Citymarketin kassalla työskentelevä Sandra, 24, kertoo asiakkaiden tunteenpurkausten lisääntyneen viime vuosina. Hän on saanut osakseen haistattelua, huutamista ja haukkuja ulkonäöstään. Toisinaan asiakkaat tulevat pyytämään jälkeenpäin anteeksi.
Kassamyyjä Sandra sanoo käsittelevänsä asiakkaiden kiukunpurkauksia päästämällä ne yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, sekä purkamalla tiukkoja tilanteita kollegoiden kanssa.
– Pyydän nätisti asiakasta rauhoittumaan, ja jos tilanne menee pahaksi, kutsun vartijan paikalle. Minusta tuntuu, että osa asiakkaista purkaa pahaa oloaan meihin. Joskus näkee selvästi, että aggression taustalla on henkilön mielenterveysongelmat tai päihteiden käyttö, Sandra kertoo.
Citymarket-ketjun käyttötavaran HR Business Partner Kati Talasto Keskolta sanoo, että ketjun esimiehiltä on tullut viestiä, että asiakkaiden tunteenpurkaukset ovat lisääntyneet viime vuosina.
Keskolla on 81 Citymarketia.
– Esimiehet ovat kertoneet, että asiakkaiden tunteenpurkaukset ovat lisääntyneet jonkin verran viime vuosina. Niiden taustalla tuntuu olevan usein mielenterveysongelmia, ahdistuneisuutta ja syrjäytyneisyyttä.
– Asiakkaiden vaatimukset palvelua kohtaan ovat myös nousseet. Ovat malttamattomia ja hermostuvat helpommin, jos asiat eivät mene, kuten he ovat ajatelleet, Talasto sanoo.
Välillä haukutaan palvelua, välillä hiuksia 
Sandra on huomannut, että niin sanottuja kilareita saavat useimmiten aikuiset ihmiset. 
