Kiisteltyjen sprinttikisojen määrä tuplaantuu – ensi kauden F1-kalenterissa silmiinpistävä puute: "Se vaivaa minua suuresti"

F1-sarjan toimitusjohtaja Stefano Domenicali sanoo, että tällä kaudella pilotoitua sprinttikisaformaattia jatketaan ensi kaudella suuremmalla volyymillä.

Ferrarin entisen tallipäällikön mukaan Silverstonessa ja Monzassa testattua sekä myöhemmin tällä kaudella Brasiliassa vielä kokeiltavaa sprinttikisaformaattia nähdään ensi kaudella entistä useammin.

Tällä kaudella lauantaisin ajettava sprinttikisa on tietynlainen aika-ajojen jatke, jolla määritellään lähtöjärjestys sunnuntain kisaan varsinaisten, perjantaina ajettujen aika-ajojen jälkeen. Sprinttikisasta annetaan lisäksi ylimääräisiä pisteitä kärkikolmikolle.

– Näimme Monzassa, että sprinttikisan tapahtumat muuttivat täysin Mercedeksen strategian. Reaktiot, jännitys ja rytmi toimivat hyvin. Mietimme formaattia vielä hieman uudelleen, mutta voisin kuvitella, että ajamme jopa seitsemän sprinttikisaa (ensi kaudella), Domenicali sanoo Sport Bildille.

Domenicalin visiossa sprinttikisoista pidettäisiin erillistä kirjaa.

– Kuka tahansa, joka voittaisi sekä maailmanmestaruuden että sprinttimestaruuden, olisi Grand Slam -voittaja. Formula ykkösten on muututtava ja oltava kiinnostava nuorelle yleisölle, Domenicali luotaa.

Saksalaislehti Bildiä kiinnostaa ensi kaudesta luonnollisesti se, että Saksassa ei ajeta lainkaan F1-osakilpailua. Hockenheim ja Nürburgring jäävät siten ilman kuninkuusluokan näytöstä.

– Valitettavasti. Se vaivaa minua suuresti. Minulle on jäänyt kuva, etteivät järjestäjät oikein uskalla pitää osakilpailua. Se on sääli, sillä saksalainen Mercedes on ollut menestyneempi viime vuosina kuin mikään muu talli koskaan aiemmin. Lisäksi Saksalla on vielä nelinkertainen maailmanmestari Sebastian Vettel ja Mick Schumacher, entisen mestarin Michaelin poika, Domenicali harmittelee.

Saksalaisjärjestäjien olisi Bildin mukaan pitänyt maksaa F1-sarjalle 25 miljoonan euron lisenssimaksu osakilpailun järjestämisestä.

Ensi kaudella on tarkoitus ajaa yhteensä 23 eri kohteessa. Yksi tuoreimmista paikkakunnista on Saudi-Arabia, jossa ajamista on kritisoitu maan hallinnon harjoittamien ihmisoikeusrikkomusten vuoksi. Domenicalin väitteen mukaan maa on kuitenkin kohentumassa tällä saralla.

– Formula 1 on maailmanlaajuisessa valokeilassa, ja sen avulla voimme tutkia ja osoittaa, että saudit ovat valmiita miettimään asioita uudelleen. Me voimme tehdä muutoksesta nopeampaa, Domenicali sanoo uskovansa.

Tällä kaudella Saudi-Arabiassa on määrää ajaa joulukuun alussa, ensi vuonna Jeddan katurata on taas käytössä jo kauden toisessa osakilpailussa maaliskuussa.

Lue myös:

    Uusimmat