EU:n ajokorttisääntöjä ollaan rukkaamassa erityisesti liikenneturvallisuuden vuoksi. Kännykkään ladattava ajokortti todistaisi ajo-oikeuden kaikissa EU-maissa.
Euroopan unionin uusi ajokorttidirektiivi nytkähti eteenpäin tiistain vastaisena yönä, kun parlamentti ja neuvosto pääsivät alustavaan sopuun uusista kirjauksista EU:n ajokorttisääntöihin.
Brysselissä sovittiin muun muassa mobiiliajokortista, kahden vuoden koeajasta uusille kuljettajille sekä niin kutsutusta apukuljettajamallista.
Mitä Suomessa tuumataan kirjauksista?
– Liikenne- ja viestintäministeriö on osallistunut direktiivin uudistamiseen alusta asti ja pyrkinyt aktiivisesti vaikuttamaan sen sisältöön Suomen kantojen mukaisesti. Näiden kolmen ehdotuksen sisältöön olemme neuvotteluissa myös aktiivisesti vaikuttaneet, kertoo ministeriön erityisasiantuntija Monika Mutanen STT:lle.
Mobiiliajokortti digilompakkoon
Mobiiliajokortti tarkoittaa matkapuhelimeen ladattavaa digitaalista ajokorttia, joka vastaisi fyysistä ajokorttia. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on ollut aktiivisesti mukana kehittämässä mobiiliajokortin käyttöä EU-alueella.
– On hyvin merkittävää, että direktiivi huomioi mobiiliajokortin, toteaa Traficomin johtava asiantuntija Marjo Immonen STT:lle.
– Kun säännöt tulevat, ne pakottavat kaikkia maita tekemään oman mobiiliajokortin ja vastavuoroisesti hyväksymään toisten EU-maiden ajokortit. Fyysistä korttia ei tarvitsisi kantaa mukanaan tai hankkia ollenkaan.
Ajokortti sujahtaisi eurooppalaiseen digitaalisen identiteetin lompakkoon, joka olisi Digi- ja väestötietoviraston mukaan tulossa suomalaisten käyttöön ensi vuoden lopulla. Mobiiliajokorttia voisi käyttää ajo-oikeuden ja joissakin tapauksissa myös henkilöllisyyden todistamiseen.