Hyundai ei halua haastaa kilpailijoitaan vain henkilöautoissa vaan myös hyötyajoneuvoissa. Varta vasten Eurooppaan suunniteltu H350 vakuuttaa ensikoeajolla.
Suomeen keväällä 2016
Autotoimittajan työtä ei parhaimpina päivinä voi haukkua tylsäksi. Olen palannut juuri Porschen charter-lennolla Teneriffalta ajamasta uudistunutta 911-Porschea, ja hyppään suoraan ison 3,5 tonnin painoluokkaan sijoittuvan pakun rattiin. Kontrasti autojen välillä ei voisi olla juuri suurempi. Molemmissa on toki neljä pyörää ja ratti, mutta siihen ne yhtäläisyydet oikeastaan loppuvatkin.
Siinä missä 911 on tyyli-ikoni, H350 on muotoiltu varsin konservatiivisesti. Keula on ok, ja ajovaloumpiot sekä takavalot ovat modernit, mutta muuten autosta ei pomppaa oikeastaan mikään yksityiskohta esiin.
Porschen ratin taakse pitää pudottautua, isoon ja korkeaan pakuun on kiivettävä. Sama ulkokuoren selkeys jatkuu H350:n ohjaamossa, joka on erinomaisen tilava. Koeajoauton hytti on moderni kojelaudasta löytyvine 8-tuumaisine kosketusnäyttöineen. Sen kautta näkee peruutuskameran avulla selvästi auton taakse. Perusversiossa on vain normaali radionäyttö.
Testaan pääsääntöisesti henkilöautoja, joten pakun ratissa olen minulle hieman vieraassa ympäristössä. Tämä viehättää. Olen kuitenkin ennen kaikkea rationalisti. Ajoasento on helppo löytää mieleiseksi, ja myös isompien kuskien on helppo viihtyä ratin takana. Istuma-asento on luonteva, ja iso ratti on kivasti lähes sylissä.


