Katso artikkelin yllä olevalta Autoliiton videolta, miten toinen auto ohitetaan turvallisesti.
Asiantuntijan mukaan monien kuolonkolarien taustalla oleva liian suuri tilannenopeus jää monesti varjoon onnettomuuksista tiedotettaessa. Huomiota tulisi liikennelääketieteen emeritusprofessorin mukaan kiinnittää myös syihin, jotka johtivat liian suureen nopeuteen.
Vuonna 2017 Suomen tieliikenteessä menehtyi hieman yli 200 ihmistä. Henkilövahinkojen määrä on liikenteessä hieman noussut, mutta kuolonkolareiden määrä vähentynyt.
– Pahimpien onnettomuuksien osalta suunta on oikea, mutta paljon on vielä tehtävää, liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo kertoo Nesteen artikkelissa.
Sallittukin nopeus voi olla liikaa
Nopeusrajoitusten noudattaminen on Tervon mukaan vain puoli totuutta, koska aina ajo-olosuhteet eivät ole suotuisimmasta päästä. Siksi oikea tilannenopeus on liikenneturvallisuuden tukijalka.
