Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Myös Honda tuo polttokennoauton myyntiin Euroopassa

Julkaistu 28.10.2015 14:59
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Japanissa satsataan tällä hetkellä voimakkaasti polttokennoteknologiaan, ja se näkyy kasvavana kiinnostuksena vedystä energiansa saavia polttokennoautoja kohtaan. Honda seuraa nyt Toyotan renkaanjäljissä ja tuo Clarity Fuel Cell polttokennoauton avoimeen myyntiin ensi vuonna. Honda kertoi suunnitelmistaan Tokion autonäyttelyssä.

Nyt myyntiin tuleva Clarity Fuel Cell on jatkokehitelmä vuosina 2008–14 rajoitetussa myynnissä olleesta FCX Claritystä. Uutta on se, että niin polttokennot kuin auton voimalinjakin on sijoitettu tavallisen auton tapaan moottoritilaan. Tällä on pyritty maksimoimaan tilat matkustamossa.

Teknologian kehittymisen näkee myös siinä, että polttokennojen hyötysuhde on kasvanut muutamassa vuodessa merkittävästi, eli polttokennot saadaan näin pakattua entistä pienempään tilaan.

Clarity Fuel Cellin polttokenno muuttaa vedyn ajon aikana sähköksi ja auton sähkömoottorista saadaan irti 177 hevosvoimaa. Täysin vetysäiliöin Claritylle luvataan yli 700 kilometrin toimintamatka. Tämä on selvä etu sähköautoihin verrattuna. Ja vetysäiliöt täyttyvät myös nopeasti, noin kolmessa minuutissa.

4,895 metriä pitkä Clarity on on iso sedan, ja mitoiltaan se on aika lähellä Toyotan juuri Euroopassa myyntiin tullutta Mirai polttokennoautoa. Honda on kuitenkin viisipaikkainen, kun Toyotassa on paikat vain neljälle matkustajalle. Ja vaikka auton ulkonäkö on aina mielipideasia, veikkaan, että aika monen silmään Honda näyttää aika nätiltä Toyotaan verrattuna.

BMW, Daimler, Honda, Hyundai ja Toyota ovat mukana EU:n rahoittamassa HyFIVE-projektissa, joka yrittää edistää polttokennotekniikan yleistymistä ja sen tarvitseman infrastruktuurin rakentamista Euroopassa.

Lisää aiheesta:

Nyt jää diesel kakkoseksi: Tällä autolla pääset Helsingistä Lappiin ja takaisinkin pysähtymättä, mutta vetokoukusta ei kannata haaveillaMercedes esitteli pistokkeesta ladattavan polttokennoautonHyundai panostaa polttokennotekniikkaan – tämä uutuus on tulossa markkinoille jo ensi vuonnaHonda lyö panoksia vetyautoiluun yhä kiivaamminSähköauto tulee, mutta onko tulevaisuus sittenkin polttokennoautojen?Sähköllä vai vedyllä?
HondaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Honda
  • 23.12.202417:59
    Nissan

    Japanilaiset autojätit vahvistavat yhdistymishuhut

  • 18.12.202411:30
    Autot

    Mediatiedot: Kaksi autojättiä neuvottelee yhdistymisestä – nousisivat kolmen kärkeen

  • 30.10.202408:44
    F1

    F1-sarjassa mätkäistiin miljoonasakot

  • 23.10.202409:32
    F1

    Rajuksi menee: Jättimäinen autovalmistaja ujuttaa "omaa kuskiaan" F1-huipputalliin

  • 11.09.202417:13
    F1

    F1:ssä kaksi raharikettä – yllättävä taho mukana