Kansalaisneuvonta helpottaa hätäkeskusten kuormaa

Hätäkeskukset saavat joka vuosi noin 350 000 asiapuhelua, jotka eivät niille kuulu.

Hätäkeskusten kuormaa purkaa loppusyksystä avattava Kansalaisneuvonta, joka opastaa ihmisiä julkisten palvelujen käytössä. Kysyä voi puhelimella, tekstiviestillä, sähköpostilla tai nettisivuston kautta.

Kansalaisneuvonta saa vuodessa noin 200 000 palvelupyyntöä, arvioi valtiovarainministeriön kehittämisjohtaja Marko Puttonen.

Kysyjän ei ennen yhteydenottoa tarvitse tietää, kuuluuko asia julkisen hallinnon palveluihin vai ei. Kun kysytään, niin vastataan.

- Kyllä vastaamme, milloin talvirenkaat saa panna alle tai mikä on renkaan uran sallittu syvyys, Puttonen linjaa laveaa tietä.

Hätäkeskuspalvelujen johtaja Marko Nieminen kertoo, että neuvonta- ja kyselysoittoja tulee hätäkeskuksiin virka-ajan ulkopuolella, jolloin virastoissa ei ole enää palvelua.

- Ei osata netistä katsoa ja soitetaan numeroon, josta vastataan.

Ilkivaltaan uusi palvelu ei tepsi. Hätäkeskukset saivat viime vuonna 160 000 ilkivaltaista puhelua.

Kansalaispalvelun toimipaikka on Kouvolassa. Työntekijöitä on 12, jotka tulevat hätäkeskuksista.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat