Heti vapun jälkeen päivittäistavarakauppojen henkilökunta saa lisää työtä, kun elektroniikka- ja sähköromua voi alkaa palauttaa myös useisiin kauppoihin.
Yli tuhannen neliön päivittäistavarakauppoihin ja yli 200 neliön erikoiskauppoihin kuluttaja voi viedä ilman uuden tuotteen ostovelvoitetta alle 25 cm kokoista elektroniikkaromua. Kun on kyse vanhasta laitteesta, joka on ulkomitoiltaan yli 25 cm, kuluttaja voi palauttaa sen mihin tahansa kauppaan riippumatta pinta-alasta, jos hän ostaa sieltä vastaavan uuden laitteen.
Tarkoituksena on tehostaa romun uudelleenkäyttöä, säästää tärkeitä raaka-aineita ja estää sähköromun päätyminen sekajätteisiin.
Kodin rikkinäiset sähkölaitteet voi siis viedä kauppareissulla kierrätykseen, kuten pullotkin. Kaupan liitosta kerrotaan, että asiakkaiden SER-romun kierrätys tuo lisätyötä kaupan henkilökunnalle.
– Henkilökuntaa on koulutettu ja samalla on käyty läpi kaupan velvollisuuksia, kertoo Kaupan liiton asiantuntija Marja Ola. – Joka kaupassa tulee olemaan joko keräysastia, jonne asiakas vie laitteensa tai ottopalvelu, jolloin kuluttaja luovuttaa esineen myyjälle. Myyjä hoitaa laitteen eteen päin kierrätykseen.
Käytännössä myyjä vie asiakkaan antaman esimerkiksi vanhan leivänpaahtimen kaupan takatiloihin tai romulle osoitettuun varastoon. Kun romua on tullut tarpeeksi, kaupan työntekijä pakkaa ne kuljetusta varten tiiviiksi eräksi, tilaa noudon ja kirjoittaa noutoa varten siirtoasiakirjan.
– Tässä on paljonkin hommaa kaupan henkilökunnalle. Kyseessä on täysin uusi vastuu, Ola toteaa.
Miten romupalautus toimii?
Jokaisen kaupan koko ja tilat määräävät paljolti sen, miten sähkö- ja elektroniikkaromun palautus järjestetään. Täysin yhteneväistä konseptia ei voida luoda edes saman ketjun kauppoihin.
