Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Keveys kunniaan – Suzukin pikkusportti on pudottanut painon alle tonniin

Julkaistu 09.11.2017 09:22
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Autojen koko ja teholukemat ovat nousseet vuosikymmenessä hurjasta. Kolmannen sukupolven Suzuki Swift ei mässäile tehoilla, vaan tähtää hauskuuteen ennen kaikkea keveyden kautta.

Suzuki on tunnettu nelivedoistaan, mutta myös etuvetoinen Swift Sport on noussut kunnioitettavaan asemaan. Autoa käytetään paljon esimerkiksi rata-ajokoulutuksissa ja muun muassa Nürburgringin radalla Swift on autovuokraamojen peruskalustoa. Kolmannen sukupolven myötä auto on ottanut harppauksen nopeampaan suuntaan.

Pikkusporttien kulmakivenä toimii auton keveys. Uusi Swift Sport onkin 80 kiloa edeltäjäänsä kevyempi ja vaakaan kilahtaa vain 970 kiloa. Kun pienentyneen massan parina nähdään huomattavasti edeltäjäänsä vääntävämpi 1,4-litrainen turbokone, on suorituskyky aika paljon edeltäjäänsä ripeämpi. Tehoa Suzukin isommista malleista tuttu moottori tarjoaa 140 hevosvoimaa ja vääntöä on kiitettävät 230 newtonmetriä, ja näiden turvin satasen nopeus pitäisi saavuttaa alle kahdeksassa sekunnissa. Moottorin parina toimii aina kuusiportainen manuaalivaihteisto ja voima välitetään etupyörille.

Painonsäästön lisäksi uusi korirakenne on huomattavasti edeltäjäänsä jäykempi. Tällä on positiivisia vaikutuksia myös ajettavuuteen. Myös alustarakenteet ovat aiempaa jämäkämpiä, minkä pitäisi osaltaan tehdä uudesta Swift Sportista varsin hauska kokonaisuus.

Swift kuuluu Suomen tuontiohjelmaan, mutta Sportin tulosta maahamme ei ole vielä tietoa.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää Suzuki Swiftistä:
Ensituntuma: Suzuki Swiftin viehätys perustuu helppouteen

Lisää aiheesta:

Jaguar istutti hirmumoottorin katumaasturin keulalle – tässä on 550-hevosvoimainen F-Pace SVREnsituntuma: Porsche Panamera Sport Turismo – todellinen sporttifarkkuIkonin uusi sukupolvi – tässä on ensimmäinen nelivetoinen BMW M5Legendaarisen pikkusportin paluu – 1080 kiloa ja 252 hevosvoimaa lupaavat hauskuuttaAudi luopui kasikoneesta – RS 5:n keulalta löytyy jatkossa turboahdettu V6Fiat palaa urheiluavojen markkinoille uudella 124 Spiderilla
SuzukiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Suzuki
  • 15.09.202017:59
    Autot

    Hetkinen, mitäs täällä tapahtuu – Suomeen marraskuussa saapuva japanilaisfarmari näyttää epäilyttävän tutulta

  • 13.09.202011:02
    Autot

    Jännän katoamistempun tehnyt maasturi palaa Suomeen, mutta se ei ole enää entisensä

  • 10.12.201815:26
    Moottoripyörät

    Pahamaineisen Suzuki Hayabusan lähes 20 vuotta kestänyt tarina päättyy – ensi vuonna sitä ei enää saa myydä

  • 23.09.201817:55
    Autouutuudet

    Uusi Suzuki Jimny on söpö ja varmasti hauska auto, mutta kolaria sillä ei kannata ajaa

  • 23.02.201810:10
    Range Rover

    Rahalla saa, mutta Suzukilla pääsee – Range Rover sai köniin 200 000 euroa halvemmalta maasturilta