Porsche Macanin urheilullinen GTS-versio sijoittuu mallistossa täsmäaseen tavoin Macan S:n ja Turbon väliin.
Suomeen alkuvuosi 2016
Hinta alk. 120 176 €
Tykkäsimme
- jämäkkyydestä
- ajettavuudesta
- sporttiputkien läpi tulevista äänistä
- ajan tasalla olevasta infotainment-järjestelmästä
Emme tykänneet
- painoa on paljon, vaikka se ei tienpäällä suoraan tunnukaan
- autovero 42 916 euroa
Porsche on tehnyt viime vuosina GTS-versioista brändin brändin sisällä – kuten se on tehnyt myös Turbojen kanssa. Macan on jo kymmenes Porsche-malli, johon GTS on tarjolla.
Auton moottori on sama kolmilitrainen tuplaturbo-V6, joka löytyy Macan S:stä, mutta konetta on muokattu vieläkin sporttisempaan suuntaan. Parantuneen hapenottokyvyn myötä ahtopaine on kasvatettu yhdestä barista 1,2 bariin, ja sen myötä moottorista saadaan irti 20 heppaa ja 40 newtonmetriä enemmän kuin Ässässä.
Kaikki voima välitetään renkaille aina 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin välityksellä, ja käytössä on luonnollisesti Porschen älykäs nelivetojärjestelmä. Se jakaa tarpeen mukaan voimaa etu- ja taka-akselien välillä niin, että kaikki veto voidaan tarjota myös kummallekin akselille erikseen. Hauskaa ajokokemusta varten järjestelmä saadaan myös irroittamaan perä hallitusti kaasun avulla. Kumitassut auton alla ovat vakiona edessä kokoa 265/45 R 20 ja takana kokoa 295/40 R 20. Jarrut on puolestaan lainattu Macan Turbosta.


