Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kansalaisneuvonta helpottaa hätäkeskusten kuormaa

Lehtikuva
Julkaistu 24.08.2013 09:18

Hätäkeskukset saavat joka vuosi noin 350 000 asiapuhelua, jotka eivät niille kuulu.

Hätäkeskusten kuormaa purkaa loppusyksystä avattava Kansalaisneuvonta, joka opastaa ihmisiä julkisten palvelujen käytössä. Kysyä voi puhelimella, tekstiviestillä, sähköpostilla tai nettisivuston kautta.

Kansalaisneuvonta saa vuodessa noin 200 000 palvelupyyntöä, arvioi valtiovarainministeriön kehittämisjohtaja Marko Puttonen.

Kysyjän ei ennen yhteydenottoa tarvitse tietää, kuuluuko asia julkisen hallinnon palveluihin vai ei. Kun kysytään, niin vastataan.

- Kyllä vastaamme, milloin talvirenkaat saa panna alle tai mikä on renkaan uran sallittu syvyys, Puttonen linjaa laveaa tietä.

Hätäkeskuspalvelujen johtaja Marko Nieminen kertoo, että neuvonta- ja kyselysoittoja tulee hätäkeskuksiin virka-ajan ulkopuolella, jolloin virastoissa ei ole enää palvelua.

- Ei osata netistä katsoa ja soitetaan numeroon, josta vastataan.

Ilkivaltaan uusi palvelu ei tepsi. Hätäkeskukset saivat viime vuonna 160 000 ilkivaltaista puhelua.

Kansalaispalvelun toimipaikka on Kouvolassa. Työntekijöitä on 12, jotka tulevat hätäkeskuksista.

(MTV3 - STT)

Lisää aiheesta:

Tulkattujen hätäpuhelujen määrä nousi ennätystasolle – "Puhetyylistä ymmärtää, jos apua tarvitaan nopeasti"Osa nuorista pelkää hätäkeskukseen soittamista: "Viekö poliisi minutkin?"Terveyshuolia, lääkeneuvoja, jopa hiekkatilauksia omille teille – hätäkeskuksen päivystäjät kertovat turhista puheluistaSylvia-myrsky ylikuormitti hätäkeskusta osin turhaankin – hätäilmoituksia tehdään vuosi vuodelta enemmän, vaikka vain joka toiseen puheluun tarvitaan kiireellistä apuaJoka kolmannella suomalaisella on jo 112 Suomi -mobiilisovellus – hätäkeskuslaitos toivoo sen vähentävän turhia soittojaPaina mieleen tämä puhelinnumero: 116 117 – uusi päivystysnumero auttaa muissa kuin hätätapauksissa
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:55
    Lotto

    Loton potti jäi kasvamaan – katso oikea rivi

  • Eilen22:50
    Helsinki

    Helsingin kaduilla vilisi friikki valoshow renkailla, tältä se näytti

  • Eilen21:41
    Palestiina

    Palestiinalaislasten nimet valaisivat Finlandia-talon

  • Eilen18:18
    Talous

    OP-pomo MTV:lle: Talouden pikaelpymisestä selvä merkki – "Samppanjapullo voi poksahtaa"

  • Eilen17:20
    Sää

    Karmea ennuste talvesta: "Suurin poikkeama Suomessa"