Yle uutisoi poliisin joutuneen tekemään muutoksia automaattisten nopeusvalvontakameroiden toimintaan vähentääkseen käsittelyportaan kuormitusta.
Peltipoliisit ovat tänä vuonna välkkyneet yli puolta harvemmin kuin kolme vuotta sitten. Ennen koronaa tolpat välähtivät tammi–toukokuussa selvästi yli 100 000 kertaa, kun taas tänä vuonna määrä on ollut noin 50 000.
Kyse ei Ylen mukaan ole kuitenkaan kuljettajien kaasujalan keventymisestä, vaan kameroiden välähdyskynnyksen nostamisesta.
– Rajaa on ylennetty. Ei välttämättä ihan sakkorajalle, mutta niin, että vain korkeampia liikennevirhemaksuja kirjoitetaan, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta kertoo Ylelle.
Lue myös: Urheiluauton omistaja sai sakot ylinopeudesta, mutta eikö kukaan katsonut tätä peltipoliisin otosta tarkemmin?
7–8 km/h:n ylityksestä on seurauksena liikennevirhemaksu. Sakon rajana on puolestaan 21 km/h:n ylitys. Huomautusten lähettämisestä luopuminen kaksi vuotta sitten vähensi työmäärän puoleen, mutta sittemmin työt ovat päässeet jälleen kasautumaan.