Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Katumaasturilla rallin MM-sarjan pääluokkaan? Jari-Matti Latvalalla selkeä kanta

Jari-Matti Latvala löytää myös hyviä seikkoja Kansainvälisen autoliiton FIA:n antamista linjauksista rallin MM-sarjaan.
Jari-Matti Latvala löytää myös hyviä seikkoja Kansainvälisen autoliiton FIA:n antamista linjauksista rallin MM-sarjaan.Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 02.03.2024 11:55
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala löytää myös hyviä seikkoja Kansainvälisen autoliiton FIA:n antamista linjauksista rallin MM-sarjaan.

FIA iski aiemmin tällä viikolla tiskiin yllättävän rajujakin muutoksia, joilla rallin MM-sarja yritetään elvyttää kunnolla henkiin. Kuluvan kauden jälkeen Rally1-autoissa ei enää käytetä hybridiyksikköjä, minkä lisäksi kilpureita tuodaan teknisesti muutenkin lähemmäksi Rally2-tasoa tulevien vuosien aikana.

Sääntölinjauksiin saattaa tulla vielä muutoksia, sillä niistä on tarkoitus tehdä lopullisia päätöksiä vasta kesällä. Kuten Toyota-pomo Latvala kertoi, kaikki säännöt eivät varmasti tyydytä autonvalmistajia, minkä vuoksi niistä käydään keskusteluita tulevien kuukausien aikana.

Hyvä asia on se, että FIA on nyt päättänyt tehdä radikaaleja ratkaisuja, jotta MM-sarjaan saataisiin lisää kilpailua ja uusia valmistajia. Sen myöntää Latvalakin.

– Mielestäni tässä on ehdottomasti hyviä asioita. Mutta ihan suoraan tällaisilla linjauksilla ei voida lähteä. Niitä pitää vielä hienosäätää, jotta saadaan valmistajia lisää, Latvala kertoo MTV Urheilulle.

– Esimerkiksi auton myyminen voi olla sellainen asia, että se tyrmää autonvalmistajan innostuksen. Meillä pitää olla keskustelua tiimien ja autonvalmistajien kanssa tästä asiasta. Mutta tässä on hyviä asioita, kuten se, että katumaastureilla sekä B- ja C-segmentin autolla voisi tulla mukaan, Latvala lisää.

Kaudella 2026 on määrä julkaista uudistetut tekniset säännöt, jotka perustuvat nykyiseen Rally1-konseptiin. Uudet säännöt toimivat rinnakkain nykyisten Rally1-sääntöjen kanssa vuonna 2026.

Uusien sääntöjen mukaisissa autoissa on määrä käyttää yleistä turvakehikkoa. Autonvalmistajat voivat kehittää auton omasta korimallistaan, joka perustuu B-, C- tai C-SUV-segmentin tuotantoautoon tai konseptiautoon.

Eli siis käytännössä mahdollista on, että rallin MM-sarjan pääluokassa voitaisiin nähdä jopa katumaastureita. Ei toki mitään tankin kokoisia laitoksia, sillä auton kokoa on mahdollista skaalata alaspäin.

– Säännöissä kaikille olisi samanlainen turvakehikko, minkä ympärille auto rakennettaisiin. Se voi olla ihan toimiva ratkaisu. En pidä sitä huonona vaihtoehtona, Latvala puntaroi.

– Voi tehdä vaikka katumaasturin, joilla ajetaan ylipäätään tosi vähän kilpaa missään muodossa. Tämä on sinänsä hyvä ajatus ja voisi houkutella uusia valmistajia.

Lisää aiheesta:

Jari-Matti Latvala teki herkullisen paljastuksen – "Harkitsemme sitä"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallin MM-sarjaan odotetaan mullistavaa uudistusta – Jari-Matti Latvalalta huima arvio aikataulusta: "Siihen pitää varautua"Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusJari-Matti Latvalalta tiukka linjaus – tarjosi oman ehdotuksensa rallin MM-sarjaan: "Olisi mielestäni paras ralliteille"Tommi Mäkiseltä ankara vastalause MM-kilpailijatallien suunnitelmille: "Autoista lentelee pyörät pois"
MM-ralliJari-Matti LatvalaRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • ma08:10
    Toyota

    Likaista peliä? Tiimikavereilla paikka kiusata Kalle Rovanperää

  • ma06:43
    Kalle Rovanperä

    Tyly arvio Kalle Rovanperän mestaruusnäkymästä – suomalaisittain käsillä erikoinen tilanne: "On jännä sanoa näin"

  • 12.10.07:30
    Kalle Rovanperä

    Rovanperä avasi kovan pelin – mitä tapahtuu Suomen ralliperinteille?

  • 11.10.12:58
    Ott Tänak

    Mitä käy Kalle Rovanperän jättämälle kuskipaikalle? Nyt puhuu Ott Tänak

  • 11.10.07:00
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperältä tunnustus: Vihjaus lopettamisesta jo kaksi kuukautta sitten