Kauppiaan pinna paloi – vetoaa vanhempiin Facebookissa: "Kylmätuotteita jätetään pilaantumaan, hajusteita suihkitaan hyllyistä"

Helsinkiläinen K-kauppias Hannu Roine kyllästyi nuorten ”asiakkaidensa” röyhkeään käytökseen ja kirjoitti Facebookiin tunteisiin vetoavan viestin vanhemmille. Roine on iloisesti yllättynyt päivityksen saamasta palautteesta.

K-supermarket Laajasalon kauppiaan Hannu Roineen mitta tuli täyteen alkuviikolla. Hän arvioi katselleensa nuorten ilkivaltaista ja röyhkeää käytöstä tarpeeksi pitkään ja tehneensä kaiken muun voitavansa, että ei enää voinut muuta kuin vedota suoraan vanhempiin.

Hän julkaisi viestinsä vanhemmille Facebookissa toissapäivänä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.

– Osa nuorista käyttäytyy täysin sopimattomasti käyntinsä aikana. He ottavat tuotteita esimerkiksi kylmätiskeistä ja jättävät nämä tuotteet ostamatta sekä sijoittelevat niitä lämpimiin paikkoihin, missä tuotteet tietenkin pilaantuvat. Irtokarkkitiskillä erilaisia karkkeja laitetaan pussiin jopa 500 g edestä ja jätetään se ostamatta. Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin heittää nuo pussit roskiin. Lisäksi irtokarkkeja lisätään punnituksen jälkeen pussiin ja mennään kassalle maksamaan halvempi summa kuin todellisuudessa se olisi, Roine listaa.

Tuorein villitys on havaittu Roineen mukaan kosmetiikkaosastolla, jossa nuoret ovat ryhtyneet suihkuttelemaan erilaisia tuoksuja itseensä.

– Sen jälkeen he panevat tuotteet takaisin hyllyyn myyntiä varten. Jos tarpeeksi moni tekee näin, ostava asiakas saa vajaan tuotteen itselleen täyden tuotteen sijaan, Roine toteaa.

Roine sanoo, että jos huono käytös ei lopu, nuorille asetetaan kauppaan porttikielto. Siksi hän toivookin, että vanhemmat suhtautuisivat asiaan vakavasti ja keskustelisivat jälkikasvunsa kanssa.

– Jos tällainen toiminta vielä jatkuu, joudumme valitettavasti kieltämään nuorten kaupassa käynnin ilman vanhempiaan kokonaan, varsinkin koulun aukioloaikana, Roine kirjoittaa.

Haistattelua ja päin naamaa nauramista

Roine kertoo MTV Uutisten haastattelussa, että myös asiakkailta on tullut nuorten toiminnasta paljon kommentteja.

Kaupassa on ennen vetoomusta yritetty keskustella nuorten itsensä kanssa.

– Myyjät ovat yrittäneet puuttua asiaan ja neuvoa nuoria toimimaan oikein, mutta heitä kohtaan on hyökätty, naurettu päin naamaa ja jopa haistateltu. Henkilökunta on kertonut tilanteista tietenkin minulle, ja nyt mittari tuli nyt täyteen. Tälle asialle oli tehtävä jotain, Roine sanoo.

Kauppias on ollut yhteydessä myös kouluun.

– Kouluun olimme asiassa yhteydessä ihan ensin. Vetoomukseni olen kuitenkin osoittanut vanhemmille, koska koulun resurssit ovat rajalliset. Koulun tehtävä on opettaa nuorille muita asioita ja taitoja. Käytöstapojen opettaminen kuuluu vanhemmille.

Vanhempien kunnioitus on katoavaa kansanperinnettä

Roine on ollut kauppiaana lähes 20 vuotta. Tilanne on hänen mukaansa pahentunut vuosien varrella.

– Yleinen vanhempien ihmisten arvostus on katoavaa kansaperinnettä. Nuoriso luulee nykyään 13–15-vuotiaana, että voi tehdä mitä tahansa. Että heitä eivät koske mitkään säännöt.

Roine korostaa, että ongelma ei ole vain hänen kauppansa – ja toisaalta, että suurin osa nuorista käyttäytyy hyvin.

– Se osa nuorista, joka käy kaupassa keskellä päivää, ei piittaa säännöistä muutenkaan. Koulustahan ei saisi lähteä kauppaan keskellä päivää, eivätkä kaikki nuoret lähdekään. Sitten he, jotka antavat säännöille piut paut muutenkin, ylikorostavat sitä ajatusta, että kaikki nuoret olisivat huonosti käyttäytyviä.

Roineen mukaan porttikielto koululaisille on viimeinen vaihtoehto.

– Jos tilannetta ei saa muuten kuriin, rikon lakia ja laitan nuorille porttikiellon.

"Jokaisella on peiliin katsomisen paikka"

Roine uskoo vielä, että vetoomuksesta on hyötyä, vaikka suhtautuukin asiaan epäillen.

– Eihän tämä maailma hyvään suuntaan muutenkaan ole menossa. On kaikenlaista someraivoa ja muita siihen liittyviä lieveilmiöitä. Eivät ne anna jälkikasvullekaan hyvää kuvaa maailmasta. Meillä on jokaisella peiliin katsomisen paikka.

Roineen Facebookissa saaman palautteen perusteella toivoa vielä on.

– Voi sanoa, että 99,9-prosenttisesti palaute on ollut positiivista. Täytyy vain olla kärsivällinen, Roine päättää.

Lue myös:

    Uusimmat