Yle: Peltipoliisien välähdyskynnystä on nostettu – "Ei välttämättä ihan sakkorajalle, mutta..."

Suomeen uusia peltipoliiseja – näin ne toimivat 1:34
Katso videolta, miten Suomen uudet peltipoliisit toimivat.

Yle uutisoi poliisin joutuneen tekemään muutoksia automaattisten nopeusvalvontakameroiden toimintaan vähentääkseen käsittelyportaan kuormitusta.

Peltipoliisit ovat tänä vuonna välkkyneet yli puolta harvemmin kuin kolme vuotta sitten. Ennen koronaa tolpat välähtivät tammi–toukokuussa selvästi yli 100 000 kertaa, kun taas tänä vuonna määrä on ollut noin 50 000.

Kyse ei Ylen mukaan ole kuitenkaan kuljettajien kaasujalan keventymisestä, vaan kameroiden välähdyskynnyksen nostamisesta.

– Rajaa on ylennetty. Ei välttämättä ihan sakkorajalle, mutta niin, että vain korkeampia liikennevirhemaksuja kirjoitetaan, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta kertoo Ylelle.

7–8 km/h:n ylityksestä on seurauksena liikennevirhemaksu. Sakon rajana on puolestaan 21 km/h:n ylitys. Huomautusten lähettämisestä luopuminen kaksi vuotta sitten vähensi työmäärän puoleen, mutta sittemmin työt ovat päässeet jälleen kasautumaan.

Ylen haastatteleman Ihalaisen mukaan automaattikameroiden ottamien kuvien käsittelyä on hidastanut sekä uusi tieliikennelaki että Ukrainan sota. Poliisin resursseja on sidottu muun muassa pakolaisten haastattelemiseen, mikä on ollut pois muusta työstä.

Välähdysraja ei ole kaikissa kameroissa sama, eikä sitä ole kaikissa kameroissa nostettu, joten autoilija ei voi tuudittautua siihen, että kaikkien tolppien kohdalla voisi ajaa aiempaa kovempaa ilman pelkoa kameran välähtämisestä.

Lähde: Yle

Lue myös:

    Uusimmat