Kelirikkovaara! Tiedätkö, mikä on renkaan heikoin kohta?

Lauha talvi koettelee teiden kuntoa. Auton ja renkaiden kestävyys on kovilla. Säälle emme voi mitään, mutta ajotyyliin pystyy vaikuttamaan.

Kelirikkoaikana tiessä voi olla pahoja kuoppia, jotka saattavat rikkoa renkaiden ja vanteiden lisäksi iskunvaimentimia ja tukivarsia. Omalla ajotyylillä ja renkaiden huollolla voit vaikuttaa renkaiden kestävyyteen myös pitkällä aikavälillä.

Erityisesti kelirikkoaikana kannattaa ajaa varovaisesti ja tienpintaa tarkastellen. Varmuuden vuoksi kannattaa tarkistaa myös vararenkaan kunto.

Muulloinkin ajo-olosuhteet vaikuttavat renkaiden kestävyyteen ja kulumiseen. Varsinkin jää sekä irtosora ja pikkukivet syövät renkaita. Tien kuntoon tai säälle emme voi mitään, mutta ajotyyliin pystymme vaikuttamaan.

– Rauhallinen ajotyyli säästää renkaita. Vältä siis suuria kiihdytyksiä, kovia kaarrenopeuksia ja äkkijarrutuksia. Esimerkiksi liikennevaloista ei kannata ponkaista ruopimalla eteenpäin, sillä se jos mikä kuluttaa renkaita ja nastoja, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Renkaissa hinta ja laatu kulkevat yleensä käsi kädessä.Vetorenkaat kuluvat vapaasti pyöriviä renkaita enemmän, joten renkaiden paikkoja kannattaa vaihtaa edestä taakse kerran kaudessa.


Myös ilmanpaineella on merkitystä: Mitä matalampi paine, sitä enemmän rengas joutuu muokkautumaan ja sitä enemmän se lämpenee ja sitä kautta kuluu. Ilmanpaineet kannattaakin tarkastaa noin kolmen viikon välein.

Renkaan heikoin kohta

Renkaan heikoin kohta on sivupinta, joka kolhiintuu helposti katukivetyksiin ja muihin esteisiin.

Sen kestävyyttä on parannettu muun muassa uusilla rengasteollisuuden innovaatioilla kuten viiltoja ja iskuja tehokkaasti torjuvalla äärimmäisen kestävällä Aramid-kuidulla, joka on tuttu mm. lentokoneista. Ennen liikkeellä lähtöä kannattaa aina tarkistaa renkaiden kunto silmämääräisesti.

 

Lue myös:

    Uusimmat