Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kansallisen turvallisuuden uhka jää tulkinnanvaraiseksi käsitteeksi

Julkaistu 12.10.2016 13:57

Oikeusministeriön työryhmä ehdottaa perustuslakiin muutosta, joka päästää viranomaiset nuuskimaan kansalaisten viestintää kansallisen turvallisuuden varjolla. Ehdotus jää varsin laajaksi ja tulkinnanvaraiseksi.

Työryhmän ehdotus liittyy samaan aikaan valmisteilla olevaan lakiin sotilas- ja siviilitiedustelusta. Niissä kaavaillaan viranomaisille mahdollisuutta seuloa viestejä tietoliikenteestä eli puheluista, sähköposteista, tekstiviesteistä ja muusta.

Perustuslain mukaan viestintä on luottamuksellista. Nykyisin viranomaiset pääsevät kansalaisten viesteihin vain rikostutkinnassa, mutta uusi ehdotus sallii laajemman toiminnan.

Työryhmän mukaan viestin suojaa voitaisiin jatkossa rajoittaa myös, jos se olisi välttämätöntä "tiedon hankkimiseksi sotilaallisesta toiminnasta taikka sellaisesta muusta toiminnasta, joka vakavasti uhkaa kansallista turvallisuutta".

Olennainen rajoite esityksessä näyttää olevan esityksessä mainittu välttämättömyysperiaate, joka työryhmän mukaan estää kaiken kattavan tietoliikenteen seurannan. Sitä pitää jollain tavalla kohdentaa.

Kansallinen turvallisuus?

Sotilaallisen toiminnan tiedustelu ei tavallisia kansalaisia koske, joten keskitytään tässä kansalliseen turvallisuuteen.

Työryhmän mietinnössä siitä todetaan näin: ”Kansallista turvallisuutta vakavasti uhkaavalla toiminnalla säännöksessä tarkoitettaisiin valtiojärjestystä tai yhteiskunnan perustoimintoja uhkaavaa toimintaa, kuten terrorismiin liittyvää toimintaa tai väkivaltaista radikalisoitumista taikka ulkomaisten tiedustelupalvelujen toimintaa.

Säännöksessä olisi kyse kansallista turvallisuutta uhkaavasta sellaisesta toiminnasta, johon ei vielä ole mahdollista kohdistaa konkreettista ja yksilöityä rikosepäilyä, tai jota ei ole säädetty rangaistavaksi.”

Vaikka esityksessä luetellaan muutama esimerkki, niin se jättää kansallisen turvallisuuden käsitteen kovin avonaiseksi. Virossa esimerkiksi korruptio tulkitaan tietyissä tapauksissa uhaksi kansalliselle turvallisuudelle.

Avonainen käsite jättää myös poliitikkojen tulkinnalle varaa. Suomalaisten nykypoliitikkojenkin käsitykset uhista ovat nopean googlailunkin perusteella kovin erilaiset.

Perustuslain pitäisi kuitenkin turvata kansalaisten oikeudet myrskyisinäkin aikoina.

”Saattaisi vaarantaa”

Tässä kannattaa huomata, että työryhmän mukaan kansallisen turvallisuuden ei tarvitse vaarantua, vaan uhka siitä riittää. Tämänkin määrittely on vaikeaa.

Tiedustelukynnystä alentaa vielä se, että perustelujen mukaan ”tiedonhankinta voisi koskea myös toimintaa, joka jatkuessaan saattaisi vaarantaa kansallista turvallisuutta”.

Eli itse asiassa esityksessä todetaan, että tietoja voidaan hankkia ilman rikosepäilyä toiminnasta, joka ehkä joskus voisi olla uhka.

Erikoinen tulkinta tuossa muotoilussa on se, että kansallista turvallisuutta voi myös mahdollisesti joskus uhata toiminta, jota ei ole säädetty rangaistavaksi. Laillisen toiminnan ei kai pitäisi uhata kansallista turvallisuutta?

Oikeusministeriön ehdotus antaa perustuslain tasolla viranomaisen tiedustelutoiminnalle hyvin tulkinnanvaraiset ja laajat mahdollisuudet. Kaiken kattavaa tietoliikenneseurantaa ei saa tehdä, mutta kohteet voi valita suhteellisen tulkinnanvaraisin perustein.

Ja tietysti kaikki tämä toiminta tapahtuu täysin salassa ilman mitään julkista kontrollia.

Lisää aiheesta:

Supo voi saada oikeudet mennä ihmisten koteihin salaa, selvitys alkanut – "Suomesta ei ole tulossa poliisivaltio"Kommentti: Tapaus Viestikoekeskus on muutakin kuin sanavapausjuttu – olennaisin tiivistyy kolmeen kysymykseen Jarkko Sipilän Kommentti: Hallitus haluaa lisätä ulkomaalaisasioiden salassapitoaKommentti: Suposta tulee tiedustelupalvelu kovilla valtuuksillaKommentti: Kansallisen turvallisuuden uhka jää tulkinnanvaraiseksi käsitteeksiMinisteriö ehdottaa tiedusteluun lisävaltuuksia – puhelinsalaisuus heikkenisi
Mielipiteet

Tuoreimmat aiheesta

Mielipiteet
  • 6.12.07:30
    Linnan juhlat

    Mystinen tuplakättelijä, kohauttavat asut, porttikiellot – muistatko vielä Linnan juhlien ikimuistoisimmat etiketin venytykset?

  • 5.12.13:31
    Kommentti

    Kommentti: Yrittäjien eläkkeisiin on pakko puuttua, ja se kauhistuttaa kokoomusta

  • 4.12.18:12
    Ukrainan sota

    Päätoimittajan kommentti: Stubbin haastattelu MTV:llä levisi Euroopan mediassa kuin humaus – ja sille on selvä syy

  • 2.12.06:53
    Petteri Orpo

    Pääministerit Orpo ja Kristersson osallistuvat Espoossa taideteosten vihkitilaisuuteen

  • 30.11.16:37
    Helena Petäistö

    Helena Petäistön kolumni: Ei rauhaa näköpiirissä – Putinilla käytössä vanhat metodit