Sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon etuakselille saanut Octavia RS 230 on urheilullinen ja tasapainoinen kokonaisuus. Farmarina se on myös yllättävän järkevä.
Skoda Octavia RS on myynyt Suomessa hyvin, se on myydyimpiä perhesportteja. Kisa kuitenkin elää, ja tuoreiden kilpailijoiden valossa siinä on yksi selvä heikkous. Sen kaikki 220 hevosvoimaa on valjastettu etuakselille ilman riittävän älykästä pidonohjausta. Muistan tämän hyvin viime vuodelta, kun ajoin autoa Brnon moottoriradalla.
Uudessa RS 230 -erikoisversiossa tämä puute on korjattu. Tasauspyörästön ja oikeanpuoleisen vetoakselin välistä löytyvä sähköisesti ohjattu monilevykytkin jakaa tarvittaessa jopa kaiken voiman toiselle etupyörälle. Kaarreajo sujuu siis nopeammin. Lukko myös rauhoittaa auton käytöstä pitkissä nopeissa mutkissa. Lukko on valjastettu toimimaan yhdessä ajonvakautuksen kanssa.
Nyt testipaikkana oli Slovakiaring, joka lähes kuusi kilometriä pitkänä sisältää runsaasti erilaisia mutkia ja mutkayhdistelmiä. RS 230:ntä saa käskeä radalla melko aggressiivisesti. Etupää on selvästi helpommin ohjattavissa, ja pidon rajatkin on jotenkin helpompi hahmottaa. Auton balanssi on etuvetoiseksi autoksi kunnossa.
Yhtä hauskaa ei radalla ajaminen tosin ole kuin Honda Civic Type Ärrällä, kun ajoin sitä samassa paikassa pari kuukautta takaperin. Toisaalta Skoda on arkiajossa huomattavasti mukavampi kumppani.
RS 230 on mielenkiintoinen paketti. Se ei ole Volkswagenien tapaan varsinainen tunteiden herättäjä, mutta siinä on silti sitä jotain. Se on farmarina halvempi kuin 5-ovinen ja 220-heppainen Golf GTI. Tämä rationaalisuus on osa Skodan fiilistä ja menestystä. Se pyrkii tarjoamaan aina vähän enemmän.



