta syvemmälle painettaessa. Auton kiihtyvyys on todella hurjaa, ja paatuneempikin urheiluautoilija saa hymyn huulilleen kiihtyvyyden vain jatkuessa hulvattomaan tahtiin. Moottori vetää käsittämättömällä voimalla jo lähes tyhjäkäyntikierroksilta. Keskialue ylitetään mahtavan väännön turvin ja huipentuma tulee vajaan 7 000 minuuttikierroksen lukemissa. Tätä seuraa suorastaan brutaali vaihto isommalle ja meno jatkuu uudestaan. Koeajoauto oli valitettavasti varustettu jo niin sanotuilla Keski-Euroopan V-nopeusluokan kitkarenkailla, minkä takia autobahnalla piti olla tarkkana ettei sallittu 240 km/h nopeus ylity. Menohaluja autolla riittää reilusti yli 300 km/h lukemiin, ja kiihtyvyys autobahnallakin kovissa lukemissa tarjoaa jo itsessään elämyksen.

Pelkän rajun kiihtyvyyden lisäksi auton käsiteltävyys hämmästyttää mutka toisensa jälkeen. Kitkarenkaista huolimatta ohjaus on tunnokas ja reagoi kuljettajan pienimpiinkin pyyntöihin viipymättä. Kaasupolkimen vasteeseen, vaihteiston toimintaan ja iskunvaimentimien jäykkyyteen voi vaikuttaa erillisten nappien lisäksi ohjauspyörästä löytyvällä ajotilavalitsimella. Näin vauhdikkaampaan kurvailuun saa sporttiset asetukset yhdellä napin käännöllä. Kiertokytkimen keskeltä löytyy myös erillinen Sport Response -nappi, joka kytkee kaikki auton järjestelmät mahdollisimman herkäksi esimerkiksi ohitustilanteita varten 20 sekunnin ajaksi. Kätevää, sillä muuten ohitukset ovatkin hyvin vaivalloisia.

Ei kyseessä kuitenkin täydellinen auto ole. Häiritsevin piirre on suomalaisia moottoritienopeuksia ajatellen hieman yli 2 000 minuuttikierrokselle ikävällä taajuudella ohjaamoon kantautuva putkiston ääni. Tämän lisäksi myös leveät renkaat pitävät meteliä itsestään.

Porsche 911 Turbo S on hämmästyttävä kokonaisuus. Se ei ole kevyin, eikä välttämättä radalla nopein, mutta se on mielenkiintoinen yhdistelmä arkikäyttöisyyttä ja julmaa voimaa. Juuri nämä piirteet leimaavat useimpia nykypäivän urheiluautoja. Jonkun näkemyksen mukaan liika helppous on vienyt osan urheiluautojen viehätyksestä, kun nopealla autolla ajaminen ei enää ole taistelua. Jokainen on onneksi oikeutettu omaan mielipiteeseensä. Itselläni 911 Turbo S pysyy edelleen unelmakäyttöautojen ykköspaikalla.

MIKÄ 911-malliston hallitseva tehokuningas.

KENELLE Kukkulan kuninkaalle.

AJETTAVUUS 911 on takamoottorisuudestaan huolimatta nykyisen hyvin tasapainoinen ajettava. Aliohjautumista tulee lähinnä esille kovavauhtisissa kaarteissa, ja sellaisiin nopeuksiin ei käytännössä tieliikenteessä pääse. Turbo S on varustettu perusmalleista poiketen kiinteällä takaspoilerilla, josta nousee vauhdin kasvaessa downforcea parantava lisäosa. Lisäksi keulalta löytyy esiin taittuva lippa, joka omalta osaltaan parantaa keulan aerodynamiikkaa. Jopa koeajoauton kitkarenkailla ajettavuus on hämmästyttävän terävää, ja reagointi kuljettajan käskyihin on viiveetöntä. Oman osuutensa auton ketterään käytökseen lienee myös nelipyöräohjauksella, jonka toimintaa ei suoranaisesti ratin takaa huomaa.

SUORITUSKYKY Kun satasen maantienopeus saavutetaan alle 3 sekunnissa ja kaksisataa tulee mittariin alle 10 sekunnissa, niin kiihtyvyys lienee useimmille riittävä. Paikaltaan lähtö on naurettava ja samalla huikea suoritus polttomoottorilla ja kaksoiskytkinvaihteistolla varustetulle autolle. Rajun kiihtyvyyden lisäksi 911 Turbo S hämmästyttää mutkatiellä, vaikkei auto olekaan mikään keijukainen. Kaarrenopeudet nousevat suorastaan järjettömiksi, mutta ratin takana on kaikesta huolimatta äärimmäisen helppo nauttia auton herättämästä luottamuksesta.

TILAT 911 on varsin kompakti auto, mikä näkyy myös sisätiloissa. Kahdelle on hyvin tilaa, mutta nouseva keskikonsoli on aika kapea, mikä tekee ohjaamosta varsin tiiviin oloisen. Takapenkit toimivat lapsien kanssa, tai esimerkiksi tavaran kuljettamiseen, mutta täyskasvuista sinne ei tee mieli pakottaa. Keulalta löytyvä tavaratila imaisee helposti pari lentolaukkua, joten kyllä Porschella voi viikonloppureissuun lähteä.

MALLISTO 911-mallisto on todella laaja, ja piikkipaikalta löytyy Turbo ja Turbo S -mallit. Tehoeroa näillä malleilla on noin 40 hevosvoimaa ja Turbo S on käytännössä pakattu olennaisimmilla varusteilla. Lisähintaa S-kirjaimelle kertyy noin 45 000 euroa.

Porsche 911 Turbo S
Polttomoottori
3 800 cm3, B6 tuplaturbo
Teho 427 kW (581 hv) / 6 750 r/min
Vääntö 700 (Yliahdolla 750) Nm / 2 100-4 250 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 2,9 s
0-200 km/h 9,9 s
Huippunopeus 330 km/h
EU-kulutus 9,1 l/100 km
CO2-päästöt 212 g/km
Mitat Pituus 4 507 mm, leveys 1 880 mm, korkeus 1 297 mm, akseliväli 2 450 mm
Omamassa 1 600 kg
Tavaratila 115 l

Kuvat ja video: Mikko Autio

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.