Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kolumni: Kuka on oikeassa: Renault, Toyota vai VW?

Julkaistu 17.10.2015 13:07
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

VW:n päästökohulla saattaa olla isommat vaikutukset autoteollisuuteen kuin osaamme arvatakaan. Päästörajojen ja etenkin niiden seuraamisen kiristyminen nopeuttaa uusien voimanlähteiden esiin marssia. On mielenkiintoista nähdä, miten eri valmistajat pystyvät reagoimaan tähän.

Isoista autonvalmistajista Renault-Nissan on pyrkinyt määrätietoisimmin etenemään kohti sähköautoilua. Polttomoottoreiden kehittämiseen liittyvät haasteet ja ihmisten epäluulo päästömittauksia kohtaan sataa siis suoraan heidän laariinsa. Sähköauto koetaan puhtaaksi vaihtoehdoksi. Mutta onko maailma sittenkään valmis tähän? Akkujen lataamiseen ja toimintamatkaan liittyy isoja haasteita. Niitä ei ratkota kovin nopealla aikavälillä – ellei jollain ole pöytälaatikossa piilossa uutta ja mullistavaa akkuteknologiaa.

Pistokehybridit ovat lupaava välivaihe polttomoottori- ja sähköautojen välillä. Niillä voidaan ajaa osa matkasta sähköllä, ja polttomoottori takaa riittävän toimintamatkan. Kaikki saksalaiset autonvalmistajat – VW etunenässä – panostavat vahvasti tähän. Järkevin yhdistelmä olisi itse asiassa diesel- ja sähkömoottorin yhdistäminen. Sähkömoottorilla voisi ajaa puhtaasti kaupungissa, ja diesel olisi taloudellinen taajamien ulkopuolella. Haaste on tuon yhdistelmän hintavuus. Ja toki VW:n päästökohu tekee tällä hetkellä monien silmissä kaikista dieseleistä hetkellisesti epäseksikkäitä. Typenoksidit ovat tällä hetkellä paha kirosana.

Toyotan päätös tuoda polttokennoauto Mirai myyntiin saattaa kuitenkin muuttaa asetelmia.

Monien mielestä vedystä energiansa saava polttokennoauto on lopullinen ratkaisu liikkumisen ongelmiin. Polttokenno on tavallaan sähköauto, se vain tuottaa tarvitsemansa sähkön ajon aikana vedystä. Tällä taataan riittävä toimintamatka, ja vedyn tankkaaminen sujuu yhtä nopeasti kuin bensan tai dieselin. Haasteena ovat uuden tekniikan kallis kehittäminen sekä kokonaan uuden infrastruktuurin eli siis vetyasemaverkoston rakentaminen. Siksi monet ovat pitäneet polttokennoautojen yleistymistä epärealistisena vielä useampaan vuosikymmeneen.

Mikä näistä strategioista on sitten vahvoilla? Kuka on oikeassa? Tämän hetken tietämyksellä kysyntä ainakin Euroopassa ohjautunee pistokkeesta ladattaviin hybrideihin. Ja nyt varmasti kiihtyvällä tahdilla.

Toyotan päätös tuoda polttokennoauto Mirai myyntiin saattaa kuitenkin muuttaa asetelmia. Perustan tämän siihen, että ihmiset ovat tapojensa orjia. Sähköautoja on ladattava, kuten on myös pistokehybrideitä – jos haluamme niiden olevan oikeasti ympäristöystävällisiä. Veikkaan, että lähitulevaisuudessa aika moni pistokehybridin hankkinut ei lataa sen akkuja täyteen läheskään aina kun se olisi mahdollista.

Siksi polttokennoauto tuntuu hyvältä ratkaisulta. Sitä varten ihmisten ei tarvitse muuttaa tottumuksiaan – kunhan vedyn jakeluverkosto vain saadaan pystyyn.

Lisää aiheesta:

Maailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Toyota aikoo tuoda vetyautot Suomeen isosti – ensimmäiselle mallille kova hintalupausKatsaus vuoteen 2025 – näin Suomi kulkeeVety autojen polttoaineena: utopiaa vai mahdollisuus?Sähköllä vai vedyllä?Liikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille