Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kaupungit ryhtyvät pysäköinnin rahastustalkoisiin, autojen turhalle seisottamiselle halutaan stoppi: "Emme tarjoa mitään säilytyspaikkoja autoille"

2:07Uusi laki muuttaa pysäköinnin alkamisesta ilmoittamistaMTV Uutiset aiemmin: Uusi tieliikennelaki muutti myös pysäköinnin sääntöjä.Autoliitto
Julkaistu 11.07.2020 11:03

MTV UUTISET – STT

Kaupunkien keskustoista ei enää ilmaista kadunvarsipysäköintiä juuri löydy, sillä kaupungit haluavat tarjota pysäköintimahdollisuuden entistä useammille.

– Pyrkimys on, ettei keskustassa seisotettaisi autoja. Kaupunki ei tarjoa mitään säilytyspaikkoja autoille, perustelee Lahden kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Tarja Tolvanen-Valkeapää.

Maksullinen pysäköinti tasaa pysäköintipaikkojen käyttöä ja helpottaa lopulta autolla asioimista, kun liikkumisessa on vaihtuvuutta.

Myös Turussa suunnitellaan 1 100 pysäköintipaikan muuttamista maksulliseksi. Kaupunginhallitus hyväksyi uudet pysäköinnin linjaukset viime joulukuussa. Ydinkeskustassa etusijalla on liikennesuunnitteluinsinööri Susan Nymanderin mukaan asiointipysäköinti.

– Pyrimme turvaamaan kaupunkiin tulevalle asioijalle pysäköintipaikkoja, ettei tarvitsisi hirveän kauan ajella ja etsiä paikkaa.

Kuopiossa kadunvarsipysäköintiä pyritään järjestämään siellä, missä se on turvallista sekä liikennöinti sujuvaa, kertoo kaupungin suunnitteluinsinööri Hanna Väätäinen. Hän kertoo torin alla sijaitsevan pysäköimislaitoksen olevan vakiintunut parkkipaikka, sillä kadunvarsipaikat ovat maksullisia sitä useammin, mitä lähemmäs toria mennään. Ilmaisia paikkoja löytyy enää lähinnä keskustan laitamilta.

Autot vaikuttavat viihtyvyyteen

– Pysäköintipolitiikka on tosi monipolvinen ja haasteellinen asia, sanoo työelämäprofessori Kalle Vaismaa Tampereen yliopistosta.

Asiakaskunnan vaihtuvuus on yksi maksullisen pysäköinnin peruste, sillä on ongelma, jos autoja säilytetään pitkäaikaisesti keskustoissa. Vaismaan mukaan pysäköintiä on viisasta ohjata pysäköintilaitoksiin, mikäli kaupungissa sellaisia on. Hän korostaa keskustojen viihtyvyyden tärkeyttä sekä perusteellista suunnittelua.

– Viihtyisä kävely-ympäristö on tärkeää, sillä kävelymatkan pitää olla mieluisa, jotta auto jätetään sopivaan paikkaan.

Autottomat alueet ovat jo arkipäivää monessa isommassa kaupungissa, mutta Vaismaan mukaan tähän voidaan pyrkiä myös pienemmillä paikkakunnilla. Tarpeet ovat kuitenkin erilaiset. Julkinen liikenne, pysäköintilaitoksien sijainti ja kävelymatkat vaikuttavat pysäköinnin suunnitteluun.

– Pienissä kaupungeissa ja kuntakeskuksissa on päästävä autolla asioille, mutta aluetta voidaan tehdä kävelypainotteiseksi ja pyöräily-ystävälliseksi pienillä keinoilla.

Keskustaan kaikilla kulkupeleillä

Kaupungit eivät pyri kohti monen Euroopan kaupungin, kuten Oslon ja Madridin mallia, joissa ydinkeskustoissa autoilua on rajattu merkittävästi. Useissa Euroopan kaupungeissa on koronapandemian aikana panostettu pyöräily- ja kävelyväyliin.

Turun keskustassa tapahtuu lähivuosina paljon, sillä torin suuren remontin lisäksi päätöksiä tehdään lähiliikenneratkaisuista sekä raitioradan rakentamisesta. Nymanderin mukaan keskustaan lisätään kävely- ja pyöräalueita, sillä keskustan pitää olla saavutettavissa kaikilla kulkutavoilla.

– Keskustaan pääsee kyllä edelleen autolla, mutta ihan ydinkeskustassa on kävelylle rauhoitettu alue, Nymander kertoo.

Myös Kuopiossa kannustetaan kaupunkilaisia liikkumaan keskustassa eri kulkupeleillä.

– Meillähän on hyvin toimiva joukkoliikenne ja haluamme kansalaisten liikkuvan aktiivisesti kävellen ja pyöräillen, mutta toki pysäköinnin tulee olla mahdollista, kertoo Väätäinen.

Vaismaa vertaa keskustoja isoihin kauppakeskuksiin, joissa jätetään auto yhteen keskitettyyn paikkaan ja jatketaan matkaa kävellen. Autottomat kävelyalueet ovat hänen mukaansa myös yrityksille kannattavia ja kävellen saavutettavat liikkeet vetävät puoleensa asiakkaita.

– Mitä enemmän on jalankulkijoita, sitä enemmän on potentiaalisia asiakkaita. Hampurilaisravintoloiden drive in -palvelut ovat ainoita yrityksiä, joihin mennään autolla perille asti, Vaismaa perustelee.

Lisää aiheesta:

Pysäköinti muuttuu Helsingissä jopa 150 asuinkadulla – katso, joudutko etsimään autollesi uuden paikan"Autopaikan puuttuminen on monelle selkeä dealbreaker" – Espoon pysäköintipäätöksellä voi olla ikäviä seurauksia asuntoaan myyvälle, mutta kaupungin mukaan varsinainen ongelma on muuallaHelsingissä käynnistyi tehokyttäysviikko, nyt tarkkana! – "Aiheuttaa kohtuutonta haittaa"Tältä tavallinen helsinkiläinen katu näyttäisi, jos sitä ei olisi suunniteltu autojen ehdoilla – "Kannattaa miettiä uudelleen"Autoala lobbaa valinnanvapauden puolesta – "Mitä sitten, kun sähköautot tulevat katukuvaan?"Uusi liikennesuositus korostaa kävelykatujen merkitystä – sallisi myös hidasta autoilua yhteisissä katutiloissa: "Rauhallinen yhteispeli on hyvä periaate"
AutotPysäköintiLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • Eilen06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 16.10.11:57
    Liikenne

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • 16.10.11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi